annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35781 - 14/05/2022 12:54 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det går op for mig, at det ind imellem at "glemme sig selv", når man oplever verden, det er ikke almindeligt.
Og alligevel mener ganske mange - også jeg - at uden dette får man kun en forvrænget oplevelse af verden.

Så nu forstår jeg bedre, hvorfor så mange ikke oplever den værende verden som et mirakel.

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35782 - 14/05/2022 13:25 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


At ”glemme sig selv” er kodeordet til kærlighed – at være kærlig og dette, at kunne tilgive … men at være den "identitetsløse" beskuer giver ikke meget mening i længere tid.

Vi skal jo leve og overleve, men når det er sagt, kan verden også dér være fantastisk, hvor vi undres og glæder os ved livet, men det handler også om værdsættelse og taknemmelighed - og det kan let glemmes i en travl/presset hverdag
Top Svar Citer
#35783 - 14/05/2022 13:35 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det går op for mig, at det ind imellem at "glemme sig selv", når man oplever verden, det er ikke almindeligt.



jo det er selvfølgelig ret udbredt - hvorfor tager folk på bjergvandringer og Caminoen og hvorfor opholder folk sig, især de unge, i skovene og den vilde natur mere og mere.

Skoven bliver endda brugt som terapi fordi man her glemmer sig selv i æstetisk sanselig skønhed der stemmer - opstemmer os på en ny måde - hvor stress og al stressens fysiologi/biologi sættes ud af kraft og en ny regenerativ recovery biologi indfinder sig hvor vi kommer til nye kræfter igen.

Dette det rekreative har været kendt altid, og iøvrigt næsten altid været forbundet primært med naturen.

HansKrist, undertegnede, har skrevet utallige gange at det menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv - en hengivelse, eller en overgivelse eller en ekstase/glæde (de spontane suveræne livsytringer) til noget andet (naturen eller et arbejde - en idræt eller kunst) eller nogen anden (kæreste venner ol) at et sådant menneske til sidst vil være selvmordstruet eller det vil benytte psykofarmaka og andet medicin eller stoffer eller alkohol og andet forlystelse, sex, for at blive fri og løs af sig selv.
Ingen mennesker kan udholde at gå til grunde i sig selv, i ensomhed og isolation og ende som et subjekt isoleret objekt. Det kan være manden isoleret kvinden (eller omvendt) - det kan være mennesket uden kontakt til naturen (de naturlige omgivelser) - det kan være mennesket uden kontakt til sig selv - det ubevidste - sin egen sjæl og alle de kollektive arketyper potentialer her - det være sig mennesket der ikke har samfundskontakt/kopntrakt, kontakt til det omgivende samfund og kontrakt med det omgivende samfund.




Den selvforglemmende ekstase - hvor vi står ud af os selv (uden dog at have mistet os selv) er hvad begivenheden Kristus bygger på i et og alt: "jeg lever ikke mere selv men Kristus lever i mig".

Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel.


Vi glemmer os selv når vi hengiver os til kvinden i erotik og elskov, vi glemmer os selv når vi overgiver os til skovens eller bjergenes og naturens æstetiske sanselige kosmiske skønhed.

Vi glemmer os selv i festens, legens, kunstens (musik og sang (1)*) og idrættens de spontane suveræne livsytringer.

Vi glemmer os selv når vi grebet af ekstatisk begejstring og motivation flyver op af sengen om morgenen for at kaste os over vores arbejde, studie eller forskning. Beretningerne om hvor meget folk i forbindelse arbejde, studie eller forskning fuldstænig glemmer sig selv er utallige.

Denne selvforglemmelsens kreativitet hører mennesket til hvor vi formår at blive frie og løse af os selv for at blive optaget af noget andet (arbejde, studie, forskning, kunst, leg mmm) og/eller nogen anden (kæresten, vennerne eller børnene).



vores kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens er en før teoretisk eller før kulturel kendsgerning - og det er ofte en æstetisk sanselig TAO eller kosmisk totalitets erfaring - hvor vi overvældes og gribes af kræfterne og skønheden - de æstetiske sanselige af slagsen -

iøvrigt derfor jeg købte sommerhuset i Rødhus - ved vesterhavet og ødemarken Rødhus Hedeklit - hvor jeg ynder at gå om natten gerne i fuldmåneskin - hvor der ikke er mennesker i flere kilometers omkreds - (bortset fra mig selv)

disse naturoplevelser hvor der ikke er et subjekt der iagttager et objekt, men hvor subjekt og objekt er faldet sammen i TAO eller i en kosmisk totalitetserfaring - er netop hvad Heidegger's filosofi forsøger at afdække ved at se på vores:

fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens

det er ikke noget vi skal opdage at vores eksistens er en i verdens værens eksistens, det er givet at selv og verden hører sammen. Der er dog 3 verdener, måske 4:

umwelt (naturen) - mitwelt (den sociale (familie nation mm (inklusivt den historiske politiske)) - eigenwelt eller selbstwelt (vores indre psykiske eller selvforholdet - hvordan vi formår at relatere til os selv - det ubevidste) og noosfæren/kultursfæren. Men Arne taler altid om verden som umwelt


(1)*:

Luther mente, at musik kunne glæde de bedrøvede, opmuntre de fortvivlede, neddæmpe et hadefuldt sind og fordrive Djævelen.

Blot det at høre musik, mente Luther, var gavnligt for sjælen. Men han anså det for at være allermest velgørende, at man selv sang.


-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

hvem pokker er anonyme der svarer Arne 10 minutter før jeg indsender det her indlæg. Okay det er Tikka vil jeg tro, ihvertfald de 3 ... som Tikka anvender, er der

Anonyme/Tikka skriver:

at være den "identitetsløse" beskuer giver ikke meget mening i længere tid.

Heidegger's filosofi er opgøret med subjektivisme (og at alt er bevidsthed) - et opgør med:

at være den "identitetsløse" beskuer tænker og grubler - og teoretiker som Arne og Jan ABC fx

ja Heideggers filosofi var et opgør med Tikka's egen ide om at virkeligheden er et produkt af vores bevidsthed - altså at virkeligheden skaber vi selv - og fx at hvad der skrives om i Bibelen er hjernespin --- alt dette gjorde Heidegger op med ved at tænke selv og verden sammen - at vores eksistens er en i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens

udgangspunktet er ikke vores bevidsthed (subjektivisme (rationalisme)) som ellers tidligere før Schopenhauer og Heidegger og Freud og Jung var ved at blive den dominerende opfattelse - og som vores egen Tikka abonnerer hårdnakket på den dag idag - hvor konsekvensen er at det hele er hjernespin - der er intet eksistentielt i Bibelen fx - det dækker ikke over noget eksistentielt men er blot overindlærte og overtroede bibelkonkordantiske trosforestillinger = med hjernespin

men Heidegger og Paul Tillich der er Heidegger elev, læser som HansKrist Bibelen fuldstændigt anderledes
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35785 - 14/05/2022 16:24 Re: Verdens Væren [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Jeg er helt enig med dig i de to måder at være i verden på.
Og jeg mener, vi behøver dem begge - hver til sin tid blinker

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35786 - 14/05/2022 17:51 Re: Verdens Væren [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Jeg er bare et menneske på vejen ler blinker halvfuld






Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk