annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35829 - 18/05/2022 11:13 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Ja vi kan begynde med det sidste, de hellige er, https://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2013533?q=de+salvede&p=par meget spændende læsning.
Spørgsmål 2 : Det er ikke bare Paulus men alle de 144,000 hellige salvede som er oprejst fra jorden der vil dømme sammen med Jesus, de har fået åndeligt liv i himlen.
Top Svar Citer
#35836 - 19/05/2022 15:09 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Ja vi kan begynde med det sidste, de hellige er, https://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2013533?q=de+salvede&p=par meget spændende læsning.
Spørgsmål 2 : Det er ikke bare Paulus men alle de 144,000 hellige salvede som er oprejst fra jorden der vil dømme sammen med Jesus, de har fået åndeligt liv i himlen.

Det er ikke bare Paulus men alle de 144,000 hellige salvede som er oprejst fra jorden der vil dømme sammen med Jesus, de har fået åndeligt liv i himlen.

Så der er 144000 oprejste hellige i himlen nu, en oprejsning med start fra 1914, eller hvad?

*

Nå, nu forstår jeg jo ikke, jeg jeg skal læse/høre et link på ca 26 minutter, der ikke besvarer mine spørgsmål, men jeg hæfter mig ved, der i linket anvendes 2 forskellige betegnelser, nemlig

nærværende og komme.

Nærværende
Jesu er først nærværende fra 1914, siges der

Komme
Jesus komme er ud i fremtiden, hvor han skal dømme under den store trængsel, siges der

*

Som jeg husker biblen, troede Paulus, for hvem Jesus var nærværende, han levede i de sidste dage, og han ventede på Jesu snarlige komme – det var ”lige rundt om hjørnet”

*

Dit link taler slet ikke om Paulus, med mindre man skal forstå Lukas 22:28-30 også gælder ham,

men jeg har læst op på hjemmesiden, at kun de kaldede/udvalgte som fødes på ny kommer i himlen – og de hellige er de som har guds ånd.

Hvorfor jeg spurgte til Paulus opstandelse i forhold til din udmelding om rigets oprettelse i 1914 er fordi, Paulus jo forsøger at forklare opstandelsen af de hellige.

Nogle er jo døde på det tidspunkt Paulus lever og venter Jesu komme,

og disse hensovne skal ved Jesu komme opstå først, og de levende skal efterfølgende forvandles sammen med de oprejste i ét nu, når dagene afkortes for deres skyld i trængselstiden

men da Jesus endnu ikke er kommet må Paulus jo stadig ”ligge i jorden”

Så spørgsmålet er, hvorfor mener du Paulus og andre – i alt 14400 er opstået til et himmelsk liv hvor de først skal dømme efter Jesu komme
Top Svar Citer
#35837 - 19/05/2022 16:14 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Så spørgsmålet er, hvorfor mener du Paulus og andre – i alt 14400 er opstået til et himmelsk liv hvor de først skal dømme efter Jesu komme


bortset fra at de 144000 er blevet til 14400 - så viser jeres debat hvor meget intetsigende vrøvl der kommer ud af bibelfundamentalistiske bogstavelige læsninger - hvor der overhovedet ikke er tale om nogen former for åndelig forståelse (som Paulus forlangte) og dette at forstå det åndelige på dets rette præmisser som Paulus også forlangte.

I, Tikka og Jørgen Primdahl er simpelthen ikke voksne mennesker men I tænker som børn om tingene. Jeg har det så skidt med jeres kristne bibelfundamentalistiske rationalistiske kætteri hvor I med jeres tro = overtroiskhed fordobler virkeligheden - og bilder folk ind at denne overnaturlige fordobling af virkeligheden er hvad kristen tro går ud på. Det har der aldrig ALDRIG været tale om og slet ikke hos Åndens Apostel pr se hvor tro ikke betyder som vi moderne mennesker idag opfatter tro.

Man skulle tro I aldrig har læst Paulus's breve - som om I slet ikke formår at læse og forstå tingene - essensen og det væsentligste i de paulinske Kristusvidnesbyrd:

hvad er det der er sket nu verdenshistorisk i og med begivenheden Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ret for alvor begyndende med Jesu Kristi liv og dermed død. Hvilken ny handlingsbasis vi mennesker får i Gud - der skaber de kristne samfund og menigheder og KIRKERNE rundt omkring.

Dette er det Nye - de nye skabninger vi nu er i Kristus:

Citat:
Fordi I er børn (Guds Børn (tilhører Gud)), har Gud sendt sin Søns Ånd i vore Hjerter, og den råber Abba Fader! Gal 4, 6.

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3.

Da vi nu er blevet gjort retfærdige af tro, har vi fred med Gud ved vor Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi i troen fået adgang til den nåde, som vi står i, og vi er stolte af håbet om GUDS HERLIGHED. Og ikke alene det; vi er også stolte af vore trængsler, fordi vi ved, at trængslen skaber udholdenhed, udholdenheden fasthed, og fastheden håb. Og det håb gør ikke til skamme, for Guds Kærlighed er udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN, som er givet os. Rom 5.


dette er spritualitet alle kan forstå - det har intet med bogstavelig overtroiskhed at gøre - men er som Paul Tillich siger erfaringsbaseret - nøjagtig som Paulus siger det igen og igen, fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3.


-0-0-0-0-

Jeg er grædefærdig over Tikka og Jørgen Primdahl barnlige forståelse det kristne trosliv og dets spiritualitet. Hvor er det fattigt og hvor er Kirkens gudstjenesteliv rigt og inspirerende ved siden af deres bibelkonkordantiske mentale barnlige naive trosforestillingsunivers - hvor tingene gøres til noget overnaturligt vi blot blindt skal tro på - og iøvrigt ingen tror på og som Paulus forsøgte at bekæmpe med næb og klør og som han religionshistorisk er verdenskendt for at være lykkedes med - dog blot ikke hos Tikka og Jørgen Primdahl der overhovedet ikke har nogen åndelige forståelse med inde over deres læsning Paulus og ja hele Bibelen som de begge hævder skal læses bogstaveligt og overindlæres og overtroes fra a - z.

Igen jeg græder og græder over at Tikka og Jørgen Primdahl 2022 forsætter med deres ævl og bavl - slet og ret hjernespin som Tikka selv indrømmer det at være. Men hvorfor så forsætte???

åh for fanden I ødelægger meget (Tikka ved hun lyver og har indrømmet hun lyver og at hun prædiker hjernespin - og Jørgen Primdahl om der overhovedet er samvittighed og sandhedens ånd i manden ved også dybest inde i sig selv at han træller som Tikka for løgnen - djævlen med alle de forfærdelige overtroiske løgnehistorier der fortælles fordi I har valgt at læse bibelen bogstaveligt uden nogen som helst åndelig forståelse tingene - og det slår os som sagt ihjel, døder os og medfører demens - eller det indskrænker vores livsduelighed).

Er du virkelig så ked af det og grædefærdig over hvad Tikka og Jørgen Primdahl her skriver på Trosfrihed? ja - jeg sørger og græder over det dagligt - og har også bedt for dem, som for Arne. Og ja jeg burde også bede for Gerth og Jan ABC - dog er de to først nævnte (Tikka og Jørgen Primdahl) mere forhærdede der tjener løgnen - djævlen - ved simpelthen at prædike hvad de inderst inde godt ved er usandt.

Jeg forstår ikke at voksne mennesker kan ende op som Tikka og Jørgen Primdahl - det er mig en gåde.

Det billede videnskab og forskningen endelig er nået frem til om Paulus - her hævder Tikka det stik modsatte - hvordan pokker han/"hun" er nået frem dertil må guderne vide, og endnu har han/"hun" ikke kunnet finde det skriftsted hos Paulus hun citerer ham for, ihvertfald i 1 Kor 6 stod der intet om hvad Tikka påstod Paulus skriver. Men hun plejer jo også at hente hos de falske Paulus breve.

-0-0-0-0-



Om der er nogen der gider så vil jeg anbefale at læse hvad jeg har skrevet om Jesus Kristus Ikon teologiens begrundelse hos Paulus, følger her:



Jesus Kristus Ikon:

Jesus Kristus Ikon teologiens grundlag finder vi hos Paulus (se de 5 citater af Paulus længere fremme).

I Kristus er vi nogen og ikke noget (i kristendommen må Gud ikke befinde sig under Person planet), i Kristus har vi vores personhed - vores billedlighed - Guds Billedlighed - vores livfulde ansigt og karisma - det Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme vi finder kommer til udtryk i det menneskelige ansigt der afslører at mennesket er udstyret med personlighed fyldt med stor karisma - Guds Herlighed og Skønhed - den Guds Billedlighed - Guds Billedelige Skønhed og Herlighed vi er skabte i og til. Herlighed - Guds Herlighed - er et nøglebegreb der findes overalt hos Paulus.

Dette face to face - eller prosociale jeg-du kommunikations system - er hard wired i menneskets autonome nervesystem - vores sociale nervesystem, som det vores parasympatiske smart vagus brain face heart system det er. Så altså den kristne jeg-du/Søn-Fader spiritualitet der er så udtalt dominerende hos Paulus og Johannes bygger altså på et solidt neurobiologisk grundlag.

Nicolai Berdyaev siger netop at kristendommen er kærlighedens religion pr se fordi her bliver mennesket nemlig nogen og ikke reduceret til blot noget. Hvert eneste menneske er i kristendommen unikt og noget særligt gennem at det tilskrives at have guddommelighed personlighed - nemlig vores personlighed og ansigt er vores karismatiske Guds Herligheds'legeme og Skønheds'legeme - vores Guds Billedlighed.


The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.


-0-0-0-


Orthodox mysticism seeks to acquire the grace of the Holy Spirit and we find human nature transfigured, illuminated and deified from within. It is the mysticism of the heart which is the centre of life. Therefore the heart must be united to the mind if there is to be any spiritual unity within. Christ enters the human heart and changes the whole nature of man. Man becomes another creature. Nicolai Berdyaev.


our union with God comes not through the reduction of the soul to a featureless identity more real than any image, or an asymptotic approach to such an identity, but as an ever greater fullness of the Trinitarian image within us, and in the ever more expressive beauty, and splendor, and holiness by which the infinity of God - that pure, incomprehensible depth of limitless intelligibility - is reflected in the mirrors of creation and in the awakening splendor of the sanctified soul.
- David Bentley Hart


Vores forening med Gud kommer ikke gennem reduktionen af sjælen til en karakterløs identitet, der er mere virkelig end noget billede, eller en asymptotisk tilgang til en sådan identitet, men som en stadig større fylde af det trinitariske billede i os, og i den stadig mere ekspressive skønhed og pragt og hellighed, hvorved Guds uendelighed - den rene, ubegribelige dybde af grænseløs erkendelighed - afspejles i skabelsens spejle og i den hellige sjæls opvågnende pragt.
- David Bentley Hart


-0-0-0-



Paulus:



Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.


Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.


Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1


Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, Kol 1, 21-22.


Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Kor 13




Citat:
Vi har haft et år der var "hjerne -året", nu vil jeg her 2017 op til overfladen og gøre 2017 til året for "person og ansigt".

Lad os få sat ansigt og person på hjernen.

Ja lad os vække hjernen med ansigt og smil og ømhed i forbindelse kommunikation.

Kære menneske, kom nu op til overfladen, op i person og ansigt, op i billedligheden igen, skønheden som værende hvor sandheden åbenbares.

skal vi lege med ansigter, vore ansigter, ja dette er meget hvad kærlighed går ud på
en hjerternes fest og leg med ansigter, en hjertelig leg med vore mange ansigter, alle de mange sider af vores personlighed der i tryghed mellem to mennesker får lov til at blive afprøvet, prøvet af
derfor kan en forelskelse ikke ret godt skjules for omgivelserne.

Lad os sætte fokus på ansigtet og participation, altså kristendommens spiritualitet, frem for sindet, det ensomme forladte sind som i mindfulness og buddhismen.
Christfulness er intentional affektfulness.

Til forskel fra affektløse og udtryksløse mindfulness er christfulness udtryksfuldt emotionalitet og affektfulness i ansigtet der er fyldt med de spontane suveræne livsytringer og ja henvendelse, intention og kommunikation, gennem talens åbenhjertighed.

Gud i den kristne tro må forblive person - ikke en upersonlig kraft eller energi eller ide - da det handler om en relation (gerne livslang), et jeg og et du et jeg-du forhold (Søn Fader (barn forældre) forhold). Jo længere en sådan relation har varet, jo mere indser vi, hvor lidt vi egentlig ved om den Anden/Gud, dette er kærligheden der bliver dybere.

uden ansigt og person kan mennesket aldrig siges at have del i Gud eller i det Guds Billede, Motiv og den Objektivitet, Kristus, vi er skabte til og i.

Kristi'lighed eller Christfulness er det Guds Billede og den Skønhed, den person, den vores personhed der selvudgivende vender imod næsten, og det ansigt vi har fra først af, fra før vores de spontane suveræne livsytringer blev stækket og svækket.
Christfulness forklarer og herliggør human face.

Det er Helligåndens udtryk og udseende og smukke fremsyn og rettethed. Ånden i og over vores hjerte understøttede ansigt der kommer til udtryk i et fremsynet tiltalende kommunikerende udseende.

Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.





BRAVO HANSKRIST - dit indlæg, religonsfilosofiske afhandling, er dog på så højt et niveau at du ikke skal regne med nogen respons - men tak alligevel - og måske en dag et åndeligt opvakt spirituelt intelligent menneske skulle komme forbi og finde det - fra da af vil dette menneskes lykke og forståelse tingene være gjort.

Kære HansKrist det er sublimt og på et meget meget højt religionsfilosofisk fagligt niveau og det går altså nok hen over hovedet på de aktive debattører her på Trosfrihed.

Okay det er nok på for højt et niveau - dog jeg synes jeg gør alt for at gøre det til pædagogisk spændende læsning der er til at forstå for normale velbegavede mennesker.


Tikka og Jørgen Primdahl har næppe nogensinde haft åbnet bøger af Paul Tillich og Albert Schweitzer og Nicolai Berdyaev med flere moderne højt begavede og anerkendte akademiske i særklasse fremragende anerkendte tænkere.

De kender temmelig sikkert kun bibelen som de så roder rundt i.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35838 - 19/05/2022 20:11 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Tror du ikke på noget ler blinker halvfuld

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Som altid...






Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#35844 - 20/05/2022 08:30 Re: Religion og krigen i Ukraine – Hvad siger Bibelen? [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

De 144000 er ikke fuldtallige endnu,den sidste rest af dem bliver oprejst i et nu, når dagene afkortes for deres skyld i trængselstiden lige før Harmagedon, når de bliver forenet med deres brødre i himlen.
Jeg håber da ikke det vil tage dig 26 minutter at læse det her, men jeg må jo skrive en del for at få sammenhænget med, ellers er det jo uforståeligt og giver ingen mening.

NB. Hanskrist gider jeg slæt ikke at svare.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk