annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 45 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#36036 - 07/06/2022 15:49 Re: Livskvalitet [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

nå, da da stortchock

Mine sidste indlæg er bevidst skrevet i den ånd, som jeg opfatter dine skriverier til mig, når du angriber og nedgør mig i stedet for at debattere mit indlæg, og jeg kunne har strammet skruen væsentligt mere, da jeg jo er ”godt oplært” af dig gennem årene, så jeg er blevet hærdet, så jeg i dag ikke har den mindste menneskefrygt. Og tak for det, men gjorde det ikke for vi elsker også dig -

Når det er sagt, ser det næsten ud til, du næsten har et behov for denne din dårlige fremtoning og opførelse, så jeg kigger forbi en anden gang, så du kan skrive side op og ned, og hvor god du er, og hvor alt muligt dårligt jeg er, for du skulle nødig komme til at savne mig, selv om du mener, jeg ødelægger din hjemmeside.
Top Svar Citer
#36037 - 07/06/2022 16:15 Re: Livskvalitet [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
hallo jeg debatterede da ihvertfald lidt dit indlæg, fx dine påstande om at Paulus hævder han skulle i himlen og regere sammen med Jesus? hvor står det - jeg er virkelig nysgerrig - du plejer at hente dine ideer om Paulus fra pastoralbrevene de ikke ægte Paulus breve, måske det er derfor du nægter at svare mig på dit spørgsmål?


-0-0-0-0-

Hvad du skriver her nedenfor kan vi to umuligt blive enige om:


Citat:
ja du ”synger for din syge moster” og Paulus havde også høje tanker om sig selv, når han pralede og ophøjede sig selv tåkrummende og samtidig mente, han skulle i himlen og regere sammen med Jesus, og hvad tro er ifølge Paulus, er ud over hans påståede personlige kontakt med den opstandne Jesus også, han henviste til skrifterne som argumentation i sin tale – vi møder ofte vendingen: ifølge skrifterne – og det er genialt, men viser også at det var det, som troen mellem folk/jøderne byggede på, da skrifterne havde status som helligskrifter tilført hans egne ideer eksempelvis om opstandelsen/efterlivet som ikke er jødisk tankestof, men nå, ingen kristen tro uden Jesu opstandelse, og det tror ”vi” så på – og så længe troen er virksom/levende vil den eksistere, men interessant egen ånd registrer guds ånd og kender forskel, og derfor mener jeg, at det som kaldes helligånden ”blot” er et højere selv hvor ens tanker og virke er mere rent end som når man følger strømmen.


at henvise til skrifterne betyder jo ikke at det er skrifterne vi tror på, vel.

Og skulle alle de hedninger Paulus mødte først undervises og oplæres i jødedommen - forstå skrifterne, var der aldrig blevet kristendom og kirke født her på jorden, det hele ville fejle, så noget andet må være på spil mht grundlæggelsen af kristendommen - og ja med Pinse og Bibelen Leth Fortalt og med alle HansKrist indlæg og henvisning til 2 Kor 3 jeg tror vi alle er klar over at din forståelse Tikka aldrig ville kunne have været årsagen til kristendommen får fat i verden og etablerer sig som den meget livlige græsrodsbevægelse der var tale om hvor drevet af en ekstatisk entusiasme og begejstring uden lige der "lagde" folk ned på et øjeblik - udenom bogstaven - udenom loven

Så mennesker bliver altså kristne uden at læse i skrifterne og uden at kunne skrifterne forfra og bagfra - og ja bogstaven slår jo også ihjel - siger Paulus så hvorfor du med djævlens vold og magt vil have Paulus til at mene det stik modsatte forstår jeg ikke.


du skriver: og hvad tro er ifølge Paulus, er ud over hans påståede personlige kontakt med den opstandne Jesus også, han henviste til skrifterne som argumentation i sin tale – vi møder ofte vendingen: ifølge skrifterne – og det er genialt, men viser også at det var det, som troen mellem folk/jøderne byggede på, da skrifterne havde status som helligskrifter tilført hans egne ideer eksempelvis om opstandelsen/efterlivet som ikke er jødisk tankestof, men nå, ingen kristen tro uden Jesu opstandelse, og det tror ”vi” så på

og det tror "vi" så på



nej dette er ikke TRO men som du opfatter TRO


sålænge vi er så grundlæggende uenige om hvordan TRO skal forstås er det her slagsmålet skal være mellem os - du kan ikke bare køre løs med din totale misforståelse begrebet TRO som du har fra en bibelfundamentalistisk tankegang Paulus overhovedet ikke ville kendes ved - igen læs 2 Kor 3


Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-

Citat:
Tikka:

Nå, men det interessante er ånden – den hellige ånd som kan tage bolig i mennesket en virkelig virkelighed for nogle

Det skrives der om i biblen, og det må de jo ha' troet på og erfaret det – og skulle/skal det være en sandhed, må der jo være et sted i bevidstheden som kan fremtrylle denne erfaring,


uha uha - det er lige før du er på vej til at forstå den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der har ledsaget menneskehedens liv i ca 2 millioner år

et øjeblik var jeg opmuntret og glædelig overrasket over dig - men det varede kun kort - allerede næste linje og det hele kuldsejler og er stendødt, ja præcist her går det galt:

og skulle/skal det være en sandhed, må der jo være et sted i bevidstheden som kan fremtrylle denne erfaring

nej igen igen - stadig er det ikke bevidsthedens opgave at fremtrylle noget - men med vores bevidsthed kan vi begribe eksistentielle forhold ved virkeligheden såvel som ubevidste potentialer vi har for at forstå os selv i verden - for at erkende vores kollektive ubevidste arketype arvegods af MOTIVER og MOTIVATIONER og passioner og entusiasme vi slæber rundt på

det er ikke noget bevidstheden skal producere - men det er nok noget bevidstheden begriber så det når frem til vores erkendelse

det er jo heller ikke bevidstheden der gør en baby til et voksent menneske, men nogle helt andre meget stærkere kræfter - på samme måde er det med det spirituelle - ej heller her er det vores ånd der er skaberen men det er Guds Ånd - Livets Ånds lovmæssigheder

bøn og spiritualitet er netop at vi ikke bilder os selv noget ind eller at vores bevidsthed ikke leger med os - og opdigter noget, fremtryller noget hjernespin - hjernetågede uklare tvivlsomme forestillinger

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#36039 - 07/06/2022 17:04 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

”Hvis en religion skal være levende, så må den være baseret på menneskers oplevelser af det hellige og det guddommelige.”


Citatet henviser til kristendommen. Til mennesker der mener sig kristne, og hvad der i denne ramme forstås som – det hellige og det guddommelige, også derfor de mange forskellige trosretninger inden for samme religion da man vægter vigtigheden af egne fortolkning højst, dog er de fleste som kalder sig kristne enige om, ja faktisk menes der, at troen på treenigheds læren er et must for at kunne kalde sig kristen

*

RELIGION

Betydningen trosretning: Som trosretning er en religion et mere eller mindre sammenhængende system af antagelser, som religionens tilhængere anser for sande. Antagelserne har ofte karakter af en forklaring på tilværelsens grundlæggende spørgsmål og indeholder ligeledes ofte retningslinjer for, hvordan samme tilværelse bør leves.
https://da.wikipedia.org/wiki/Religion
Top Svar Citer
#36040 - 07/06/2022 17:47 Re: Livskvalitet [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Meget enig i, hvad du nu skriver, og hvad du citerer.
Blot dette:
Jeg kan - og vil - ikke affinde mig med på forhånd at være "spærret inde" i kristendommen blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#36041 - 07/06/2022 18:15 Re: Livskvalitet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
ja selvfølgelig er I to amatører, Arne og Tikka, der adrig rigtig har forstået kristendommen enige om ikke at være kristne - det har I jo underholdt hinanden med og forsikret hinanden om i utallige indlæg her på trosfrihed

jeres fordomme om kristendommen og de kristne er ofte vildere end ateister

jeg tror ikke lige vi skal undervises om kristendommen - det kristne trosliv og dets spiritualitet af Arne og Tikka - I to der aldrig har udvist nogen dybere åndelig forståelse tingene -

I ser tingene udefra som objektiv neutral iagttager (af noget I aldrig har forstået) - det kan man ikke som kristen - et ubetinget anliggende af ultimativ betydning - er en central akt der omfatter vi mennesker i vores totalitet - og ikke noget vi kan være på afstand af som objektiv neutral iagttager - det er det hele menneske der på ekstatisk er grebet og slået an - ramt af store sjælskræfter og energier

hvad I siger om kristendommen afslører mere om jer selv end det siger om kristendommen

-0-0-0-

og selvfølgelig hidser det jer op at vinden blæser min vej - og derfor er I begge tavse som graven såvidt Bibelen Leth Fortalt - uha uha det går ikke godt for jeres mission her i livet

og stadig TRO betyder ikke tro på fx treenigheds læren - hvis et menneske mister TROEN er det så troen på treenigheds læren det har mistet? nej vel -

hvad er så sket når et menneske har mistet TROEN - jo det er blevet ideforladt humørforladt åndsforladt og gudsforladt - gejsten og begejstringen har forladt dette menneske - hvilket vi alle godt ved med os selv er tilfældet

Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden som er givet os - alt dette er væk

vi er i sorg - vi er ramt af depression - vi mangler GEJST og beGEJSTring og i Gud Væren = Entusiasme - vi er humør og ideforladt - vi føler os gudsforladte og åndsforladte - helt uden de åndelige åbenbaringer og inspirationer = ideer og tanker Paulus omtaler i 1 Kor 2 og uden de syner og motivationer = motiver/motivation urbilleder vi er skabte i

har vi mistet TROEN har vi mistet ÅNDEN - sådan var det på Jesus og Paulus's tid og sådan er det idag --- det har aldrig været troen på hvad der står i bibelen eller på kirkens trosbekendelser man har mistet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 45 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk