annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20817 - 05/06/2016 04:40 Omskæring af drengebørn i Danmark.
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Over 500 læger har bedt Lægeforeningen om at opfordre til et forbud mod omskæring af drengebørn i Danmark. En af de læger, der er imod omskæringen, er irakisk fødte Ayhan Al Kole, der selv er omskåret. Han ville ønske, han havde haft valget og kæmper for, at andre drenge får det."

http://www.bt.dk/danmark/jeg-kan-huske-den-kolde-saks-mod-min-penis-som-var-det-i-gaar



- Jeg håber også, der snart sker en ændring i lovgivningen, så forsvarsløse drengebørn ikke skal lemlæstes.

500 læger er mange, og jeg håber deres ord tages alvorligt.

Det er også dejligt at se muslimske mænd går ind i kampen.


Jeg så en anden artikel den anden dag, hvor en ung muslimsk mand som var blevet omskåret 2 gange stod frem og fortalte sin historie.

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/omskaaret-jeg-maatte-ofre-min-forhud-gange


¨¨¨¨


Top Svar Citer
#30613 - 10/09/2020 15:49 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Omskæring er jo et ældgammelt stammeritual, som - ifølge beretningerne - er indstiftet for flere tusinde år siden af Bibelens Abraham - på hans Guds befaling: at snitte forhuden af drengebørn når de er ca. 9 dage gamle.
Ritualet fastholdes meget konsekvent af jøderne, mindre af muslimerne og kun lidt af kristne, har jeg læst - de er jo alle tre abrahamitiske.

Nu er debatten om dette barbariske - kan man vist godt kalde det - stammeritual så blusset op igen.
Politikerne vil helst ikke blande sig - eller kan ikke blive enige, mens biskopper i folkekirken går imod at forbyde omskæring af børn.

Situationen forstærker min voksende fornemmelse af, at vore religioner er nogle forældede primitive og uduelige overleveringer.

At der er noget absolut overordnet over denne verden, som vi mennesker jo er en meget lille del af - og måske flere verdener - er en nærliggende forestilling, som jeg heller ikke kan slippe, men at bilde sig ind at kunne forstå eller fatte noget her, det ligner i mine øjne det rene storhedsvanvid!

Dermed kasserer jeg alle hidtidige religioner, men ikke forestillingen om noget ufatteligt guddommeligt - som vi mennesker på denne klode er en ret så ubetydelig del af.

Behøver vi egentlig mere?

Er det ikke tilstrækkelig inspiration til et liv i kærlighed og ydmyghed?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30616 - 10/09/2020 23:27 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Jeg bør nok tilføje, at jeg ikke er fjendtligt indstillet overfor de mange religioner, såsom kristendommens næstekærlighed, islams ydmyghed og buddhismens søgen efter indre harmoni, jeg har bare ingen tillid til deres dogmer.

Det er da ikke til at fatte, at der skulle være noget som helst godt i at skære forhuden af nyfødte drengebørn - eller endnu værre i at omskære unge kvinder.
Kan de, der bruger den slags dog ikke komme frem i lyset og forklare, hvorfor de vedligeholder sådant barbari - som det er - set med mine øjne.
I øjeblikket hører vi blot, at det er hellige ritualer/kulturarv.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30626 - 12/09/2020 19:26 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det står nu klart, at politikerne har taget stilling til omskæring af små børn: Det bliver ikke forbudt i Danmark.

Dermed viser det danske samfund tolerance og anerkendelse overfor ikke-danske religioner og kulturer - kan man vel udtrykke det - og det er jo fint nok - selvom det jo desværre samtidig er at svigte værgeløse nyfødte drengebørn.

Religiøse ritualer er noget mærkeligt noget, synes jeg.
I dette tilfælde er påstanden jo, at Abrahams Gud pålægger Abraham, at de gudskabte drengebørn skal have forhuden på penis fjernet - den gudskabte forhud.
Personen Abraham er iøvrigt ikke kendt udenfor de religiøse skrifter og er derfor meget muligt alene en sagnfigur.

Et andet lidt underligt ritual er - set med mine øjne - kristendommens hellige nadver, hvor vi skal velsignes ved at drikke frelserens blod og spise han legeme - noget af en kannibalfest - men jo formildet af, at det kun er symbolsk - i form af vin og brød.
Alligevel husker jeg den sidste gang, jeg "gik til alters" - kort før jeg meldte mig ud af folkekirken - drak vin og spiste brød.
Det var bevægende, og jeg fik tårer i øjnene.

Jo ritualer har ofte en styrke hinsides al fornuft.

Dåbsritualet er nemmere at forstå, synes jeg. Det rensende vand - lidt den samme idé, som helligkilderne.

Som jeg ser det er den danske folkekirke stivnet og næsten helt død, og jeg drømmer om en ny universel kirke, der giver plads til al slags religiøsitet, men som ikke "bider sig fast" i dogmer - i erkendelse af at vi intet ved om, hvad vi oftest kalder Gud, men som verdens væren er et tegn på, og som vi vel godt kunne have symbolske ritualer til engel

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30632 - 14/09/2020 16:45 Re: Omskæring af drengebørn i Danmark. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev:
Citat:
Som jeg ser det er den danske folkekirke stivnet og næsten helt død, og jeg drømmer om en ny universel kirke, der giver plads til al slags religiøsitet, men som ikke "bider sig fast" i dogmer - i erkendelse af at vi intet ved om, hvad vi oftest kalder Gud, men som verdens væren er et tegn på, og som vi vel godt kunne have symbolske ritualer til engel
Tilføjelse:
Når jeg ser, hvordan den danske folkekirkes præsteskab fastholder retten til bibelens Abraham's stammeritual: omskæring, så glæder jeg mig over, at jeg har meldt mig ud af folkekirkens i mine øjne primitive og stupide måde at ære den sande gud - som de så tydeligt viser, at de alligevel ikke kender.

Jeg gætter, at et meget stort antal danskere stort set alene er medlem af folkekirken for at kunne begrave - og mindes - deres døde - som folkekirken jo stort set har monopol på.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk