annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 21 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38579 - 26/01/2023 19:32 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg mindes ikke at have angrebet Paulus - skatteopkræveren, der på vejen til Damaskus oplevede den opstandne Kristus og blev blind i flere dage.
Hvad vil du hævde - og dokumentere - at jeg har angrebet ham for?
Arne.
Top Svar Citer
#38580 - 26/01/2023 20:05 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Du bruger ord fra Paulus til at begrunde hans udbredelse af kristendom.
Meget lignende ord kan man finde i ord fra Muhammed.


Fælles for dem er jo, at de opkaster sig til - og lykkes med at være - religiøse ledere, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af de to er jo bl.m.a. korstogene og Islamisk Stat. Islam udvikler sig jo ca. 700 senere end kristendommen.

Det ligner - i mine øjne - mere noget diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt trist


Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?



Med den logik du anvender Arne kunne man lige så vel sige at uden Jesus havde der ingen korstoge været.

Nå det var lige hvad jeg fandt - selv om det ikke var det jeg ledte efter.

Dine angreb på Paulus har været utallige.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38581 - 26/01/2023 21:32 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skrev om bl.a. mig:
Citat:
Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.
Og jeg svarede:
Citat:
Løgn - i hvert fald for mit vedkommende - igen! cool
Herefter kommer så nu din replik, som ikke på nogen måde underbygger din løgn!

Jeg tænker ikke sjældent på, hvad der mon foregår i dit sind - og om du har brug for hjælp.
Det har jeg ikke forstand på, men du synes jo ikke just at være præget af sådan noget, som min tro motiverer mig til, og som jeg nævner i min underskrift.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38582 - 26/01/2023 22:09 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Du bruger ord fra Paulus til at begrunde hans udbredelse af kristendom.
Meget lignende ord kan man finde i ord fra Muhammed.


Fælles for dem er jo, at de opkaster sig til - og lykkes med at være - religiøse ledere, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af de to er jo bl.m.a. korstogene og Islamisk Stat. Islam udvikler sig jo ca. 700 senere end kristendommen.

Det ligner - i mine øjne - mere noget diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt trist


Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?



Vil du ikke vedkende dig disse ord om Paulus og der er mange andre fra dig om Paulus.


Citat:
Arne om Paulus:

religiøs leder, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af Paulus er jo bl.m.a. korstogene


diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt

Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!



Der er ikke skyggen af disse forhold hos Paulus - utænkeligt at finde opfordringer hos Paulus om at gribe til våben og angribe nogen - ja ikke engang forsvare sig selv med våben findes der noget som helst af.

Der er intet diktatorisk hos Paulus - han er i den grad demokratisk indstillet i alt.

Alt er tilladt men ikke alt er lige gavnligt.

Kærlighed gør ikke næsten noget ondt.

Der hvor Ånden er - der er også Friheden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38583 - 26/01/2023 22:54 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig.


*

Jesus og Paulus var mennesker med en bevidsthed som repræsenterede den tid og trosretning de levede i.

Den kristne tro er oprindelig en apokalyptisk åbenbarings religion, der udsprang af en jødiske apokalyptiske tradition.

*

Citat:
Paulus siger netop at det ikke er noget vi kan læse os til (så du er lidt sjov med at du har fundet et sted hvor Paulus modsiger sig selv og dette holder du hårdnakket fast i selv om Paulus står for noget helt andet overalt i sine breve).

Når Paulus skriver:
Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

… er det ingen selvmodsigelse.

Han skriver jo også:
Citat:
Jeg gik videre i jødedommen end mange jævnaldrende i mit folk og brændte mere af iver for mine fædrene overleveringer.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/1

Så man kan tro på det man hører og handle forskelligt på det, som skriftstedet oplyser.

I øvrigt det samme der skete når Paulus adlød det Kristus åbenbarede for ham, og handlede på det. Han troede på det, han mente at høre gennem ånden.

Nå, men i dag er den måde folk tilgår kristendommen ofte, at de plukker hvad de bedst kan li, som bliver til deres tros univers.

Så når Paulus troede verden ville gå under lige om lidt, er dette helt udgået hos de fleste kristne.

Når du skriver:
Citat:
Jeg ved godt det er chokerende læsning for det kristne bibelfundamentaliske kætteri der begyndte efter reformationen. Også derfor bibelfundamentalisme ikke er kristendom men et af kristendommens mange vildfarelser og kætterier falske lære.

Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv.

Så virkeligheden afspejles også i skrifterne. Både den virkelige virkelighed, og den som bliver til ved forkyndelsen.

… og med din udtalelse om hvad sand kristendom er, definerer du også hvad du mener, er falsk kristendom, da du gør kætterne til satans børn i bibelsk forståelse, og så er du inde i området, hvad der forstås som godt og ondt.

*

Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra, men friheden Paulus taler om er vel frihed fra moseloven og pagten om omskærelsen.

*

Når jeg siger, jeg ikke er kristen, betyder det jo ikke, jeg ikke er kristent påvirket i mit væsen, og ikke er istand til at elske mine fjender, hvis jeg har stillet ind på den rigtige kanal, men jeg er knap så nidkær mere for at føle mig ren, da det er ressource krævende, og jeg har skiftet fokus til analysering af tekster, og hvorfor de står som de står i skriften ect.
… men biblens fortællinger har lært mig meget om det at være menneske, og hvorfor jeg er som jeg er, ja og de mennesker der har påvirket mig, og ville ikke há undværet biblen i min dannelse, selv om ,,vi,, er blevet tvangskristne,

… men dejligt vi i dag kan vælge om vi vil døbe vores børn til religionen uden at blive socialt udstødt, ja vi kan endda fravælge at være folkekirkemedlem, selv om vi stadig skal betale til en trosretning og tilhørsforhold man har udmeldt sig fra.

… men alting har en tid.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 21 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk