annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15849598
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396596
Et andet syn 2001748
Åndelig Føde 1592360
Jesu ord 1533265
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 307 gæster og 236 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 20 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37992 - 12/12/2022 23:57 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

This is the meaning of Christianity, as a religion of Divine-humanity.


A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

Nicolai Berdyaev.


-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-


There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

Altså i KRISTUS bliver mennesket født påny i Gud. DE NYE SKABNINGER VI ER i KRISTUS i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

I kristendommen sker noget på begge banehalvdele:

1):

på Guds side her bliver Gud Åbenbaret for os og det guddommelige ligeså

2):

på menneskets side bliver De Nye Skabninger, Mennesker, vi er født i Gud af Ånden Åbenbaret såvel som vores nye menneskelige natur.

Paulus kalder dette for KRISTUS HEMMELIGHEDEN og de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Nicolai Berdyaev taler om Christological Anthropology.


Dansk:

KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI.


Der findes mange antropologier om mennesket, fx den arkaiske, den medicinske og antroposofiens (R Steiner's) antropologi, lære om mennesket.

Den KRISTOLOGISKE ANTROPOLOGI vi finder hos Paulus og Nicolai Berdyaev er religionshistorisk enestående.

Måske humanistisk psykologi og Abraham Maslow og Flow Psykologiens eller OPTIMALOPLEVELSENS PSYKOLOGI's fader Mihalyi Csikszentmihalyi kommer lidt hen i nærheden af hvad Paulus og Nicolai Berdyaev tænker på og redegør for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38027 - 15/12/2022 21:27 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære Hanskrist

Har jeg drukket mig i hegnet ler blinker halvfuld Hvem kan følge med dig...

https://carstenplougolsen.com/omrids-af-en-ny-psyk...KjBiuhS_Hr6Zkso

Lad os fordrive mørket på jorden...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38028 - 16/12/2022 11:38 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Hvis en af de ca 2 milliarder kristne mister troen.

Har det så mistet troen på treenigheden eller forsoningslæren eller opstandelsen eller noget andet kirke dogmatisk?

Nej det har mistet GEJSTEN (ÅNDEN) - ÅNDEN (GUD) er ikke over dette menneske mere - det drives ikke af ÅNDEN (GUD) mere (se Paulus Galaterbrevet). Det er blevet uden EKSTASE GLÆDE og BEGEJSTRING og INSPIRATION og ikke mindst ENTUSIASME (ENTUSIASME = "i Gud -Væren") - altså dette menneske er uden Gud Helligånden i dets liv - uden Gud.

Dette er hvad det betyder at miste troen for en af de to milliarder kristne.

Efter denne pædagogiske gennemgang bliver hvad Paul Tillich skriver efterfølgende ganske ligetil at forstå:


What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion. Paul Tillich, systematic theology.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


-0-0-0-

I begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus som vi kristne har taget imod er GUD blevet NÆRVÆRENDE i vores liv som VIRKELIGHED.

Og mister et menneske troen er det denne uimodståelige livsbekræftende EKSTASE GLÆDE VIRKELIGHED MED GUD der pludselig er forsvundet.


A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

Nicolai Berdyaev.


-0-0-0-


Efter denne gennemgang kan der ikke længere være tvivl om hvordan det kristne begreb TRO skal forstås - hvad det vil sige at have TROEN og hvad det vil sige at miste TROEN.

Det er så vigtigt at forstå at kristne ikke render rundt og tror alt muligt oppe i hovedet, fx nærmest bibelen forfra og bagfra og/eller Kirkens Trosbekendelser og Dogmelære. Dette er der ingen af de to milliarder kristne der gør som mit skriv her på pædagogisk vis har åbenbaret det for jer.

Så kristne render altså ikke rundt med en forskruet overbygning, et mentalt overtroet (overindlært) bibelkonkordantisk forestillings univers. Sådan noget er der slet ikke i hovedet på de to milliarder kristne, men GUD som virkelighed findes og er tilstede som det erfares i BØN - GUDSTJENESTEN og i ANDAGT og i GLÆDE BEGEJSTRING og INSPIRATION og ENTUSIASME.

Kristendommen er Gud og mennesket sammen - i kærligt skabende kreativt samarbejde.

I kristendommen er GUD kommet nær som VIRKELIGHED - der er tale om en GENNEMFØRT åndelig passioneret intensitet og inderlighed - SPIRITUALITET aldrig set før.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38030 - 16/12/2022 15:01 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære Hanskrist

Har du talt med andre om tingene...

https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-de-kristne-p

Er din forståelse udbredt...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#38031 - 16/12/2022 16:04 Re: Kristendommens ABChristus [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:


Kære Hanskrist

Har du talt med andre om tingene...


Ja altid er jeg i samtale med andre om tingene. Det lærte jeg på universitetet at man skulle - så det har alle dage været min måde at arbejde og studere på.

Og for jer der har fulgt mig er det tydeligt at jeg er i konstant samtale med Paulus, Nicolai Berdyaev, Paul Tillich og Jung og psykoanalysen med mange flere, dette kan I ikke være i tvivl om når I tænker på mine flittige opgivne referencer.


Citat:
Jan ABC:

Er din forståelse udbredt...


Ja og dette kan du forsikre dig selv om ved mit lille tankeeksperiment:

Hvis en af de to milliarder kristne mister troen, er det så troen på treenigheden eller forsoningslæren at vedkommende har mistet?

Nej overhovedet ikke - aldrig nogensinde er dette at miste troen blevet forbundet dermed.

Nej at miste troen er at miste ÅNDEN - det er som Paulus skriver i Galaterbrevet ikke længere at være drevet af ÅNDEN (drevet af GUD HELLIGÅNDEN - det er at miste den GUD HELLIGÅNDENS frugter og gaver vi kender som vores BEGEJSTRING - EKSTASE GLÆDE og INSPIRATION og ENTUSIASME.

Sværere er det ikke.

Hvis et menneske ikke forstår kristendommen så vil det beskrive kristendommen med links til millioner af sider - det vil skulle bruge millioner af tanker på at beskrive kristendommen - men det menneske der forstår kristendommen vil kunne sige tingene helt enkelt og tydeligt klart og forklaret som jeg har gjort det.

Einstein forstod fysikken og derfor kunne han koge det hele ned til en smuk ligning.

Folk der forstår tingene behøver ikke en million milliard gisninger og spekulationer - nej tværtimod går de lige til sagen som jeg gør.

Der er ingen grund til at tro en million milliard ting - gisne og gætte og spekulere som VML gør. Det bliver man blot stor i hovedet af - man fylder sit hoved med en masse uvæsentlige ting som ikke kommer i nærheden af hvad kristendommen drejer sig om - som fx forsoningslæren der ikke findes skyggen af - ikke et eneste menneske skulle aflægge og stå skoleret overfor Paulus at de troede på forsoningslæren.

Nej for Paulus var der kun en eneste ting der betød noget og det var om de havde taget imod Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der var brudt ud i verden ved mennesket Jesus.

Altså kun dette at være et Guds Barn der var drevet af ÅNDEN - som havde taget imod Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os betød noget for Paulus.

Alt andet var fuldstændig ligegyldigt - og ganske uvægerligt. Så alle disse spekulationer VML har begravet sig selv i er tegn på svag usikker lille tro siger Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 20 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 04:11
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
USA nedskyder Houthi-missiler henover we..
12/05/2024 05:23
Trods modstand op til showet: Danske see..
12/05/2024 05:15
Prognoserne er 'bedre end i går': Såda..
11/05/2024 23:58
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Nyheder fra Religion.dk