annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35738 - 11/05/2022 11:28 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Så at verden ER, det er ikke hverken forklaret eller forstået!



der er vel intet vi kan sige mere om

vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens


tydeligvis er det verden som umwelt de grubler over


nå men vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens

er bestemt af sult og tørst - hvor umwelt - naturen er hvor vi er prisgivet at finde vores ernæring (føde drikke) for at overleve

af beskyttelse imod sol vind og vejr (kulde eller for høj varme)

beskyttelse imod fjender (rovdyr og andre mennesker)

evolutionsbiologien kan redegøre for disse forhold


at verden ER - betyder altid ER for et menneske - Arne fx - Arne der dog kun opfatter verden igennem astronomiske filosofiske grublerier - hvorimod de fleste mennesker æstetisk sanser verden/umwelt/naturen meget mere umiddelbart direkte stærkt, hvor de opstemmes af den kropslige sanselige kosmiske kraft og energi såvel som den sanselige skønhed i lys og farver og former, den skønhed de erfarer i naturen og RO

verden som Umwelt/naturen er ikke nødvendigvis objekt for astronomiske filosofiske grublerier som du nedgør det til Arne, men vi erfarer os selv som en i verdens værens eksistens:

som vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens

at verden ER - gør os smertelige bevidste om vores død - vores endelighed - at vores tid på jorden er et ganske kort glimt --


her er en radioudsendelse fra igår jeg på det varmeste må anbefale jer alle at lytte til:

Hjenekassen - Menneskets Oprindelse
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35758 - 12/05/2022 16:48 Re: Verdens Væren [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver om mig:
Citat:
Arne der dog kun opfatter verden igennem astronomiske filosofiske grublerier -
Min kommentar:
Min måde at opfatte verden, er den direkte - fri for alle tanker - som børn opfatter - og først derefter:
Hvordan kan det være at verden ER.

Modsat Hanskrist har jeg sat jeg'et - og dets behov - til side, så det ikke forvrænger oplevelsen blinker

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35759 - 12/05/2022 17:01 Re: Verdens Væren [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Gerth skriver:
Citat:
Dog har Stephen Hawkings på TV desværre sagt, at måske universet tilfældigt kommer fra paralelle universer.
Min replik:
Jo, der er mange forskellige teorier - også denne - "et tilfældigt mirakel"! blinker

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35760 - 12/05/2022 18:27 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Det går op for mig, at det kan være svært at mestre: Kunsten at glemme sig selv.
Kaspar Meitil konkluderer:
Citat:
Pointen her er, at når vi bliver mindre selvcentrerede, bliver vi mindre selvkritiske, mindre selvoptagede, mindre egoistiske og mindre selvbevidste, vi tager ting mindre personligt, bliver mindre styret af vores behov for anerkendelse og tilfredsstillelse – vi bliver i det hele taget mentalt friere og mindre fastlåste i bestemte idéer om, hvem vi er. Og fra dette ståsted er der plads til mere kærlighed, venlighed og hjælpsomhed, mere plads til at interessere sig for verden, for menneskerne og dyrene i den, for det fælles bedste, for naturen og helheden. Og nu understøttes det af forskningen – at denne form for væren er bedre for vores mentale trivsel.

Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35770 - 13/05/2022 22:48 Re: Verdens Væren [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Derfor istedet for en aggressiv evolution handler Helligånden om den guddommelige indgriben i skabelsen.


Fremragende ❤️

Og videnskabsfolk indenfor genetik kalder det for den religiøse kulturelle evolution som endda på forbavsende få år har ændret hjernen, hvilket kun kan forklares ud fra den kulturelle evolution modsat den naturlige evolution som aldrig kunne foregå i samme hastighed.

Kan ikke finde ud af om du er gal eller genial Gerth - måske er du lidt begge dele.


Måske jeg skulle se imellem fingrene med 1): din monster liderlighed og 2): at Helligåndens Chakra der for de fleste af os andre har hjemme i øverste del af brystkassen og halsen - hos dig er steget med i "anus rod chakret" - som virkelig er noget rod min ven.



Hvis du gerne vil skrive - så burde du arbejde med at formulere dig så det kan læses. Kunne du ikke skoles? Modtage undervisning i at skrive. Hvad hjælper det at du gerne vil skrive men ingen kan læse dine tekster, ja fordi de er ulæselige. Jeg vil ikke udelukke at der bag mange af dine ulæselige tekster gemmer sig interessante tanker.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk