annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15846431
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396402
Et andet syn 2001586
Åndelig Føde 1591447
Jesu ord 1533150
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 281 gæster og 195 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 20 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38215 - 30/12/2022 22:54 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Lidt om baggrunden for Jesu sendelse...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-9/

Citat:
Og Gud vendte sig til den ældste af de Yngste, og Han sagde: „Min Søn, se, jeg sender en Hærskare af dine Brødre og Søstre til Jorden, at de kunne retlede Menneskene. Og mange sender jeg til Jødefolket; thi derfra lyde de fleste Raab til mig om Hjælp og Bistand; thi dér sukker Folket under Syndens Trældomsaag. Min Søn, gør dig rede; thi om føje Stund skal du følge dine Brødre og Søstre. Tiderne ere onde, og Menneskene trænge til meget.“
Men Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede, din Villie ske!“
Da velsignede Gud dem alle.
Og Han sendte en Hærskare til Jorden. Og mange sendte Han til Jødefolket.

Men da alle de Yngste vare bortdragne, lod Gud sin mægtige Stemme lyde over den ganske Jord til alle de Menneskeaander, der vare bundne af Synden, bundne af Mørket; og de standsede alle i deres Færden; thi Gud kaldte paa hver enkelt; thi Han nævnede hver enkelts Navn.
Mange vare de, der fulgte Guds kaldende Stemme; men end flere forbleve i Mørket; thi de formaaede endnu ikke at angre, og kun de, der svarede Gud, deres Fader, bares af Lysets strømmende Bølger tilbage til de Boliger, der vare tomme.
Og de forbleve en Stund i Opholdsstederne for at lutres, for at hvile og for at lære — til de atter skulde vandre videre i nye Jordeliv.

Men inden et Sekel var svundet, kaldte Gud paa den ældste af de Yngste.
Og Han sagde: „Min Søn, er du rede? Thi Stunden er nær, da du efter dit Løfte til mig, din Fader, skal færdes paa Jorden blandt Menneskene.
Lær Menneskene at elske hverandre som Brødre og Søstre, lær dem at elske Lyset og at sky Mørkets onde og syndige Gerninger. Styrk dem i det gode, styrk dem i det sande. Lær dem at have Tillid til mig, deres Gud, deres Aands Fader.“
Men Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede!“
Da talede Gud end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, kan hænde din Vandring bliver saare tung og besværlig; thi mange ere de Veje, ad hvilke du kan vandre blandt Menneskene. Tiderne ere onde; thi Mørket hersker overalt paa Jorden, og det vil blive vanskeligt for dig at finde den rette Vej. Min Søn, er du rede?“
Men Sønnen svarede: „Fader, sig mig: vil jeg vælge den rette?“
Gud saa kærligt paa ham og sagde: „Jeg, din Fader, skal ikke vælge Vejen for dig, kun vise dig, hvilken Vej der kan føre til Maalet; og ingen kan forud vide, om du formaar at fuldføre din Gerning.
Min Søn, hør mig, thi jeg vil søge at vejlede dig: beder du, medens du er Menneske, for din ældste Broder, da vil din Bøns kærlige Tanke vække Angeren i hans Hjerte, da vil han vende tilbage til sit rette Hjem i mit Rige. Og er din Broder løst, da har Mørket ingen Tjener, der kan stride imod dig, da vil din Vandrings Vej blive lettere og lysere; thi da ville Menneskene i dig se den, du er. Mange ville elske dig, kun faa ville hade dig.“
Og Gud talede end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, mindes du ikke din Broder og glemmer du at bede for ham, da vil han stride imod dig, da vil din Vandrings Vej blive stenet og støvet. Tornene ville stinge dig, kun faa ville elske dig, mange ville hade, spotte og forfølge dig — ja, Menneskene ville give dig Døden — Korsets Død. Dette vil være den Tak, de give dig for de Gaver, du bringer dem.
Min Søn, din Fader spørger dig: er du endda rede?“
Da bøjede Sønnen sit Hoved, og han stod tavs en Stund; thi han ransagede sit Hjerte.
Men Kærligheden til de lidende Mennesker drog ham. Han saa fast paa sin Fader og svarede: „Fader, jeg er endda rede. Men Fader, tilgiv mig, ifald jeg under mit Jordeliv ikke formaar at finde den rette Vej; thi du kender Mørket; thi du ved, dets Magt er forfærdelig.“
Da tog Gud Sønnen i sin Favn og sagde: „Jeg, din Fader, vil lede dig, at din Vandring ikke skal blive for tung; men jeg siger dig: følg stedse min Stemme, naar den lyder til dig; thi da farer du ikke vild.“
Og Gud talede end mere.
Og Han sagde: „Min Søn, se, jeg vil bede en af dine Brødre ledsage dig paa din Vandring, at han kan bære nogle af dine Byrder, at han kan fjerne nogle af Stenene fra din Vej.“
Og Gud udvalgte en af de Yngste. Og denne lovede at ledsage sin Broder.
Da talede Gud til dem begge.
Og Han sagde: „Støtter hinanden, bærer hinandens Byrder, svigter ikke!“
Og Gud velsignede dem, og Han tog deres Erindring; men Han lod dem beholde et svagt Minde om de Tider, der vare før Menneskenes Skabelse. Dette gjorde Gud, for at den ældste af de Yngste ingen Sinde skulde tvivle om, hvem han var, ej heller tvivle om Sandheden af de Ord, han skulde tale til Menneskene. Dette gjorde Gud for at lette deres Samarbejde, for at den yngre Broder ikke skulde svigte den ældre.
Og Han sendte dem begge til Jødefolket.
Men den ene kaldtes: Jesus af Nazareth, og den anden var Josef af Arimatæa.

En Stund før Gud sendte de to Brødre til Jorden, kaldte Han paa en tredie af de Yngste.
Og til ham sagde Gud: „Se, din ældre Broder ængstes; Tiderne ere onde; thi Mørket hersker overalt paa Jorden. Jeg, din Fader, spørger dig: vil du berede Vejen for ham? Vil du søge at fjerne nogle af Stenene fra hans Vej, at hans Fod ikke skal vakle under Vandringen? Min Søn, vil du ledsage din Broder?“
Sønnen svarede Ham og sagde: „Fader, jeg er rede; giv mig din Velsignelse, og jeg skal ledsage mine Brødre.“
Men da han havde svaret saaledes, talede Gud end mere.
Og Han sagde: „Lær Menneskene at sky Mørkets Gerninger; lær dem at vende sig fra de falske Guder; lær dem at angre det onde, de have gjort, at de kunne vandre den lige Vej til mit Rige. Min Søn, bed for alle, der ere bundne af Mørket; min Søn, søg at mindes din ældste, din faldne Broder.“
Og Gud tog hans Erindring, men Han lod ham beholde et svagt Minde om den Broder, han elskede, og for hvem han skulde berede Vejen. Dette gjorde Gud, for at han skulde kende den ældste af de Yngste, naar de mødtes paa deres Jordelivs Vandring.
Og Gud sendte ham til Jødefolket, og han kaldtes Johannes med Tilnavnet: Døberen.

Håber du kan bruge det...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38219 - 31/12/2022 12:26 Re: Kristendommens ABChristus [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:


Håber du kan bruge det...



NEJ - overhovedet ikke. For mig er det vrøvl og det er der så rigeligt af i omløb.

Tror også hvis du tænkte dig om du selv ville kunne skønne at ham HansKrist tænker ganske anderledes forstandig kritisk videnskabeligt over tingene.

Håber du har fundet ud af at jeg ikke tror dit og dat - men for mig betyder TRO:

BEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus

GUD i KRISTUS

AT ERFARE KONKRET GUD HELLIGÅNDENs UNDERFULDE VIDUNDERLIGE GERNINGER MED MIG i MIT LIV.


Dette er også betydningen af TRO hos Paulus og ja i en Ny Testamentlig sammenhæng - i en urkristen sammenhæng.

Nye Testamente er en lang række KRISTUS VIDENSBYRD om hvordan mennesker tager imod BEGIVENHEDEN KRISTUS: den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED der er brudt igennem til verden ved og igennem mennesket Jesus.

Jamen HansKrist du må da også som VML og Gerth og Jan ABC og Jørgen Primdahl med mange flere tro dit og dat og det ene og det andet? NEJ NEJ og atter NEJ.

For mig er TROEN ET

Og det er KRISTUS TRO - GUD i KRISTUS

TRO er at møde Gud i KRISTUS JESUS

TRO er en BEGIVENHED nemlig BEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der forsætter efter Jesus død med uformindsket virkekraft - hvorved vi kan sige at KRISTUS BEGIVENHEDEN eller KRISTUS IMPULSEN er den samme altid også idag og imorgen og ud i al fremtid - det er GUDS NÅDEFULDE HANDLING MED OS - SIN ELSKEDE ANDEN VI MENNESKER GENNEM SIN HELLIGE ÅNDs MÆGTIGE VIRKEKRAFT DER NU er VIRKENDE i verden, gør sig gældende i verden i dag som vi hører om det i kristendommens spæde begyndelse:


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3.

-0-0-0-0-

Håber alle kan indse at for mig er tro ikke at tro dit og dat og alt muligt mellem himmel og jord. Alt dette er tegn på svage magter og kræfter at være religiøs på den måde og er lille tro eller svag tro som Paulus siger.

Citat:
Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham, rodfæstede i ham, opbyggede i ham, grundfæstede i troen, som I har lært det, overstrømmende i jeres tak. Se til, at ingen fanger jer med filosofi og tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og ikke på Kristus. For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod,

Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind, og som ikke holder sig til ham, der er hovedet, og ud fra hvem hele legemet, støttet og sammenholdt af sener og led, vokser Guds vækst.

Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: Tag ikke, smag ikke, rør ikke! – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse
. Kol 2


Jeg gider kun tale om hvad KRISTUS har udvirket i mit liv. Kun det regner Paulus for noget af evigt gyldigt værdi.

Hvis vi læser Paulus's breve opdager vi at han uafbrudt peger tilbage eller hen på KRISTUS BEGIVENHEDEN den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED ind i verden ved mennesket Jesus - og at vi tager imod - iklæder os KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN:

Det GUDS NÅDESVÆRK vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Hvis det lykkedes for Paulus at iklæde os KRISTUS - at føre os til GUD i KRISTUS:

Det GUDS NÅDESVÆRK vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - i KRAFT af GUD HELLIGÅNDENS vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Så siger Paulus at han er blevet far til os i KRISTUS.

Og PAULUS er blevet far til mig i KRISTUS - det er PAULUS der har iklædt mig KRISTUS ved GUD HELLIGÅNDENS forunderlige ledsagelse som SANDHEDENS TALSMAND med inde over PAULUS KRISTUS VIDNESBYRD SKRIVERIER.

ORDET alene uden ÅNDEN kan aldrig blive GUDS ORD. Så bogstaveligt set kan vi ikke læse os til GUDS ORD.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38221 - 31/12/2022 17:17 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Hvorfor tror du, at Jesus var tømre...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Hvad ved vi...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38245 - 02/01/2023 22:58 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Tror du ikke noget...

http://kronsell.net/jesustoemrer.htm

Citat:
Var Jesus tømrer?

Lad mig se på Jesus erhverv. Her er de fleste mennesker nok enige om, at han var tømrer, for sådan har han altid været benævnt, og sådan bliver han normalt afbildet i film og bøger. Jeg har lige nydt et gensyn med William Wyler's film Ben Hur fra 1959 og her bliver Jesus vist mens han står og saver i et bræt i noget, der nok skal forestille hans eller hans fars værksted. Evangelierne er imidlertid ikke særligt oplysende. I Markus-evangeliet hedder det: "Er det ikke tømreren, Marias søn og bror til Jakob og Joses og Judas og Simon. Bor hans søstre ikke hos os?" (Mark. 6.3). Ud over dette ene sted omtales Jesus ikke nogen steder som tømrer. Hos Mattæus finder vi denne passage: "Er det ikke tømrerens søn? Hedder hans mor ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Bor alle hans søstre ikke her hos os?" (Matt. 13.55-56). Dette er til gengæld den eneste antydning af, at hans far skulle have været tømrer. De to episoder beskriver begge, hvordan indbyggerne i hans (unavngivne) hjemby, ikke forstår, hvordan han kan tale og prædike som han gør. Hos Markus forekommer episoden i hjembyen lige efter episoden, hvor Jesus opvækker Jairus' datter, mens den hos Mattæus forekommer efter at Jesus har fortalt lignelser et ikke nærmere beskrevet sted i nærheden af Genesaret Sø. I begge tilfælde vender han tilbage til sin hjemby, så det er givetvis den samme episode, der refereres til. Alligevel er de to evangelister ikke enige om, hvorvidt det var Jesus eller hans far, som var tømrer. Godt nok var der tradition for at en søn fulgte sin far, når det gjaldt beskæftigelse, men hvis Jesus selv havde været tømrer, hvorfor skrev Mattæus så ikke det, i stedet for at referere til Josef? Det er disse to citerede passager, som får de fleste til at mene, at både Jesus og hans far var tømrere.

Hvad er der grundlag for...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Er vi blevet klogere...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38357 - 10/01/2023 19:42 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Paulus er en provokation for enhver kirkekristendom og samtidig dens chance for en troværdig spiritualitet i nuet. Det mener Richard Rohr. Han befrier Paulus fra de fordrejede billeder: apostlen fremstår hverken som en forfalskning af Jesu budskab, eller hvert af hans ord er hugget i sten. For den amerikanske mystikekspert og bestsellerforfatter tog Paulus budskabet om Jesus op på en revolutionær måde: Det handler om en religion, der ikke handler om moral og lov, men om den mystiske oplevelse af kærlighed.


-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-


Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.

Troen er endvidere den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.


-0-0-0-


Christians are a blissful people, who can rejoice at heart and sing praises, stamp and dance and leap for joy. That is well pleasing to God and doth our heart good, when we trust in God and find in Him our pride and joyfulness. Such a gift should only kindle a fire and a light in our heart, so that we should never cease dancing and leaping for joy.... If thou feelest it truly in the heart, it will be such a great thing to thee,, Rudolf Otto om Luther

Kristne er et saligt folk, som kan glæde sig i hjertet og lovsynge, stemple og danse og springe af glæde. Det er velbehageligt for Gud og gør vores hjerte godt, når vi stoler på Gud og finder vores stolthed og glæde hos ham. En sådan gave skulle kun tænde en ild og et lys i vores hjerte, så vi aldrig skulle holde op med at danse og hoppe af glæde... Hvis du virkelig føler det i hjertet, vil det være så stor en ting for dig,, Rudolf Otto om Luther


-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-

Kristen Meditation v Gustav Bonnevie
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 20 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 20 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Prognoserne er 'bedre end i går': Såda..
11/05/2024 23:58
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Knivstikkeri på Brønshøj Torv
11/05/2024 20:03
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Nyheder fra Religion.dk