annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 42 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#39220 - 07/04/2023 19:08 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Tak for dit link til en grundig orientering om Kinas politiske system, og for de af dig udvalgte citater.
Kilden hertil: Otto Leholt forekommer mig at være troværdig.
Så jeg undrer mig fortsat over, at Kina i medierne hos os generelt omtales som et autokrati trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#39300 - 14/04/2023 23:06 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Siden jeg #38935 - 11/03/2023 20:29 i denne tråd skrev om den for os så fremmede konfucianisme, har jeg forsøgt også at skrive om den anden store kinesiske religion: Daoisme, som Karen Armstrong omtaler i sin bog: NATURENS HELLIGE KRAFT.
Det har imidlertid vist sig at være vanskeligt.
Jeg har googlet på Daoisme (og Taoisme, som det også kaldes), men det øger blot forvirringen, synes jeg. Jeg kom egentlig ikke længere end til at opfatte, at Dao er: Verden og dens vej (som vi ikke skal modvirke), men ved fornyet og grundigere læsning af Armstrongs bog, blev det bedre.

Karen Armstrong skriver om daoisme bl.a.:
Citat:
Himmel-og-Jord – kosmos, der omfatter vores materielle verden – og de ti tusinde ting er simpelthen niveauer i daos egen selvudfoldelse. Det er den ekstraordinære kraft, der binder alting sammen, gør verden frugtbar og holder den i gang.
Hver eneste ting, der eksisterer er, hvad den er, fordi den er besjælet af daos kreative aktivitet.
Men dao invaderer ikke verden som en fremmed, kontrollerende magt. Tværtimod. Alting er dao. Den er derfor alle skabningers de (”væsen”); det vil sige den identitet eller kraft, der gør den til det, den i virkeligheden er. Således legemliggør hver eneste ”ting” i verden – det være sig dyr, plante eller mineral – det Ene på sin egen særlige måde. Desuden er disse ”ting” ikke selvcentrerede, de manifesterer sig hver især i et unikt miljø, hvor de samarbejder aktivt og harmonisk med alle de andre de i deres nærhed – på nogenlunde samme måde, som alle ingredienser i en stuvning blander sig med og forstærker de andre.

Lidt senere i bogen tilføjer Karen Armstrong:
Citat:
Mens hver ”ting” afspejler daos aktivitet på sin egen måde, er mennesket – der skulle være den mest fuldkomne legemliggørelse af dao – ironisk nok den eneste skabning, der mentalt formår at obstruere eller ødelægge sin guddommelige identitet ved egoisme og selviskhed. Så hvordan opnår vi indsigt i tingenes sande Vej?

Her kommer så, hvad Karen Armstrongs har fundet – og det overbeviser mig:
Citat:
Zhuangzi foreslår, at vi observerer dao i naturen. Mens Lao Zi skildrer fænomenet som en cirkulær proces, vi kan opdage i os selv, var Zhuangzi ikke så interesseret i at beskrive dao, der jo alligevel var ubegribelig. Han var mere optaget af at vise sine læsere, hvordan de kunne opnå denne mystiske indsigt. De var nødt til at give slip på deres ”selv”. Når først vi holder op med det meningsløse forehavende at promovere og beskytte vores skrøbelige, dødelige identitet, begynder vi at forstå, at alle skabninger – inklusive os selv – kun er overgangseksempler på daos uendelige manifestation af sig selv. Da daos konstante kommen og gåen viser sig særlig tydeligt i naturen, prøver Zhuangzi at få os til at rette vores opmærksomhed på naturen med så stor intensitet, at vi ”glemmer” os selv og derved opnår transcendens.
(Transcendens iflg. Den Danske Ordbog: det at overskride eller ligge uden for visse grænser, især grænserne for menneskelig erfaring)

Min kommentar:
Jeg synes godt, jeg forstår, at dét at ”promovere og beskytte vores skrøbelige, dødelige identitet” hindrer os i at opleve virkeligheden, at det indsnævrer virkeligheden til alene dét, der har betydning for en selv.
Jeg mener også, at man i stille stunder godt kan være heldig at ”glemme sig selv”.
For mig skete det, da jeg en dag i min lænestol med udsigt til min nabos dejlige meget høje læhegn bestående af forskellige træarter søgte at fokusere på ikke-væren og naturligvis måtte opgive det – især da jeg kom til min egen ikke-væren.
Men herefter var altings væren ikke længere en selvfølge – tværtimod – det var et mirakelet guddommeligt mirakel.
Og mig selv? Nåh ja – det havde jeg glemt at tænke på, men jeg var jo også en del af miraklet.

Det overalt værende guddommelige oplevede jeg klart, om end det var totalt ubeskriveligt – ja, selv ordet guddommelig var ikke helt korrekt, men det er ikke lykkedes mig at finde et rigtigere udtryk (Nu kan jeg så vistnok i stedet bruge ordet: Dao, men her i Vesten er der vist ikke mange, der kender det).
Så for mig er det ufatteligt – såre enkelt – og samtidig inspirerende til et godt liv i harmoni – der ikke er fastlåst i egoisme og selviskhed.

At se sig selv som verdens centrum er nyttigt i livsfarlige situationer.
Men vil man opleve verdens virkelighed, kræver det nok, at man ser verden uden hele tiden at skæve til sig selv.

Så jeg vil ikke sige, at jeg fatter daoismen, men jeg fornemmer at dét, jeg oplever, nok ret meget ligner det.
Det er nok den religion, der er mig nærmest, selvom den vist stort set kun eksisterer i Kina (Religion.dk hævder, at Kina har 173 mio. daoister).
Og jeg tror, at muligheden ligger åben for enhver, der oplever – i heldige øjeblikke – at ”glemme sig selv” – at opleve verdens virkelighed.

Egentlig underligt at skulle helt til den så fremmede kinesiske kultur for at finde den for mig mest troværdige religion.

Der er for mig megen kvalitet i kristendom – især kærlighed – men en skabergud af hankøn, anbragt i himlen forekommer mig at være ret primitivt, mens en frelsersøn – og ikke mindst en helligånd for mig er noget, jeg tager mere alvorligt.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (14/04/2023 23:12)
Top Svar Citer
#39302 - 15/04/2023 11:27 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#39303 - 15/04/2023 12:24 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg tror, du selv kan finde svaret på dit spørgsmål, når du læser dette.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#39304 - 15/04/2023 13:58 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne (øvelse gør mester)

Interessant og berigende tommelop Men hvorfor er Gud ikke det centrale i deres liv? Hvor langt er de nået i deres forståelse af tingene? Kan vi klare os uden...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 42 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk