annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38280 - 05/01/2023 15:53 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Du burde skrive en bog og tjene nogle knapper til alderdommen..



Ja du siger noget JAN - så er jeg fri for sommerhus rengøring for Novasol og for at leje min bolig ud til tyske feriegæster og alt det praktiske bøvl der følger med i den forbindelse - rengøring mm. Fri for alt dette ufaglærte arbejde som Gerth ikke vil røre med en ildtang og som han ikke forstår jeg er ydmygt fanget i.

At skrive en bog om BEGIVENHEDEN KRISTUS eller KRISTUS i MIG - ville sørme være noget andet end at gøre toiletter rene og vaske vinduer.

Eller er det? Jesus vaskede jo også fødder.

Vi skal have fundet ud af om Gerth rør en finger - hvis vi ser bort fra når han kæler for sig selv - sit kæledyr mellem benene.

Jeg er spændt på at høre om Gerth's daglige praktiske gøremål. Umiddelbart virker han ikke optaget af noget ufaglært praktisk husgernings arbejde.

Det er mit indtryk at Gerth føler sig først og fremmest fornem ÅNDELIG og at han kun gider nedværdige sig selv til noget HÅNDELIGT når han kæler for sig selv.

Hvad bruger Gerth sine HÆNDER til? Rengøring og madlavning? Spændende at høre om grounding og jordforbindelsen i mandens liv.


Mange psykiske problemer skyldes jo manglende forbindelse til den fysiske konkrete objektive givne virkelighed vi er sat i - lige fra husgerning indkøb madlavning og rengøring til et arbejde.

Men en FRELSERSKIKKELSE lever måske i et højere luftlag?

I mit dril (som han selv er skyld i) er der både gemt sjov og alvor.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38283 - 05/01/2023 20:34 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
For god ordens skyld så er jeg ikke uddannet psykolog. Hvor har du fået den ide fra?

Jeg har studeret psykologi på Aarhus Universitet (og ja medicin). Men afsluttede ikke disse studier.

Min interesse for faget psykologi er så stort at jeg igennem årene løbende har studeret og orienteret mig i faget psykologi og endda meget grundigt indenfor visse områder hvor jeg har tilegnet mig stor specialviden.

Autodidakt hedder det vist.



-0-0-0-0-


Du virker arrogant.

Men hvordan skulle du få respekt og forståelse for dygtige håndværkere dersom du aldrig har været på en arbejdsplads, på mig lyder du til at være fremmedgjort og meget usikker på et eventuelt arbejde. Men du skal ikke se ned på dette at kunne noget alle mennesker har brug for at kunne noget også dig og andre der måske er blevet fritaget fra arbejdsmarkedet.

Men kunne du slet ikke tænke dig at kunne noget - at lære noget - prøve noget og dygtiggøre dig?

Har du nogle fritidsinteresser - sport - friluftsliv - vandre og cykle ture ud i naturen - at fotografere - en hobby.

Har du gået på gymnasiet? Hvordan gik det? Trivedes du? Var det en lykkelig tid?

Jeg leder efter noget der kunne gøre dig glad - interessere dig og fascinere dig - gribe og begejstre dig så du glemmer dig selv - bliver fri og løs af dig selv - får en tiltrængt pause fra dig selv og dine tanker om dig selv og ja alle dine helligåndelige ideer om dig selv.

SKAL DER IKKE OGSÅ VÆRE NOGET ANDET GERTH.

Har du ikke brug for en forløsning og frigørelse fra dig selv - at blive fri og løs af dig selv - opleve en pause fra dig selv (du skal nok komme tilbage til dig selv igen). Og forløsningsmidlet fra dig selv skal ikke være igennem spiritus og sex helt uafhængig af kærlighed. Dette er efter min mening en usund måde at glemme sig selv på - at få en tiltrængt pause fra dig selv - og gøre sig meget tiltrængte nødvendige erfaringer med den store spændende verden for at være i forsat vækst og udvikling. For ikke at stagnere - gå i stå.


Er der ikke noget her i livet du ØNSKER dig og derfor gerne VIL?

DU MÅ DA DRØMME OM NOGET - GØR DU IKKE DET?


-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Jeg kan ikke tage profilerne her alvorligt


Nej du kalder også profilerne her falske.

At du gør det skyldes at du ikke har været aktiv på de sociale medier - havde du prøvet dette ville du hurtigt vende tilbage til Trosfrihed og sige: "undskyld jeg har kaldt jer for falske profiler - det er I bestemt ikke - for efter at have været på de sociale medier har jeg lært hvad falske troll profiler er".

Det samme kunne jeg sige til Tikka og ja BJØRN.

Os der er her på Trosfrihed er det stik modsatte af falske troll profiler. Fx giver vi der er her os selvbiografisk ærligt til kende i præcise detaljer hvilket falske troll profiler ALDRIG ville gøre.


Falske troll profiler giver sig ud for at være en/nogen en person de ikke er og bagved gemmer sig professionelle personer der har en hel bestemt politisk agenda, fx Brexit eller Trump vinder valget eller at Ukraine virkelig er fyldt med nazister.

Der er VILDT mange af disse på de sociale medier - man tror det er løgn så mange er der derude der spreder Fake News.


-0-0-0-


Jeg ville blive så glad så glad hvis du Gerth en dag kom og fortalte mig:

Hej Hans K - jeg er begyndt at løbe og cykle nogle ture ud i Guds Skønne Grønne Natur hver dag og jeg bliver så glad af sådan at få mig bevæget og motioneret - at få kroppen til at arbejde.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38288 - 06/01/2023 07:52 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
HansKrist:

De STORE OMVENDELSES ØJEBLIKKE og de utallige ÅBENBARINGER der burde ledsage vores liv var så SMUKT beskrevet i Paulus Breve og komponeret op om:

BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED ind i verden ved mennesket Jesus - vi også har adgang til.

Det GUDS NÅDES KRAFTVÆRK vi er i KRISTUS vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS der er UDGYDT i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os: HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER med os vi ERFARER



Altså da jeg møder Paulus Breve finder jeg den SPIRITUALITET jeg selv havde erfaret i årene derop til bekræftet hos Paulus.

Igår aftes på vej i seng med en Nicolai Berdyaev bog finder jeg:

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world, whatever differences there may be between us.


Nicolai Berdyaev bekræfter min egen antagelse og han forsætter:

Mystical experience which is the highest form of spiritual experience means a definite overcoming of transcendence and the attainment of a perfect state of immanence.


Og dette er i høj grad ja i udtalt grad det vi finder hos Paulus:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
1 Kor 2.

Det er denne "perfect state of immanence" og GNOSIS hos Paulus som gjorde at også Carl Gustav Jung var faldet over 1 Kor 2 citatet ovenfor.

I GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - i KRISTUS er afstanden mellem mennesket og Gud ophævet - her er det Jordiske og Himmelske forenet - mennesket og Gud forenet.


Denne "perfect state of immanence" vi finder hos Paulus ramte mig som et LYN der fuldstændig bekræftede mine egne SPIRITUELLE erfaringer.

Paulus var radikal og det var mere vor tids Kirkens teologer der ikke turde prædike og vove denne SPIRITUALITET og "perfect state of immanence" og GNOSIS vi finder hos Paulus og som vi også finder hos Jung - Jungiansk Psykologi.


AMEN

forsættelse følger
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38289 - 06/01/2023 09:34 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Dog bruger jeg en opvask, rengøring, indhandling i butik, tandbørstning og bad ligesom en i nuet meditation for mig selv uden alverdens ting og folks problemer. Tilmed ligesom GT Job har jeg idag mange flere penge til faktisk sundere mad og drikkelse end sammenlignet med min ungdom, hvilket jeg værdsætter. I hverdagen ser jeg hvordan, at især psykisk syge men egentligt ligesom de i samfundet ´velfungerende´ nok borgere flygter fra sig selv på en stressende tåbelig måde, hvor de ikke sidder i det roligt stille rum og istedet med højlydt telefon, larmende fjernsyn, næsten altid spil, meningsløs snak, radioens støjende musik, sladderblade og sundhedsskadelige ting. Jeg nyder anderledes istedet blandt andet min gudsmeditation, bønner, åbenbaringer og elsker utrætteligt åndeligt arbejde.


"Dog bruger jeg en opvask, rengøring, indhandling i butik, tandbørstning og bad ligesom en i nuet meditation for mig selv uden alverdens ting og folks problemer." glæder mig at høre Gerth


Citat:
Gerth:

Jeg nyder anderledes istedet blandt andet min gudsmeditation, bønner, åbenbaringer og elsker utrætteligt åndeligt arbejde.

Jamen, jeg gentager, at mit spirituelle kald om Frelserskikkelsen og OPLYSTHED inklusiv det med Helligånden og Det guddommelige (meningen sker/er kærlighed sammen) er den eneste, som driver mig. Jeg kan bare ikke lade være med det´. Du mener nok, at en social isolation fra menneskers lort er forkert, men jeg opfatter det rigtige ved, at jeg istedet for synd er her uden de for ligegyldigt idiotisk spændende dumheder med dem?!



"""Jeg nyder anderledes istedet blandt andet min gudsmeditation, bønner, åbenbaringer og elsker utrætteligt åndeligt arbejde.

Jamen, jeg gentager, at mit spirituelle kald om Frelserskikkelsen og OPLYSTHED inklusiv det med Helligånden og Det guddommelige (meningen sker/er kærlighed sammen) er den eneste, som driver mig. Jeg kan bare ikke lade være med det´"""


så smukt beskrevet Gerth og et utroligt stærkt vidnesbyrd fra dig af om din spirituelle åndelige intelligens og begavelse.


-0-0-0-


"Du mener nok, at en social isolation fra menneskers lort er forkert"

Nej Gerth det mener jeg ikke nødvendigvis (enhver ting til sin tid) og når du oplever så vidunderlige SOLITUDE åndelige andagts stunder med dig selv som du beskriver det bliver jeg både positivt berørt og bevæget og kan med sikkerhed bekræfte at det må være godt for dig, for din sundhed og trivsel, og du har ret i at det også ville være rigtig godt for alle vor tids moderne forstyrrede mennesker om de dog kunne gøre dig kunsten efter og være ikke bare rolig i deres eget selskab men også erfare det med Helligånden og det guddommelige som iøvrigt vi to har tilfælles Gerth.


Vores ALENEHED kan vi opleve som ENSOMHED men heldigvis også som vores vidunderlige salige himmelske SOLITUDE skønne guddommelige andagts stunder med Helligånden:

Citat:
Paul Tillich:

Loneliness is a negative state, marked by a sense of isolation. One feels that something is missing. It is possible to be with people and still feel lonely—perhaps the most bitter form of loneliness.

Solitude is the state of being alone without being lonely. It is a positive and constructive state of engagement with oneself. Solitude is desirable, a state of being alone where you provide yourself wonderful and sufficient company.

Solitude is a time that can be used for reflection, inner searching or growth or enjoyment of some kind. Deep reading requires solitude, so does experiencing the beauty of nature. Thinking and creativity usually do too.

Solitude suggests peacefulness stemming from a state of inner richness. It is a means of enjoying the quiet and whatever it brings that is satisfying and from which we draw sustenance. It is something we cultivate. Solitude is refreshing; an opportunity to renew ourselves. In other words, it replenishes us.

Loneliness is harsh, punishment, a deficiency state, a state of discontent marked by a sense of estrangement, an awareness of excess aloneness.

Solitude is something you choose. Loneliness is imposed on you by others.

We all need periods of solitude, although temperamentally we probably differ in the amount of solitude we need. Some solitude is essential; It gives us time to explore and know ourselves. It is the necessary counterpoint to intimacy, what allows us to have a self worthy of sharing. Solitude gives us a chance to regain perspective. It renews us for the challenges of life. It allows us to get (back) into the position of driving our own lives, rather than having them run by schedules and demands from without.

Solitude restores body and mind. Lonelinesss depletes them.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38290 - 06/01/2023 11:48 Re: I KRISTUS er vi NYE SKABNINGER [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Mange tænker på HJERNEN som sædet for intelligens og god forstand først og fremmest hvilket det da også er - men vi burde ikke identificere HJERNEN udelukkende med dette så kendte mest udbredte populære opfattelse af HJERNEN - for nemlig er HJERNEN også sædet for HUMØR SPIRITUALITET og vores PERSONLIGHED.

Og forsvinder vores HUMØR SPIRITUALITET = vores SPONTANITET og EKSTATISKE FLOW - ENTUSIASME og BEGEJSTRING = GLÆDE (livsglæde) da vil vores OPTIMALE BIOLOGISKE FUNKTIONER og vores IMMUNFORSVAR være blevet alvorligt svækket hvilket betyder at vi har åbnet en dør til at nu kan alle mulige alvorlige sygdomme kravle på os og invalidere os.

Så der findes nok ikke en bedre investering i vores sundhed end at vi bevarer vores HUMØR eller SPIRITUALITET.

Her er det værd at bemærke at de utallige HELBREDELSER vi hører om i de urkristne paulinske menigheder (Apostlenes Gerninger og i de 7-9 ægte Paulus Breve) alle kommer i stand gennem Gud Helligåndens EKSTATISKE karakter af GLÆDE og JUBEL og SPONTANITET og ja HØJT HUMØR = STOR HENRYKKELSE.

Nøgle begrebet til at forstå Paulus og ja Corpus Paulus = Paulus Breve er vores HUMØR.

Den Paulinske "i KRISTUS SPIRITUALITET" eller SPIRIT CHRISTOLOGY kan kun forstås gennem menneskets GEMYT og HUMØR - ENTUSIASME og SPONTANITET og GLÆDE og JUBEL.

Metafysisk er der kun SANG og MUSIK der kan være et ægte symbol herpå eller som kan repræsentere denne HUMØR SPIRITUALITET vi finder hos Paulus også derfor Paulus siger; SYNG og SPIL MUSIK for hinanden i mine kære børn og VÆR ALTID GLADE i KRISTUS.

Luther der har taget Paulus til sig - Luther der erfarede sit SPIRITUELLE GENNEMBRUD og STORE OMVENDELSE ved at studere Paulus og som med REFORMATIONEN gav PAULUS en RENÆSSANCE har selvfølgelig fået øje på hvor centralt og stor en rolle det med MUSIK og SANG - HUMØR og GLÆDE - spillede i den Paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET og Gudstjeneste.

Luther og musikken:

Ikke uden grund blev Martin Luther kaldt Nattergalen fra Wittenberg. Han satte musikken højt og mente, at den havde fandtes siden skabelsens tid. Som ung havde han modtaget musikundervisning, og han kunne spille på både fløjte og lut. Luther mente, at musik kunne glæde de bedrøvede, opmuntre de fortvivlede, neddæmpe et hadefuldt sind og fordrive Djævelen. Næsten al musik var gavnlig og god, mente Luther, men den var allerbedst, hvis den blev brugt til at prise Gud.

Menigheden skulle synge
Blot det at høre musik, mente Luther, var gavnligt for sjælen. Men han anså det for at være allermest velgørende, at man selv sang. Det var Luthers mål, at hele menigheden gennem sang skulle deltage i lovprisningen af Gud og forkyndelsen af evangeliet ved højmessen.

Når menighedens sang på modersmålet i dag er en væsentlig del af den protestantiske gudstjeneste, er det Luthers fortjeneste. I dag betragter vi det som en selvfølge, at menigheden synger salmer ved gudstjenesten, men i 1500-tallet var det revolutionerende nyt. Den lutherske menighedssang stod i skarp modsætning til den katolske messe, som på Luthers tid mest indeholdt munkesang på latin.


AMEN

forsættelse følger
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Får på motorvejen fra morgenstunden
20/04/2024 09:15
Danmarks største spilfestival sætter f..
20/04/2024 09:01
Nyheder fra Religion.dk