annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 45 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36248 - 23/06/2022 11:09 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Tak for dit svar.
Vi starter på en frisk tommelop
Jeg vil også gøre, hvad jeg kan for at leve op til en god dialog.
Og skulle jeg fejle, da fortæl mig det, så jeg kan forsøge at rette op på det smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36273 - 27/06/2022 09:51 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg tænker på, om det mon var en idé, at vi begge helt ultrakort afklarede, hvad vi hver især står for.
Her kunne jeg sige, at dét, der betyder noget for mig er: Sandhedens mirakel: Verdens Væren.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36277 - 29/06/2022 12:16 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

dét, der betyder noget for mig er: Sandhedens mirakel: Verdens Væren.



Sandhedens mirakel er for mig:

Vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i NATUREN værens engagement/engagerede tilstedeværelse DASEIN eksistens. Vores engagement kommer af at vi har drifter og behov - og en lang række spontane suveræne livsytringer der gerne skulle komme til udtryk for at vi og samfundet er sunde raske for os at trives i.

Vi har glemt vores i NATUREN værens tilstedeværelse - fordi vi er blevet intellektuelle rationelle kulturelle i hovedet værende skolede betingede væsner der har mistet kontakten til vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i naturen værens tilstedeværelse (dasein) eksistens. Som er det samme som at vi har mistet sansen for Kristus Mennesket - alt det Paulus redegør for (men det er en længere snak (kontroversiel snak pga mine moderne læsninger Paulus) som jeg ikke her vil gå nærmere ind på). Dog vil jeg lige kort tillade mig at påpege at i Kristus har vi den Ånd som er vokset sammen med verden (naturen) og oplever den som sit indre. Se følgende med store bogstaver:


Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. se (1)*


Vi er i hovedet - i det rationelle logisk tænkende sind (1)* og har dermed mistet sansen for naturen som vi ellers er forbundet med via vores fysiske kropslige biologiske “kosmiske” sanselige i naturen værens tilstedeværelse, men desværre er vi så skolede og civiliserede kultiverede at vi er blevet fremmede overfor naturen (også derfor vi smadrer naturen med vores handlinger fordi vi har mistet vores sans og intelligens og følsomhed for naturen - som selv de der snakker om naturen kun har et abstrakt teoretisk forhold til hvad de snakker om - ingen lever konkret praktisk i samhørighed med naturen - stort set alle snakker om naturen men stort set ingen vil have med naturen at gøre.

For mig er sandhedens mirakel at vi finder tilbage til naturen - til anima mundi; både vores vegetative sjæl og vores dyriske sjæl med alle dens affekter og instinkter (årvågenhed nysgerrighed og karismatiske jubel og glædesudbrud (forundring og ærefrygtig respekt)).


Citat:
Every man should have his own plot of land so that the instincts can come to life again. To own land is important psychologically, and there is no substitute for it…. The industrial worker is a pathetic, rootless being, and his remuneration in money is not tangible but abstract…. Because the psychological reward is inadequate, the worker rebels against his employer and against “capitalism” as a whole. We all need nourishment for our psyche. It is impossible to find such nourishment in urban tenements without a patch of green or a blossoming tree. We need a relationship with nature. I am just a culture-coolie myself, but I derive a great deal of pleasure from growing my own potatoes…. A captive animal cannot return to freedom. But our workers can return. We see them doing it in the allotment gardens in and around our cities; these gardens are an expression of love for nature and for one’s own plot of land…. I am fully committed to the idea that human existence should be rooted in the earth.

Jung




Vi skal alle i den nærmeste fremtid have en køkkenhave - et mindre gartneri og landbrug hvis dette er muligt med høns ænder, visse klovdyr (store græssere) og svin og får og geder og fisk i dam eller å’en, bækken.

Vi lærer naturen at kende gennem at vi spiser den, lever af den.

Selv om et menneske ikke har permakultur fødevarerproduktion som sit primære erhver skal alle som Jung ovenfor påpeger det dyrke sin køkkenhave gartneri, mini landbrug, derhjemme på adressen og dette bliver vores vej tilbage til bæredygtighed. Også fordi vi kommer til at: think global eat local. Det vil sige vi stopper med at transportere vores fødevarer den halve jordklode rundt. Dette sammen med permakultur jordbrug vil have en kæmpe kæmpe positiv impact på vores CO2 udledning der vil blive radikalt formindsket.

Dannelsen og skolingen af næste generation skal være hvor teori og praksis går hånd i hånd, vi skal alle skoles til at forstå vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i naturen værens tilstedeværelse dasein eksistens. At det er her vi hører hjemme, lever og spiser - vi lever af naturen (lyset og farverne - åndedræt/vejrtrækning og drikkevand) og spiser naturen. At vi lever og bor i pagt med naturen og at det er her vi får vores fødevarer og drikkelse fra og materialer til huse mmm..

(1)*:

Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).
Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.
1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);
- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36278 - 29/06/2022 13:46 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Sandhedens mirakel er for mig:

Vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i NATUREN værens TOTALITET engagement/engagerede tilstedeværelse DASEIN eksistens. - hvor vi lever af naturen - spiser naturen - vores egen produktion af permakultur fødevarer.

med dette sandhedens mirakel flyttes vi ud af sindet og hovedet og dette at være passiv tilskuer til livet (turister og stor forbrugere) - hvor tiden blot skal slås ihjel - gå med tidsfordriv - spekulationer grublerier og oplevelser og forbrug - ja vi flyttes eller forløses fra denne neurotiske pseudovirkelighed og over i den konkrete objektive NATUR VIRKELIGHED eller rigtige virkelighed - hvor vi mærker at vi lever

vi gør noget - vi bliver aktive

vi skal have kummefryser igen så vi igennem vores høst har grøntsager og bær hele året rundt og viktualie rum med alskens saft og syltetøj

Every man should have his own plot of land so that the instincts can come to life again. To own land is important psychologically, and there is no substitute for it…. The industrial worker is a pathetic, rootless being, and his remuneration in money is not tangible but abstract…. Because the psychological reward is inadequate, the worker rebels against his employer and against “capitalism” as a whole. We all need nourishment for our psyche. It is impossible to find such nourishment in urban tenements without a patch of green or a blossoming tree. We need a relationship with nature. I am just a culture-coolie myself, but I derive a great deal of pleasure from growing my own potatoes…. A captive animal cannot return to freedom. But our workers can return. We see them doing it in the allotment gardens in and around our cities; these gardens are an expression of love for nature and for one’s own plot of land…. I am fully committed to the idea that human existence should be rooted in the earth.

Jung
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36279 - 29/06/2022 18:01 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg skrev til dig:
Citat:
Jeg tænker på, om det mon var en idé, at vi begge helt ultrakort afklarede, hvad vi hver især står for.
Her kunne jeg sige, at dét, der betyder noget for mig er: Sandhedens mirakel: Verdens Væren.
Du svarer med to lange indlæg, hvor jeg ser, at du også bruger udtrykket: "Sandhedens mirakel" samt tillige: "Naturen" og du bringer tillige citater.
Jeg har læst dine to indlæg igennem et par gange, men når ikke frem til en klar opfattelse.
Er der en mulighed for, at du kunne koncentrere i kun nogle få overordnede og letforståelige ord?
Jeg brugte 4.

M.v.h. Arne Sandhedens mirakel: Verdens væren - agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 45 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk