annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 21 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38518 - 21/01/2023 23:19 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


Hvor kommer troen fra?

Graven var tom!!

Det var en erfaring.

Hvordan videreudvikler denne kendsgerning sig til en tro om, at herren er opstået?

Mange skulle há bevidnet kendsgerningen og havde endda set Jesus på jord efter hans død.

Dette fremhævede Paulus til at legitimere sin egen åndelige kontakt med Kristus i det himmelske.

Så tro - erfaring - eller forestilling - Thjoee.

De første apokalyptiske kristne var i alle fald parat til at dø for deres overbevisning --- og det er jo netop Jesu påståede opstandelse, der som bevidnet gør, at Jesu bevægelsen bliver til en religion, gennem Paulus prædiken, ellers var Jesu jo blot en profet, som der var mange af på hans tid, men, som den ifølge skrifterne forventede frelser, skulle han há guds ånd, hvad Johannes døberen bevidnede han fik, og som Jesus også selv mente at há.

Citat:
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14


***

Så troen indvirker på det hele menneske både dagligt som åndeligt, og så kan man jo diskutere hvordan den bryder ind i et menneske og former det i et kristen billede til guds ære, og det er nok ikke ens for de troende, selv om der kan opstilles forskellige billeder af, hvad det vil sige at være kristen, *for troen er altid ens egen*, Men grundlaget for den kristne tro er Jesu død og opstandelse, hvor man modtager ånden ved dåb som Paulus indførte.

*Ligesom: Vi kan blive enige om at græsset er grønt, for det har vi lært, men oplevelsen af dette grønne græs er vor egen.*

SLUT
Top Svar Citer
#38520 - 22/01/2023 02:07 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Hvor kommer troen fra?

Graven var tom!!

Det var en erfaring.

Hvordan videreudvikler denne kendsgerning sig til en tro om, at herren er opstået?

Mange skulle há bevidnet kendsgerningen og havde endda set Jesus på jord efter hans død.

Dette fremhævede Paulus til at legitimere sin egen åndelige kontakt med Kristus i det himmelske.

Så tro - erfaring - eller forestilling - Thjoee.


"Graven var tom!!

Det var en erfaring
"


Hvor har du og vi dette fra?

Fra en allerede etableret kristendoms bestilte teologiske Jesus Kristus biografier - her findes ragelse som undfanget ved Helligånden og født af en jomfru og ja den tomme grav og Jesus dage på jorden før himmelfart -- alt dette er TEOLOGI - og altså ikke tænkt og skrevet som historiske fakta - ikke noget der nødvendigvis er sket og slet slet ikke noget vi skal tro på. TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng betyder noget ganske andet hvilket man kan læse om hos HansKrist der har skrevet utallige indlæg herom.

Evangelierne er opstået lang tid efter Jesus er korsfæstet hvor evangelierne skrives ikke for at lave en historisk dokumentarisk korrekt beskrivelse - dette har aldrig været Kirkens mening med evangelierne men at lave en teologisk beskrivelse af Jesus der er Kristus for de/vi kristne.

Evangelierne er ikke Jesus historiske dokumentariske biografier men teologiske Jesus der er Kristus for kirken de kristne biografier.

Og iøvrigt er det ikke det vi tror på (tom grav og Jesus opstandelse og himmelfart - dette er en måde at sige noget teologisk på og ikke at sige sådan gik det til og det skal vi tro). TROEN har ikke noget med disse forhold at gøre.

TROEN er noget andet og det kan man som sagt læse/studere om hos HansKrist og ikke nøjes med at skimme da man så åbenbart glemmer hvad HansKrist har skrevet TRO betyder i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.


På det tidspunkt hvor evangelierne bliver bestilt fungerer kristendommen ganske fint hvilket vi kan læse hos Paulus - der er jo intet galt - de urkristne paulinske menigheder fungerer jo strålende.

Så kristendommen - det kristne trosliv og dets stærke spiritualitet er allerede hos Paulus i sin rene form. Og det bliver ikke bedre nogensinde og kan aldrig blive bedre end det er hos Paulus men lige så godt.

Så lad os kigge på hvad vi finder:

Jo Paulus taler om Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der er lig med en ny tid - den messianske tid - er begyndt og brudt igennem i verden - historien verdenshistoriens ur har slået sine slag for at nu er Guds Riget brudt igennem.

Verden og verdenshistorien bliver aldrig den samme igen pga af Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


Dette har vist sig at være korrekt.

Kirken = de kristne - eller kristendommen er en realitet i verden takket være Begivenheden KRISTUS - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden - begyndende ved mennesket Jesus men fortsat herefter Jesus død med uformindsket styrke da det er i kraft af Gud.

Hvis Gud bekræfter det der sker og kommer ind i verden ved mennesket Jesus Kristus (det med Helligånden) så er dette evigtgyldigt sandt og Jesus Kristus derfor vores opstandne Herre og Frelser Guds Søn.

Og det bliver hele tiden bekræftet - Gud bekræfter det med Helligånden i mit liv i Kristus og millioner og atter millioner af andre menneskers liv bliver dette bekræftet at ske i Kristus.

Vi kan ikke stoppe Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der er brudt igennem til verden ved mennesket Jesus og forsat lige siden med uformindsket styrke i kraft af Gud.

Gud gik ikke død i Jesus Kristus men tværtimod har Gud igennem Jesus Kristus eller i KRISTUS fået fat i alle vi kristne gennem vi har fået Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige mange gerninger med ind i vores liv.

Jamen er det nu også korrekt? Ja det kan enhver selv konstatere - Kirken - de kristnes SPIRITUALITET vidner herom.

Det er bedre end mindfulness for der er mere Heartfulness i Christfulness. Men ellers hvad der kendetegner den kristne spiritualitet; denne Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed - det kan man læse om ja hos Paulus selvfølgelig og i en top moderne tværvidenskabelig udgave hos HansKrist - kender ingen der skriver så stærkt og klogt om den kristne spiritualitet.

Der er mange vidnesbyrd og HansKrist er et af de stærkeste og smukkeste Kristus Vidnesbyrd (med relevans for psykologien og psykiatrien og neurovidenskab mm) men han er stadig et blandt mange andre millioner millioner og alle vidner vi - hver vores Kristus Vidnesbyrd om Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der er mere levende end nogensinde. HansKrist har bare fået en særlig Gud Hellig'Åndens Nådegave og det er tværvidenskabeligt at beskriver den kristne spiritualitet - Gud Helligåndens Spiritualitet.
Eksemplerne er der utallige af på Trosfrihed.


Men vi må ikke glemme Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og ja mange mange andre.


Er der nogen iøvrigt der kan huske hvad det er HansKrist siger der karakteriserer og kendetegner den kristne spiritualitet?

Næh vi skimmer bare dine indlæg. Synd for jer I aner ikke hvad I går glip af.


-0-0-0-
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38528 - 22/01/2023 14:20 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Hvad er der tale om her...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/6

Citat:
Men er vi døde med Kristus, tror vi, at vi også skal leve med ham. Og vi ved, at Kristus er opstået fra de døde og ikke mere dør; døden er ikke herre over ham mere. For den død, han døde, døde han fra synden én gang for alle. Det liv, han lever, lever han for Gud. Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.

Kan du forklare...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38531 - 22/01/2023 15:09 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.

Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Rom 6


Og så kommer Rom 7 (hvor der redegøres for synd) der leder over til Rom 8 - et af de helt helt store Paulus kapitler.


-0-0-0-0-

Der er ikke noget hos Paulus der vækker anstød og forarger mig - jeg elsker hans forståelse synd fx og ja vores nåde Guds Kærlighed i Kristus udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os.


Man skal ikke tage alting bogstaveligt men lære at forstå den åndelige betydning.

Hvis vi snubler over bogstaveligheder går vi glip af det eneste ene centrale helt væsentlige at vi skal gribes af Ånden og drives af Ånden - vandre i Ånden.

Vi skal være Gud Helligåndens børn.

Hvorfor gå død i bogstaveligheder og miste nåden??? Den holdning forstår jeg ikke. Men måske hvis man gerne vil være berømt for at have fundet noget man synes der skurer i ørerne at man mister totalt overblikket for den detalje man vil være berømt for.

Men det interesserer mig ikke - da det er så skide uvæsentligt set i forhold til hvad der er det centrale hos Paulus.

De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.


-0-0-0-

Tydeligvis som den Vandrer Mod Lyset mand du er Jan ABC - du bliver opslugt af deres Paulus forståelse. Hvorved du går glip af det helt væsentlige og essentielle hos Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38542 - 23/01/2023 14:27 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Jeg kan godt lide din forståelse...

Citat:
De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.

Hvilke baner tænker vi i...

https://carstenplougolsen.com/

Har sat mig for at skrive en guddommelig bog ler

https://www.komtilkristus.org/tro/guds-plan-for-os/formalet-med-livet

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 21 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk