annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 42 1 2 3 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38679 - 06/02/2023 19:41 Tro, håb og kærlighed
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når jeg læser Paulus, så er det især disse ord i hans første brev til Korintherne, der gør indtryk:
Citat:
Kærligheden
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
Og jeg er enig i disse ord i slutningen:
Citat:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde -
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38685 - 07/02/2023 11:15 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg er også enig i disse ord samme steds fra:
Citat:
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag.
Det kunne være skønt, om de ord også satte deres præg på indlæggene her i Trosfrihed.dk blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38686 - 07/02/2023 12:07 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Fej for egen dør Arne


For kærligheden har ingen skjulte dagsorden



-0-0-0-


Når man tænker på hvad du har skrevet om Paulus af bandbuller og ondskabsfuldheder fx påstået han er skyld i "inkvisitionen" og korstogene etc etc etc

Så pludselig hiver du 1 Kor 13 ud af sammenhæng (ved du hvilken sammenhæng kapitel 13 optræder i forbindelse med?)

Nå men når fanden stiller træskoene går han i kloster - er det derfor Paulus du har jagtet og bandlyst pludselig skal fremhæves


Nå vi ved alle at du ingen kendskab overhovedet har til Paulus - da du for få år siden påstod at dette at være i KRISTUS slet ikke fandtes hos Paulus. Virkelig afslørende - ja det afslørede at du havde intet kendskab til de paulinske breve og hvordan de er opbygget - om hviket nøglebegreb teksterne er opbygget.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38688 - 07/02/2023 13:57 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver til mig:
Citat:
Fej for egen dør Arne
efterfulgt af diverse mistænkeliggørelser af mig som menneske.

At "feje for egen dør" gjorde Paulus jo, som vist i det allerede citerede:
Citat:
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.
Og det er så dét, jeg finder inspirerende.

Og det er vel unødvendigt at pege på, at der ikke står noget om at "feje for andres døre" blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38689 - 07/02/2023 14:21 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Nej han fejer ikke

Teksten taler ikke om at feje for egen dør eller andres for den sags skyld

Teksten du fremholder er en holdning … en erkendelse, men også en erfaring – altså han har ,,fejet,, fordi kærligheden er størst – men teksten er også en oplysning til dem, som han taler til.

Så undervisning ud fra det han har erfaret …..

*

Evt. gaver og klogskab er ikke gavnligt i gudsforholdet, som jo skal vokse til et ,,ansigt til ansigt,, forhold i takt med at den ufuldkomne kundskab vokser – hvis ikke kærligheden har førstepladsen

Så troen og håbet er jo, at som gud kender Paulus fuldt ud, tror Paulus også han vil komme til at kende gud engang --- det med spejlet og sløret


Redigeret af Tikka (07/02/2023 14:55)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 42 1 2 3 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk