annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 21 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38543 - 23/01/2023 16:40 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Jeg kan godt lide din forståelse...

Citat:
De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.

Hvilke baner tænker vi i...

https://carstenplougolsen.com/
Har sat mig for at skrive en guddommelig bog yeah

https://www.komtilkristus.org/tro/guds-plan-for-os/formalet-med-livet

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38548 - 23/01/2023 19:02 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Jeg har skrevet meget om hvordan TRO skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.


Iøvrigt fuldstændig fantastiske indlæg (så husk at læs og studer disse indlæg - at skimme er ikke nok hvis man også vil forstå og kunne huske hvad der nu står)


Nå men hvis et kristent menneske af verdens et par milliarder kristne mennesker mister TROEN

Har det så mistet troen på at Jesus stod op af graven - en opstandelse og at han gik nogle uger og så farede til Himmels -

Har det så mistet troen på at Jesus er blevet født af en jomfru der endda var undfanget ved Helligånden

Har det mistet troen på at Jesus gik på vandet eller lavede vand om til vin


NEJ og atter NEJ


Hvad vil det så sige at miste troen?


Det vil sige at føle sig uden begejstring og entusiasme og engagement og motivation

At mangle GEJSTEN ÅNDEN og HUMØRET

ikke at være drevet af ÅNDEN og grebet af ÅNDEN mere - som om ÅNDEN ikke er over en mere


Dette er nøjagtig hvad TRO betyder - at have mistet ÅNDEN = GEJSTEN og ens GODE HUMØR = tab af EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME og SPONTANITET


Dette er hvad TRO og ja SPIRITUALITET drejer sig om


Og ja når et af verdens et par milliarder kristne mister troen er det altså ikke på opstandelsen eller at Jesus skulle have gået på vandet de har mistet troen på

Nej de har mistet deres EKSTATISKE BEGEJSTRING og GODE HUMØR = HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE - ja de føler sig IDE'forladte og GUDS'forladte

Igen igen igen jeg må på det kraftigste anbefale at I ikke kun skimmer hvad HansKrist skriver men også virkelig læser hvad han skriver for I bliver i den grad oplyst og får den ene øjenåbner efter det næste og pludselig en dag vil I have forstået hvad pokker det hele handler om når vi taler kristendommen og det kristne trosliv og dets spiritualitet

Hvis en af de par milliarder kristne mennesker der er på jorden mister troen er det bestemt ikke at det mister troen på hvad der står i Bibelen eller at Jesus gik på vandet

Nej vedkommende føler sig Gudløs og Åndløs og Ideløs (er ramt af vakuum tomhed og meningsløshed) - uden SPIRIT (godt humør og gåpåmod) - uden GEJST og BEGEJSTRING - uden EKSTASE = GLÆDE og højt humør

Sådan var det på Paulus og Jesus tid - sådan var det titusind år før Paulus og Jesus og sådan er det den dag i dag - spørg bare psykiatrien og psykologien og neurovidenskab

Dette er hvad SPIRITUALITET altid har drejet sig om og vil dreje sig om også ud i al fremtid



-0-0-0-0-


Jeg vil håbe for jer at det en dag går op for jer at I har en af vor tids mest interessante Religionsfilosoffer og religionsvidenskabs mand og Paulus kender og New Age Spiritualitets kender men først og fremmest den største kender af den urkristne paulinske spiritualitet - SPIRIT CHRISTOLOGY

Nemlig HansKrist

At I ikke har opdaget dette endnu siger rigtig meget om hvor åndeligt set sløve og uimodtagelige I er for ny viden der giver en samlet forståelse hvad pokker er det dog det kristne religiøse spirituelle drejer sig om når vi skærer ind til benet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38553 - 23/01/2023 20:47 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Jeg er ved at læse...

https://www.kristen.dk/forlag/

Citat:
Tro

Det kritiske spørgsmål, "hvad tro er", lades hovedsageligt helt ubesvaret i dag. Noget, der tidligere var helt selvfølgeligt, troen på en levende Gud, er stort set gået tabt, eller er blevet privatiseret og omgivet med blufærdighed.
I dette kapitel og denne bog behandles tro alene forstået som kristen tro. Denne tro defineres som en grundholdning af tillid til Gud. Almindeligvis opfattes tro som en mere uvis og subjektiv antagelse end den objektive, emperiske, beviselige, sikre erkendelse, man kalder viden. Tro i kristen forstand er imidlertidig kendetegnet ved en tillidsfuld vished - således vil mange kristne kunne berette om Guds nærvær, oplevet så konkret, at det for dem har karakter af erfaring.
Der er imidlertidig ikke nogen klar afgrænsning af tro, og der kan således findes elementer af religiøs tro i totalitære ideologier som kommunismen og nazismen Tilsvarende kan ses troselementer i troen på videnskaben og ateismen, som den aktuelt promoveres. Det afgørende kriterium ved kristen tro er, at troens genstand, Gud, ligger uden for én selv. I troen flyttes fokus over på Gud, væk fra den enkelte. Fejlagtigt forbinder mange troen med en muskel, man kan træne, og i denne optik bliver mangel på tro et problem. Tro og elementer af tvivl er imidlertidig to sider af samme sag, og de følges ofte ad. Dette ændre ikke ved, at troens og tvivlens genstand er Gud.
Hvad er så tro? Tro er tillid, der opstår som følge af mødet med Gud. Troen rækkes primært i dåben, nadveren og forkyndelsen. Troen åbenbares således, eller gives. Troen er derved en reaktion, en gave, på mødet med Gud, ikke en muskel der kan trænes, og ikke noget der kan præsteres. Troen kan sammenlignes med kærlighed, som kan opstå i mødet mellem to mennesker. Kærligheden opstår som følge af mødet. Kærligheden er en følelse, som vækkes af modparten. Den er ikke en præstation og ikke noget, der kan fremtvinges. Troen er således ikke en matematisk ligning, som skal forstås. Troen handler om at tage imod.

Håber du kan bruge det i din belæring tommelop Nu vil jeg drikke mig i hegnet og tænke over en guddommelig bog ler






Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38554 - 23/01/2023 21:23 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Jeg kan bruge det som et eksempel på hvor stor forvirring der er på hvordan TRO skal forstås.


Min belæring er det eneste der giver mening.


Citat:
Det afgørende kriterium ved kristen tro er, at troens genstand, Gud, ligger uden for én selv
dette er jo noget forbandet vrøvl og siger det modsatte af hvad Jesus og Paulus siger.

Gud kan ALDRIG ligge udenfor en selv - og i samme øjeblik man gør det gør man Gud til en genstand - Gud er ikke en genstand.

Gud og mennesket kan vi som Jesus og Paulus beskriver det ikke adskille, så Gud kan ikke være udenfor os selv - det siger sig selv - ja i samme øjeblik man flytter Gud udenfor mennesket så falder alt der står i Bibelen og især Nye Testamente til jorden.

At Gud er udenfor mennesket er en kættersk teologisk tanke der har ødelagt så meget.


-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

Min belæring begrebet TRO er i verdensklasse - fuldstændig fantastisk.

Og det stemmer i overensstemmelse med hvad alle store Paulus kender siger - Læs her:



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38555 - 23/01/2023 21:48 Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hvis I mister TROEN hvad er det så I har mistet???

Vil I redegøre herfor -


For mit eget vedkommende er det at jeg mister:

Mit gåpåmod og livsmod og tab af mening.

Tab af begejstring og entusiasme - alle mine EKSTATISKE AFFEKTER - som GLÆDE og JUBEL - HØJT HUMØR

Tab af IDE'RIGDOM og INSPIRATION og ENTUSIASME og SPONTANITET og MOTIVATION

Tab af GEJST - SPIRIT = ÅND

Ikke længere at føle ÅNDEN er over mig - ikke føle mig grebet af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN.

Ikke at erfare GUD HELLIGÅNDENS Gaver og Frugter som vi hører om det hos Paulus


-0-0-0-

Jeg har på fornemmelsen at det præcist er det samme for alle jer andre. Også Tikka
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 21 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk