annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 32 < 1 2 3 4 5 ... 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#3629 - 28/08/2008 22:11 Re: DYBETS DIMENSION [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Zen
Som du nok har bemærket, oprettede jeg en ny tråd til omtrent det samme indlæg som det, du gerne ville besvare - dog med det afslutningsvise spørgsmål om, hvorvidt denne dybets dimension forudsætter tro?

Om jeg har forstået dig korrekt er dit bud, at det ikke forudsætter tro men derimod forståelse, som ofte kommer til udtryk i dine indlæg som en hovedhjørnesten.


Tro forudsætter forståelse, hvis den ikke skal blive blind - rent gætteværk.

Mennesket lever ikke af brød alene men af relationer i hvilke, vi finder liv og kærlighed.

Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord som udgår af Guds mund. Find kærligheden ved at give den, ikke ved at kræve den.

Virkeligheden er, at vi eksisterer

Hvem er vi? Kend dig selv.


Zen, du plukker passager ud af min tekst, som var direkte stilet til Michael. Nu ser det ud som om, at du har skrevet det fremhævede, hvormed du bryder ind, som var vi to midt i en diskussion. Det er vi ikke, og det er tilsyneladende heller ikke din hensigt. Jeg er ked af at sige det, men dine ord er tomme, de er uden sjæl og uden ånd og uden personligt engagement.

Hvorfor kalder du dig for i øvrigt Zen?

Jeg synes, at du skal tage en snak med Thomas, og vil du så ikke være sød at hilse ham? Tak smiler

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#3630 - 29/08/2008 00:27 Re: DYBETS DIMENSION [Re: ALH]
Zen
Uregistreret

Jeg er ked af at sige det, men dine ord er tomme, de er uden sjæl og uden ånd

Vær ikke ked af det på mine vejne. For jeg sagde: "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord som udgår af Guds mund. Find kærligheden ved at give den, ikke ved at kræve den".

Den, der kender Guds ord, vil forstå, at vi skal leve af andet end brød, og at det er vidunderligt at elske - det er liv. Det er der intet "tomt" i. Og dog... Lad den, der søger virkeligheden bag verden, forstå.
Top Svar Citer
#3631 - 29/08/2008 00:58 Re: DYBETS DIMENSION [Re: ALH]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Anne
Citat:
Hvor kulturradikalismen – og hermed kommunismen – i sin tid forsøgte at skabe utopier om et bedre samfund gennem revolution, spørger Tillich efter tilværelsens grundlæggende mening.


Det er vist noget af en tilsnigelse at hævde, at kulturradikalismen (ikke kaldt sådan af tilhængerne selv) forsøgte at skabe utopier.

Den bevægelse, som efter 2. verdenskrig 'genopstod' omtalte sig selv med ord som 'modernisme', 'kriticisme' og frisindskæmpere. Den var en kulturfront.
Det var Elias Bredsdorff, der navngav bevægelsen i en kronik i Politiken i 1955. I sin kronik skrev
Elias Bredsdorff: "Der er brug for en vågen og modig kulturradikalisme i dag, en tankegang, som bygger på respekten for mennesket, tænker i internationale perspektiver og er belastet med en social samvittighed."

Familieskabet med Brandes-epoken blev bevaret.
At der var 'politiske idioter' som Otto Gelsted, Hans Kirk og Hans Scherfig, der endte i et naivt kommunistisk tilhørsforhold, gør ikke den såkaldte kulturradikalisme til et kommunistisk, utopisk forehavende. Poul Henningsen holdt sig som den regerende redaktør af Kritisk Revy uden for et medlemskab af DKP. Bladet, som var et blad for arkitekter, beskæftigede sig også med forhold af mere almen interesse. Det henvendte sig primært til de såkaldt dannede, der måtte antages at være i opposition til borgerskabet.

Det skal også huskes, at fascismen for kulturradikalismen var hovedfjenden.

I de kulturelt set eksplosive år, 50'ernne, 60'erne og 70'erne, kunne man se, hvordan mange af de tidligere kulturradikales programpunkter blev virkeliggjort.

Er der så en kulturradikal gruppering i dag?
Nej, den findes ikke i nogen entydig sammenhæng. Der kan findes træk i flere politiske partiers program – færrest hos DF; men der er ingen sammenslutninger, foreninger eller bladudgivelser, der kan karakteriseres som helt gyldige arvtagere af den gamle kulturradikalisme. At der findes anti-bourgeoisi tendenser er ikke nok til at løfte arven. Det er heller ikke nok, at der er enkeltpersoner, som agerer på bedste kulturradikal vis.

Er Elias Bredsdorffs beskrivelse opfyldt?
Top Svar Citer
#3632 - 29/08/2008 08:36 Re: DYBETS DIMENSION [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Zen
Jeg er ked af at sige det, men dine ord er tomme, de er uden sjæl og uden ånd

Vær ikke ked af det på mine vejne. For jeg sagde: "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord som udgår af Guds mund. Find kærligheden ved at give den, ikke ved at kræve den".

Den, der kender Guds ord, vil forstå, at vi skal leve af andet end brød, og at det er vidunderligt at elske - det er liv. Det er der intet "tomt" i. Og dog... Lad den, der søger virkeligheden bag verden, forstå.


Kære Zen

Hør nu, når du vil sige andre mennesker noget, må det komme fra dit hjerte for at det lys, du gerne vil bringe videre, kan skinne i Gud (ja, sågar skinne i mørket). Hvis ikke er det, at dine ord bliver tomme og lyset går ud.

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor du skriver det, du gør. Du ved, at jeg er et troende menneske og netop selv har skrevet, at mennesket ikke lever af brød alene.

Nu skriver du så, at den, der søger virkeligheden bag verden, skal forstå. Tænker du på Guds virkelighed eller den mere guddommelige åndelige verden? Ja, hvad tror du på i denne henseende?

Jeg tror på - og forstår det således - at det er i vores fælles virkelighed, Gud kender os og kalder på os som sine børn. Med andre ord er gudsriget, det levende ord, livet og ånden det, der skaber liv i vores verden og ikke uden for denne verden. Det er således i denne verden, at vi giver kærligheden videre.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#3633 - 29/08/2008 08:41 Re: DYBETS DIMENSION [Re: tros]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Tros

Tak for din inspirerende og halvkritiske kommentar, som jeg skal vende tilbage til. Der prikkede du søreme til en tidl. passion, og jeg håber, at jeg kan mande mig op med et konstruktivt svar, selvom det er noget tid siden, jeg snusede til kulturradikalismen.

Mvh
Anne smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 32 < 1 2 3 4 5 ... 31 32 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk