annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36484 - 21/07/2022 22:22 Troen på Ånder og Guder
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har i nogen tid tænkt på hvordan troen har været - og har udviklet sig - hos os mennesker gennem tiderne.
Jeg stødte så på en ikke helt ny bog herom på internettet.
Det er åbenbart et eksemplar af bogen , der er affotograferet og lagt på nettet.
Og at det kan lade sig gøre i dag, det var man jo nok ikke klar over, da bogen blev udgivet - i 1897 blinker

Men hvis man vænner sig til den tids retskrivning - og at man f.eks. dengang godt måtte skriver "neger" - så forekommer den mig forbavsende frisk i sin beskrivelse af troens udvikling gennem tiderne rundt om på kloden.

Centralt - ser det ud til at være - at vi menneske oprindeligt - og i en dengang særdeles farefuld tilværelse - opfattede at både mennesker, dyr og planter havde en sjæl - en sjæl som levede videre efter døden.

Et andet punkt ser ud til at være, at efterhånden som vi mennesker udviklede civilisationer, ændredes troslivet tilsvarende - helt frem til bl.a. nutidens monoteisme.

Jeg er ikke færdig med at læse og "tygge på" bogens 60 sider, men jeg begynder allerede at spekulere på min oplevelse af det guddommelige i miraklet: Verdens Væren - hvordan det passer ind.

Jeg spekulerer også på, om der findes en nutidig sagkyndig gennemgang af menneskehedens trosliv gennem tiderne.
Det har jeg foreløbig ikke kunnet finde.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36490 - 22/07/2022 11:27 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg har svært ved at få mening og sammenhæng i dine tre indlæg i denne tråd, der jo handler om et 125 år gammelt overblik over vi menneskers forhold til "det overnaturlige".

Det ser ikke ud til, at det er dét, du forholder dig til.
I stedet skriver du om din egen tro og om din kontakt til andre mennesker.
Din egen tro, mener jeg at have forstået, er noget med det guddommeliges, Helligåndens og menneskets forening.
Og hvad du beretter om dit forhold til andre mennesker, siger mig ikke rigtig noget.
Så jeg spekulerer over, hved din hensigt egentlig er med dine skriverier - her i denne tråd - og på Trosfrihed.dk i det hele taget.
Hvis din hensigt er et omvende os andre til din tro, så tror jeg ikke du kommer ret langt - allerede af den grund at det, du skriver, er vanskeligt at forstå.
Så mit håb er, at du bliver mere klar og forståelig i dét, du skriver her på Trosfrihed.dk.

Mit indtryk er, at du har haft en meget stor og vidunderlig åbenbaring.
Den skriver du - desværre - ikke meget om, synes jeg.
I stedet ser det for mig ud til, at du fokuserer på din egen position i verden.

Min oplevelse af miraklet: Verdens Væren giver mig taknemmelighed over at få lov at eksistere - og en anelse om det guddommelige - samt lyst til at fortælle derom - men jeg respekterer, at andre tror og mener noget andet.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36493 - 22/07/2022 13:54 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Dit problem Gerth er at du ikke lever i virkeligheden men i din egen subjektivitet og eller forestillinger - bevidsthed.

Hvad sker ude i virkeligheden?

Jo her tager folk en uddannelse og et arbejde. Folk klarer sig selv pga arbejdsevne og dygtighed.

Folk bøvler/arbejder med at holde hus - købe ind og lave mad og ja at gå på arbejde - hvorfra pengene kommer. Og folk almindeligvis er ret så gode hertil og de fleste opdrager også børnene deres. De skal have et liv en hverdag til at fungere - de er ikke overhovedet interesseret i dine langt ude i hampen religiøse abstrakte vildfarelser - folk eller mennesker i almindelighed giver ikke fem flade ører for dine religiøse skriverier - fordi du ingen jordforbindelse overhovedet har - ja alt hvad du skriver viser at du lever skizofren nemlig i din egen subjektivitet bevidsthed - helt uden nogen erfaringer med den virkelighed vi ellers alle som sunde raske mennesker føler os naturligt involveret med/i.


-0-0-0-

Jeg har aldrig hørt dig skrive noget der viser at du har travlt har pligter og et stykke arbejde du skal have udført.

Du skriver som om du keder dig - som om dit liv er lediggang - og tiden bare skal slås ihjel - det kan være med alkohol - masturbation og homoseksuelle fantasier og lyster og kontakt annoncer --- eller dine religiøse skriverier der blot er opdigtet subjektivitet - hvor du lever i din egen private bevidsthed.

Den bevidsthed sunde og raske mennesker har - har noget at gøre med virkeligheden som Karl Marx på enestående vis fik os til at forstå. Og efter Karl Marx ændrede det religiøse spirituelle åndelige sig radikalt - kristendommen ændrede sig radikalt og ingen har vrøvlet lige siden eller ihvertfald ingen kan længere tillade sig at vrøvle omkring det religiøse spirituelle åndelige.

-0-0-0-

Måden jeg skriver om tingene kan alle mennesker få et udbytte af:

Det være sig:

Teologen psykologen videnskabsmanden - den almindelige lønarbejder - sportsmanden etc etc - ja alle kan blive inspireret af at læse hvad jeg skriver - få et udbytte - der hjælper og gavner dem i deres hverdag.

Og hvorfor det så?

Jo fordi jeg skriver forståeligt og fordi alt jeg skriver har noget at gøre med virkeligheden - jeg er altid i samtale med alle de videnskabelige fag discipliner der findes.

Man kan være uenig med mig - men ingen kan beskylde mig for at gøre det religiøse spirituelle åndelige til noget enten overtroisk eller noget kun privat bevidstheds mæssigt - noget der kun har med vores tros forestillingsliv (spekulative tvivlsomme tros forestillingsliv) at gøre - nej for mig hænger det religiøse spirituelle åndelige uløseligt sammen med vores i verdens værens tilstedeværelse dasein eksistens.

Selv og verden hører uløseligt sammen. Og hvis selv og verden ikke hører sammen - fx hvor selvet løsriver sig fra omverdenen virkeligheden - ja så er det tegn på skizofreni - noget psykotisk.

Du mangler i den grad at få forbindelse med/til virkeligheden Gerth.

Håber for dig du en dag dropper at leve i henhold til dine religiøse forestillinger men mere begynder at leve i forhold til at holde hus (indkøb og madlavning inklusivt) og have (køkkenhave) og passe et arbejde og en sund fritidsinteresse og at du begynder at koncentrere dig om hvad du drømmer om her i livet. Noget må du da drømme om.

Har du helt mistet din evne til at klare dig selv og kunne stå i forbindelse med den virkelighed vi alle er stillet i - hvor vi almindeligvis magter at være selvhjulpne - at kunne stå på egne ben - klare os selv uden kommunen - uden offentlig hjælp.


Du vurderer dig selv ud fra dine religiøse spirituelle åndelige skriverier (ingen mennesker overhovedet kan få et udbytte af) - men prøv istedet for at vurdere dig selv ud fra din evne

Til at holde hus

Købe ind og lave mad

Studere eller gå på arbejde

Sætte en kurs her i livet der har at gøre med at du når frem til hvad du drømmer om (hvor er du på vej hen?)

Være rask og sove om natten og tale og skrive så andre mennesker forstår dig uden at du hele tiden blander Bibelen og Helligånden og det religiøse ind i hvad du skriver

Kan du slet ikke tale/snakke/skrive som almindelige forstandige mennesker gør det???


Kunne du tage en dag eller to ud af kalenderen hvor du hjælper en i familien eller en kammerat med at flytte fx? Så vil de måske hjælpe dig den dag du flytter ind i en by bolig lejlighed du har drømt om uden forstyrrende naboer der støjer om natten.


Gider du eller kunne du have lyst til at fortælle os hvordan du bruger døgnets 24 timer?

Hvad får du din dag til at gå med Gerth?

Hvordan ser din hverdag almindeligvis ud?

Et menneskes arbejde eller virksomhed - måde at være aktivt arbejdende kreativ tilstede i verden på - skaber os og adler os.


-0-0-0-0-


Håber du tør og magter den her kritik og gider svare tilbage på dansk - ikke svare mig i bibelske religiøse vendinger - men tale det sprog alle mennesker bruger når de drøfter tingene med hinanden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36494 - 22/07/2022 15:46 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Måske det var en idé, om du, Hanskrist, startede med at præsentere, hvad du selv præsterer.
Arne.
Top Svar Citer
#36497 - 22/07/2022 19:27 Re: Troen på Ånder og Guder [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Dine ord indikerer din påstand om, at tid og rum ikke er virkeligt, hvor inde og ude ikke eksisterer, når alt er et. Du lyder ligesom, at alt er Gud,



WHÅT TU FÅG har du gang i

At tid og rum ikke er virkeligt - har jeg nogensinde sagt det? Nej

Jeg har talt om at tid og rum må tænkes sammen

"hvor inde og ude ikke eksisterer, når alt er et" --- jeg har ALDRIG talt om at alt er et (men det har du derimod)

At jeg lyder som om alt er Gud kan du ikke finde et eksempel på i mine tekster - men tværtimod er dine tekster fyldt med en sådan tankegang


-0-0-0-

Og iøvrigt stjæler du tanker og ideer fra mig som en anden debattør her på stedet også gør det.

Hvis man bliver inspireret af hvad en anden har skrevet så tager man et citat heraf og redegør for hvem der har udtrykt disse tanker - hos hvem man har fundet disse tanker udtrykt.

-0-0-0-

Man kan umuligt snakke med dig fordi:

Du lever ikke i samspil og udveksling med virkeligheden - men du lever i din forskruede sære bevidsthed om tingene

Vi andre må gøre os erfaringer med verden omverdenen virkeligheden og os selv for at forstå tingene - men du gør dig ingen erfaringer med hverken dig selv eller virkeligheden omverdenen eller med dig selv i samspil og udveksling med virkeligheden omverdenen.

Du opdigter bare - bygger bare en opdigtet forestillingsunivers op inde i dig selv.

Hvorfor betyder ERFARINGER og studier og lærdom og undervisning uddannelse ikke noget for dig?

Fordi du lever i din egen subjektivitet bevidsthed og opdigtede forestillingsverden.

Hvordan kan vi mennesker komme fri af vores små psykotiske måde at erfare virkeligheden på? Jo gennem at vi gør os erfaringer med noget og nogen i vores omverden. Altså vi skal omgås og bøvle og arbejde med tingene for at vi gør os de nødvendige erfaringer vores forståelse tingene bygger på.

Som om du er blevet glad for din psykose - hvordan du har det og oplever tingene i dit eget hoved (bevidsthedsliv) og så nægter du at ville lære nyt - tage imod nye erfaringer gennem uddannelse studier eller arbejde der kunne modne dig og give dig forstand så andre mennesker kunne få et udbytte af at lytte til dig.

Det kan ikke være korrekt at almindelige forstandige mennesker skal bruge krudt på at forstå dig der lever i din egen subjektivitet bevidsthed. Dette er en opgave for psykiatrien psykologien og ja dine kontakt personer at holde øje med hvornår alting smelter sammen inde i hovedet på dig.

-0-0-0-

Du vil have at vi (kollektivet) skal forstå dig

Men sådan vender tingene ikke - det er dig der skal forstå kollektivet (hvad vi igennem årtusinder ved fælles anstrengelser og dyre købte erfaringer er nået frem til) og du kan ikke bidrage med noget før du har forstået hvad kollektivet har forstået - derfra kan du måske hvis du er godt begavet og har stor erfaring indenfor et område bidrage med noget.

Men du gider bare ikke trække i arbejdstøjet og gøre en indsats med os andre.


Kunne du ikke godt lade være med at ødelægge alle tråde/emner med dine lange lange religiøse skøre tekster der ikke har noget at gøre med trådens emne.

Kan du ikke være i samtale og debat med andre?

Hvis du har brug for at komme ud med - af med - dine skøre religiøse ideer kunne du så ikke oprette et nyt emne. Som det er nu fylder du for meget - husk de fleste kan ikke finde hoved og hale i hvad du skriver - det er meningsløs og intetsigende religiøs snak hvor du har givet dig selv en hovedrolle som den helt store åbenbaring verden behøver. Det er iøvrigt et kendt symptom blandt psykiske syge at de tror de er noget ganske særligt i religiøs sammenhæng.

Men det religiøse spirituelle åndelige er en videnskab - et fag - som alt andet og man kan ikke bare sådan udnævne sig selv som noget særligt - om man er noget særligt afhænger af om det man skriver siger taler og gør - giver mening og har en værdi eller nytte for kollektivet.

Prøv at skriv en bog - du får ingen læsere hvis det du skriver er som det vi læser af dig og som det du skriver på Facebook - det er nemlig religiøs langt langt ude tågesnak.

Jeg troede på dig i starten - at her var et eksempel på RECOVERY - hvor Helligånden havde formået at hjælpe dig - du havde oplevet hendes HEALING POWER - helbredende kraft.

Men som tiden gik blev det tydeligt at du intet anede om Helligånden. Og det tydeligvis var noget helt andet privat i dig selv primitiv energi der dækkede over dit ord begreb helligånd.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk