annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15888928
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399824
Et andet syn 2004367
Åndelig Føde 1606684
Jesu ord 1534775
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 560 gæster og 210 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok.


Hvor kommer troen fra?

Graven var tom!!

Det var en erfaring.

Hvordan videreudvikler denne kendsgerning sig til en tro om, at herren er opstået?

Mange skulle há bevidnet kendsgerningen og havde endda set Jesus på jord efter hans død.

Dette fremhævede Paulus til at legitimere sin egen åndelige kontakt med Kristus i det himmelske.

Så tro - erfaring - eller forestilling - Thjoee.

De første apokalyptiske kristne var i alle fald parat til at dø for deres overbevisning --- og det er jo netop Jesu påståede opstandelse, der som bevidnet gør, at Jesu bevægelsen bliver til en religion, gennem Paulus prædiken, ellers var Jesu jo blot en profet, som der var mange af på hans tid, men, som den ifølge skrifterne forventede frelser, skulle han há guds ånd, hvad Johannes døberen bevidnede han fik, og som Jesus også selv mente at há.

Citat:
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14


***

Så troen indvirker på det hele menneske både dagligt som åndeligt, og så kan man jo diskutere hvordan den bryder ind i et menneske og former det i et kristen billede til guds ære, og det er nok ikke ens for de troende, selv om der kan opstilles forskellige billeder af, hvad det vil sige at være kristen, *for troen er altid ens egen*, Men grundlaget for den kristne tro er Jesu død og opstandelse, hvor man modtager ånden ved dåb som Paulus indførte.

*Ligesom: Vi kan blive enige om at græsset er grønt, for det har vi lært, men oplevelsen af dette grønne græs er vor egen.*

SLUT
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 07:30
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Vejdirektoratet forventer længere rejse..
15/05/2024 07:51
Vejarbejde giver kø på E45/E20 ved Kol..
15/05/2024 07:34
Tatovører donerer til verdens truede dy..
15/05/2024 07:07
Kosovos præsident om dansk fængselsaft..
15/05/2024 05:38
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Nyheder fra Religion.dk