#35008 - 06/03/202208:47
Hvad siger Bibelen om pandemier?
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Et emne for mennesker der tror på at Biblen er Guds ord. Ordsprogene 3: 5-6 Stol på Jehova+ af hele dit hjerte,
og støt dig ikke til din egen klogskab.+
6 Tag ham i betragtning i alt hvad du gør,+
så vil han rydde stierne foran dig.+
Hvad Bibelen siger Bibelen beskriver begivenheder og forhold der skulle kendetegne “afslutningen på [den nuværende] tingenes ordning”, eller “verdens ende”. (Mattæus 24:3; den danske autoriserede oversættelse) Bibelen kalder denne tidsperiode for “de sidste dage”, eller “endens fastsatte tid”. (2 Timoteus 3:1; Daniel 8:19) Her følger nogle fremtrædende træk ved de profetier der handler om de sidste dage, eller endens tid:
Pest, eller epidemier af frygtelige sygdomme. – Lukas 21:11.
Stigende kriminalitet. – Mattæus 24:12.
Jorden ødelægges af mennesker. – Åbenbaringen 11:18.
Forværring af folks indstilling, som ses af at mange er “utaknemmelige, illoyale, ... uforsonlige, bagvaskere, uden selvbeherskelse, vilde, uden kærlighed til det gode, forrædere, egenrådige, opblæste”. – 2 Timoteus 3:1-4.
Familielivets sammenbrud, med folk der er “uden naturlig hengivenhed”, og børn der er “ulydige mod forældre”. – 2 Timoteus 3:2, 3.
Kærligheden til Gud vil blive kold hos de fleste. – Mattæus 24:12.
Større forståelse af Bibelens profetier, blandt andet dem der handler om de sidste dage. – Daniel 12:4.
Verdensomspændende forkyndelse af den gode nyhed om Guds rige. – Mattæus 24:14.
Udbredt ligegyldighed og endda latterliggørelse i forbindelse med vidnesbyrdene om den kommende afslutning. – Mattæus 24:37-39; 2 Peter 3:3, 4.
Den samtidige opfyldelse af alle disse profetier, ikke blot nogle få eller de fleste af dem. – Mattæus 24:33.
Lever vi i “de sidste dage”? Lukas 21:11- Der vil være store jordskælv, og det ene sted efter det andet hungersnød og epidemier,a og folk vil se skræmmende ting og store tegn fra himlen.
Et emne for mennesker der tror på at Biblen er Guds ord. Ordsprogene 3: 5-6 Stol på Jehova+ af hele dit hjerte,
og støt dig ikke til din egen klogskab.+
6 Tag ham i betragtning i alt hvad du gør,+
så vil han rydde stierne foran dig.+
Hvad Bibelen siger Bibelen beskriver begivenheder og forhold der skulle kendetegne “afslutningen på [den nuværende] tingenes ordning”, eller “verdens ende”. (Mattæus 24:3; den danske autoriserede oversættelse) Bibelen kalder denne tidsperiode for “de sidste dage”, eller “endens fastsatte tid”. (2 Timoteus 3:1; Daniel 8:19) Her følger nogle fremtrædende træk ved de profetier der handler om de sidste dage, eller endens tid:
Pest, eller epidemier af frygtelige sygdomme. – Lukas 21:11.
Stigende kriminalitet. – Mattæus 24:12.
Jorden ødelægges af mennesker. – Åbenbaringen 11:18.
Forværring af folks indstilling, som ses af at mange er “utaknemmelige, illoyale, ... uforsonlige, bagvaskere, uden selvbeherskelse, vilde, uden kærlighed til det gode, forrædere, egenrådige, opblæste”. – 2 Timoteus 3:1-4.
Familielivets sammenbrud, med folk der er “uden naturlig hengivenhed”, og børn der er “ulydige mod forældre”. – 2 Timoteus 3:2, 3.
Kærligheden til Gud vil blive kold hos de fleste. – Mattæus 24:12.
Større forståelse af Bibelens profetier, blandt andet dem der handler om de sidste dage. – Daniel 12:4.
Verdensomspændende forkyndelse af den gode nyhed om Guds rige. – Mattæus 24:14.
Udbredt ligegyldighed og endda latterliggørelse i forbindelse med vidnesbyrdene om den kommende afslutning. – Mattæus 24:37-39; 2 Peter 3:3, 4.
Den samtidige opfyldelse af alle disse profetier, ikke blot nogle få eller de fleste af dem. – Mattæus 24:33.
Lever vi i “de sidste dage”? Lukas 21:11- Der vil være store jordskælv, og det ene sted efter det andet hungersnød og epidemier,a og folk vil se skræmmende ting og store tegn fra himlen.
Lever vi i “de sidste dage”?
Ifølge dit kopi skriv fra nedenstående link, er svaret ja.
#35048 - 10/03/202214:16
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Gud griber ind til den fastsatte tid
UTÅLMODIGE mennesker er ofte hurtige til at gøre indsigelse mod Guds syn på tingene. De ønsker tingene gjort nu. Derfor spørger de: ’Ville en kærlig Gud ikke øjeblikkelig løse alle menneskehedens problemer?’
Imidlertid burde forstandige mennesker forvente at det tidspunkt da Gud vil gribe ind i menneskenes anliggender er meget omhyggeligt fastlagt. Hvorfor siger vi det? Jo, se dig omkring. Er det ikke sådan at praktisk talt alt i skaberværket har sine bestemte tider?
#35049 - 10/03/202214:27
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Tre profetier om Messias
1. “Den der har retten til det” (Ezekiel 21:25-27) “NATIONERNES FASTSATTE TIDER” (607 f.v.t. – 1914 e.v.t.) 607 f.v.t. – Sidkija bliver afsat som konge
1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
Prøv at se siden, https://www.jw.org/da/bibliotek/b%C3%B8ger/ren-tilbedelse/genoprettelse/s%C3%A6tte-en-hyrde-over-dem/#p18-p21 2. “Min tjener ... vil selv skaffe dem føde og være deres hyrde” (Ezekiel 34:22-24) DE SIDSTE DAGE (1914 e.v.t. – EFTER HARMAGEDON) 1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
1919 e.v.t. – Den trofaste og kloge træl bliver hyrde for Guds får
Trofaste salvede bliver ført sammen under den messianske Konge; senere forenes de med en stor skare
EFTER HARMAGEDON – Kongens styre vil føre til evige velsignelser
3. “Der vil være én konge som hersker over dem alle” for evigt (Ezekiel 37:22, 24-28) DE SIDSTE DAGE (1914 e.v.t. – EFTER HARMAGEDON) 1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
1919 e.v.t. – Den trofaste og kloge træl bliver hyrde for Guds får
Trofaste salvede bliver ført sammen under den messianske Konge; senere forenes de med en stor skare
EFTER HARMAGEDON – Kongens styre vil føre til evige velsignelser
UTÅLMODIGE mennesker er ofte hurtige til at gøre indsigelse mod Guds syn på tingene. De ønsker tingene gjort nu. Derfor spørger de: ’Ville en kærlig Gud ikke øjeblikkelig løse alle menneskehedens problemer?’
Imidlertid burde forstandige mennesker forvente at det tidspunkt da Gud vil gribe ind i menneskenes anliggender er meget omhyggeligt fastlagt. Hvorfor siger vi det? Jo, se dig omkring. Er det ikke sådan at praktisk talt alt i skaberværket har sine bestemte tider?
Gud griber ind til den fastsatte tid
- Ja, biblen siger, at Herrens dag er forudsagt og ventet … (af nogle med længsel) - men også at den kommer uventet bedst som alt er godt = Fred og ingen fare
Om tider og timer har I ikke brug for, brødre, at der skrives til jer. For I ved selv ganske nøje, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. Når folk siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem som veerne over en, der skal føde, og de skal ikke undslippe. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Thess/5
1. “Den der har retten til det” (Ezekiel 21:25-27) “NATIONERNES FASTSATTE TIDER” (607 f.v.t. – 1914 e.v.t.) 607 f.v.t. – Sidkija bliver afsat som konge
1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
Prøv at se siden, https://www.jw.org/da/bibliotek/b%C3%B8ger/ren-tilbedelse/genoprettelse/s%C3%A6tte-en-hyrde-over-dem/#p18-p21 2. “Min tjener ... vil selv skaffe dem føde og være deres hyrde” (Ezekiel 34:22-24) DE SIDSTE DAGE (1914 e.v.t. – EFTER HARMAGEDON) 1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
1919 e.v.t. – Den trofaste og kloge træl bliver hyrde for Guds får
Trofaste salvede bliver ført sammen under den messianske Konge; senere forenes de med en stor skare
EFTER HARMAGEDON – Kongens styre vil føre til evige velsignelser
3. “Der vil være én konge som hersker over dem alle” for evigt (Ezekiel 37:22, 24-28) DE SIDSTE DAGE (1914 e.v.t. – EFTER HARMAGEDON) 1914 e.v.t. – Jesus, den “der har retten” til det messianske rige, indsættes på tronen som Konge og bliver derved både Hyrde og Hersker
1919 e.v.t. – Den trofaste og kloge træl bliver hyrde for Guds får
Trofaste salvede bliver ført sammen under den messianske Konge; senere forenes de med en stor skare
EFTER HARMAGEDON – Kongens styre vil føre til evige velsignelser
Den rene tilbedelse 1919???????
Det er klart, Jesus bibelsk har retten til at være en himmelsk konge som messias, og klart vi bibelsk lever i forkyndelsestiden - og at kun den rene tilbedelse vil være tilstede efter herrens dag – men jeg ville gerne forstå - og det var mit spørgsmål - hvorfor messias først blev konge i 1914?
Det betyder jo han fra sin opstandelse til 1914 har været sammen med satan i himlen.
Altså. Hvorfor blev messias først indsat som konge i 1914?
Hvor mange krige skal der til før Gud griber ind? Hvis Gud kan leve med 1 krig, hvorfor så ikke 2 krige? Hvis Gud kan leve med 2 krige, hvorfor så ikke 3 krige? Hvis Gud kan leve med 3 krige, hvorfor så ikke 4 krige? Hvis Gud kan leve med 4 krige, hvorfor så ikke 5 krige? Hvornår får vi nok af alle de krige? Hvem tjener på dem? Våbenindustrien? Hvad foregår der bag de lukkede døre...
Your friend forever
Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Hvor mange krige skal der til før Gud griber ind? Hvis Gud kan leve med 1 krig, hvorfor så ikke 2 krige? Hvis Gud kan leve med 2 krige, hvorfor så ikke 3 krige? Hvis Gud kan leve med 3 krige, hvorfor så ikke 4 krige? Hvis Gud kan leve med 4 krige, hvorfor så ikke 5 krige? Hvornår får vi nok af alle de krige? Hvem tjener på dem? Våbenindustrien? Hvad foregår der bag de lukkede døre...
Krige og krige …
Det ser ikke ud til at biblens gud som sådan har noget imod krige.
Guds egne krige er åbenbart ok … og jeg har tænkt på, at gud eksempelvis også bad sit udvalgte folk om at indtage - stjæle - landet med mælk og honning.
Så det er åbenbart ok, menneskene lider og dør i krig, når der bibelsk er tale om retfærdige krige, fordi guds navn skal helliges, eller fordi de oprindelige indbyggere ikke tjener den eneste sande gud, og ikke mindst når hans eget folk var/er ulydige, men jo ikke så kærligt af gud ikke at gribe ind andet end med sit ord i vores tid … men ok der er en fastsat tid, som vi ikke kender, hvor hans søn vil gribe ind.
Det må vi så se frem til og håbe på, at vi bliver godkendt til at overleve, hvis dette er muligt, for hvordan bliver man godkendt?
Siger biblen noget om det?
Dette måske?
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
Er der 2 guder som går under navnet Jahve? Det ville desuden være rart med en dato for Jesus tilbagevenden? Ellers kan vi jo ikke sige om han vendte tilbage eller ej? Sådan noget står der vist også noget om i Bibelen? Hvis det ikke indtræffer, så...
Your friend forever
Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Det ville desuden være rart med en dato for Jesus tilbagevenden? Ellers kan vi jo ikke sige om han vendte tilbage eller ej? Sådan noget står der vist også noget om i Bibelen? Hvis det ikke indtræffer, så...
Om tider og timer har I ikke brug for, brødre, at der skrives til jer. For I ved selv ganske nøje, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. Når folk siger: »Fred og ingen fare!« da er undergangen pludselig over dem som veerne over en, der skal føde, og de skal ikke undslippe. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Thess/5
Hvis undergangen er = Jesu ”tilbagevenden” vil jeg tro det vil være tydeligt for enhver, men så er det nok for sent som i beretningen om syndfloden.
#35058 - 11/03/202210:39
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Ja Tikka, det er da et godt spørgsmål, det var jo fordi at Gud har fastsat tiderne og alt hvad der skal ske den mellemlæggende tid, der har jo været en masse profetier der har skullet opfyldes, og der har jo skullet forkyndes på hele den vide jord så du og jeg har haft mulighed for at vælge hvis side vi ville stå på i det store stridsspørgsmål der blev rejst i Edens have, og Satan og mennesker skulle have lejlighed til at de kunne styre det hele uden Guds hjælp. Gud kunne jo sagtens have udryddet dem alle men så ville de jo ikke have fået lejlighed til at bevise at de kunne styre uden Gud.
#35059 - 11/03/202210:46
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Den omstændighed at Gud selv førte krig mod egypterne, viser at han ikke er imod al krig. Andre gange bemyndigede han sit folk Israel til at føre krig. Han befalede dem for eksempel at gå i krig mod kana’anæerne, som var meget onde og ugudelige. (5 Mosebog 9:5; 20:17, 18) Han gav Israels kong David påbud om at føre krig mod de tyranniske filistre. Gud sørgede endda for at give David en strategi som sikrede ham sejren. – 2 Samuel 5:17-25.
Disse bibelske beretninger viser at Gud bemyndigede Israel til at gå i krig for at beskytte sit folk og bevare den sande tilbedelse når visse former for ondskab og undertrykkelse truede det. Men læg mærke til følgende tre nøglepunkter i forbindelse med de krige Gud stod bag:
GUD ALENE AFGJORDE HVEM DER SKULLE FØRE KRIG. Ved en lejlighed sagde Gud til israelitterne: “I får ikke brug for at kæmpe i dette tilfælde.” Hvad var grunden? Gud ville selv føre krig på deres vegne. (2 Krønikebog 20:17; 32:7, 8) Det gjorde han mange gange, som for eksempel i det tilfælde der er nævnt i indledningen af artiklen. Andre gange befalede Gud sit folk i fortidens Israel at kæmpe i krige som han godkendte, krige der havde at gøre med at erobre og forsvare det lovede land. – 5 Mosebog 7:1, 2; Josua 10:40.
GUD ALENE AFGJORDE HVORNÅR DER SKULLE FØRES KRIG. Guds tjenere skulle tålmodigt vente til Guds tid var inde til at bekæmpe den undertrykkelse og ondskab de var omgivet af. Indtil da måtte de ikke selv tage initiativ til at indlede en krig. Hvis de gjorde det, mistede de Guds godkendelse. Bibelen viser at det ofte fik katastrofale følger når israelitterne gik i krig uden at Gud havde påbudt dem at gøre det. *
Rahab og hendes familie står midt i Jerikos ruiner Til trods for at Gud førte krig mod kana’anæerne, skånede han nogle, såsom Rahab og hendes familie
GUD GLÆDER SIG IKKE OVER MENNESKERS DØD, HELLER IKKE DE ONDES. Jehova Gud er livets kilde og menneskehedens Skaber. (Salme 36:9) Han bryder sig derfor ikke om at se nogen dø. Men sørgeligt nok er der mennesker som i en ond hensigt planlægger at undertrykke eller endog dræbe andre. (Salme 37:12, 14) For at gøre ende på en sådan ondskab har Gud nogle gange godkendt at der blev ført krig mod de onde. Og alligevel var han i de år hvor han lod israelitterne føre sådanne krige, “barmhjertig” og “sen til vrede” over for dem der undertrykte Israels folk. (Salme 86:15) Han havde for eksempel påbudt at israelitterne, inden de angreb en by, først skulle “tilbyde den fred” for at give indbyggerne mulighed for at ændre deres adfærd og undgå krig. (5 Mosebog 20:10-13) På den måde viste Gud at han “ikke [finder] behag i den ugudeliges død, men i at den ugudelige vender om fra sin vej og bliver i live”. – Ezekiel 33:11, 14-16. *
Det fremgår af det foregående at Gud i fortiden betragtede krig som et acceptabelt redskab til at gøre ende på forskellige former for undertrykkelse og ondskab. Men det var Gud – ikke mennesker – der havde retten til at afgøre hvornår der skulle føres krig, og hvem der skulle deltage. Var Gud ivrig efter at føre krig, endda på en blodtørstig måde? Tværtimod. Han hader vold. (Salme 11:5) Ændrede Guds syn på krig sig da hans søn, Jesus Kristus, begyndte sin tjeneste i det første århundrede?
#35066 - 11/03/202213:56
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Hvad kan vi lære om året 1914 ud fra Bibelens kronologi?
Hvad kan vi lære om året 1914 ud fra Bibelens kronologi? Hvad Bibelen siger Bibelens kronologi viser at Guds rige blev oprettet i himlen i 1914. Det fremgår af en profeti der er nedskrevet i kapitel 4 i Daniels Bog i Bibelen.
Overblik over profetien. Gud sørgede for at kong Nebukadnezar af Babylon fik en profetisk drøm om et enormt træ der blev fældet. Dets stub blev hindret i at vokse i en periode på “syv tider”, og derefter ville træet gro igen. – Daniel 4:1, 10-16.
Profetiens første opfyldelse. Det enorme træ repræsenterede kong Nebukadnezar. (Daniel 4:20-22) I symbolsk forstand blev han “fældet” da han midlertidigt mistede forstanden og kongedømmet i en periode på syv år. (Daniel 4:25) Da Gud gav Nebukadnezar forstanden tilbage, genvandt han sin trone og anerkendte Guds herredømme. – Daniel 4:34-36.
Vidnesbyrd om at profetien har en større opfyldelse. Formålet med profetien var at “de levende kan erkende at den Højeste er hersker over menneskenes rige og giver det til hvem han vil, og selv den ubetydeligste blandt menneskene ophøjer han over det”. (Daniel 4:17) Var den stolte Nebukadnezar den Gud i sidste ende ville give et sådant herredømme? Nej, for Gud havde tidligere givet ham en anden profetisk drøm som viste at hverken han eller nogen anden politisk leder skulle udfylde denne rolle. I stedet ville Gud selv “oprette et rige som aldrig vil blive ødelagt”. – Daniel 2:31-44.
Tidligere havde Gud oprettet et kongerige der repræsenterede hans herredømme på jorden, fortidens Israel. Gud tillod at det kongerige blev til “en ruin” fordi dets ledere ikke forblev trofaste, men forudsagde at han ville give kongedømme til ham “som har retten til det”. (Ezekiel 21:25-27) Bibelen identificerer Jesus Kristus som den der har den juridiske ret til at modtage evigt kongedømme. (Lukas 1:30-33) I modsætning til Nebukadnezar er Jesus “ydmyg af hjertet”, præcis som det var forudsagt. – Mattæus 11:29.
Hvad symboliserer træet der er omtalt i kapitel 4 i Daniels Bog? I Bibelen står træer nogle gange for herredømme. (Ezekiel 17:22-24; 31:2-5) I den større opfyldelse af Daniel, kapitel 4, symboliserer det enorme træ Guds herredømme.
Hvad betyder det at træet bliver fældet? Træet der blev fældet, symboliserede at Nebukadnezars kongedømme blev afbrudt, men det symboliserede også at Guds herredømme på jorden blev afbrudt. Det skete da Nebukadnezar ødelagde Jerusalem hvor Israels konger havde siddet på “Jehovas trone” som repræsentanter for Gud. – 1 Krønikebog 29:23.
Hvad svarer de “syv tider” til? De “syv tider” svarer til den periode hvor Gud tillod nationerne at herske over jorden uden indblanding fra et kongedømme han havde oprettet. De “syv tider” begyndte i oktober 607 f.v.t. da Jerusalem, ifølge Bibelens kronologi, blev ødelagt af babylonierne. * – 2 Kongebog 25:1, 8-10.
Hvor længe varer de “syv tider“? De kunne ikke blot være en periode på syv år som i tilfældet med Nebukadnezar. Det fremgår af Jesus’ ord da han sagde at “Jerusalem [et symbol på Guds herredømme] skal nedtrædes af nationerne, indtil nationernes fastsatte tider er udløbet”. (Lukas 21:24) “Nationernes fastsatte tider”, den periode hvor Gud tillod at hans herredømme blev ‘nedtrådt af nationerne’, er det samme som de “syv tider” i Daniel, kapitel 4. Det betyder at de “syv tider” ikke var udløbet da Jesus var på jorden.
Bibelen forklarer hvordan man kan fastsætte længden af de profetiske “syv tider”. Den siger at tre og en halv “tid” svarer til 1.260 dage, så “syv tider” svarer til det dobbelte, eller 2.520 dage. (Åbenbaringen 12:6, 14) Ved at følge den profetiske regel “en dag for et år” står de 2.520 dage for 2.520 år. Derfor ville de “syv tider”, eller 2.520 år, slutte i oktober 1914. – 4 Mosebog 14:34; Ezekiel 4:6.
Jehovas Vidner opstod i 1870'erne omkring præsten Charles Taze Russel. Russel hævdede, at han ikke havde planer om at stifte en ny religion, men at samle de troende, som ønskede at kende Guds sande ord.I 1899 forudså Russel, at jorden ville gå under i 1914. Ved udbruddet af 1. Verdenskrig så det umiddelbart ud som om, at de troende ville få ret, men sådan skulle det ikke gå.I 1920 forudså Jehovas Vidner, at Abraham, Isak og Jakob ville vende tilbage til jorden i 1925, men heller ikke denne gang skete der noget.I 1960'erne forudså de endnu engang, at jorden ville gå under. Denne gang omkring 1975. I dag hævder Jehovas Vidner stadig, at dommedag er nær, dog uden at give noget bestemt tidspunkt.
Jeg beder bare om en dato, så vi kan få afgjort tingene, og komme videre i teksten...
Der er ikke og kommer ingen dato .... og 1914 bliver vidnerne nød til en dag at ændre for de kan vel ikke endnu engang ændre forståelsen af denne generation. ...
Jeg vil tro, svaret er, gud ikke arbejder med datoer, men med tegn.
Hvad siger du til dette udsagn og jeg fremhæver:
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/28
Har Jesu disciple ikke allermest brug for helligånden ved verdens ende? ...
men ok Jesu mistede selv guds ånd da det gjaldt
Citat:
"min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?"
... eller citerede han bare Salme 22?
Men udsagn jeg spørger til, kan jo også blot forstås sådan, at forkyndelsestiden er forbi lige før verdens ende.
#35082 - 13/03/202211:29
Re: Hvad siger Bibelen om pandemier?
[Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Hvornår kommer verdens ende? Hvad Bibelen siger For at finde ud af hvornår verdens ende kommer, er det nødvendigt at forstå hvordan Bibelen bruger udtrykket “verden”. Det græske ord koʹsmos, der normalt oversættes med “verden”, henviser som regel til menneskehedens verden, især den del der ikke er i harmoni med Gud og hans vilje. (Johannes 15:18, 19; 2 Peter 2:5) Til tider sigter koʹsmos til menneskesamfundets ydre ramme. – 1 Korinther 7:31; 1 Johannes 2:15, 16. *
Hvad menes der med “verdens ende”? Udtrykket “verdens ende”, som findes i mange bibeloversættelser, kan også gengives “afslutningen på tingenes ordning”, eller “tidsalderens afslutning”. (Mattæus 24:3; New International Version) Udtrykket sigter ikke til ødelæggelsen af jorden eller hele menneskeheden, men til afslutningen på en verdensordning, menneskesamfundets ydre ramme. – 1 Johannes 2:17.
Bibelen lærer at ‘de onde vil blive udryddet’ så gode mennesker kan glæde sig over livet på jorden. (Salme 37:9-11) Denne ødelæggelse vil finde sted i ‘den store trængsel’, der kulminerer i Harmagedonkrigen. – Mattæus 24:21, 22; Åbenbaringen 16:14, 16.
Hvornår kommer verdens ende? Jesus sagde til sine disciple: “Om den dag og time ved ingen noget, hverken himlenes engle eller Sønnen, kun Faderen alene.” (Mattæus 24:36, 42) Han tilføjede at verdens ende ville komme “i en time I ikke forestiller jer”, altså uventet. – Mattæus 24:44.
Selvom vi ikke nøjagtigt kender dagen og timen, nævnte Jesus et sammensat “tegn”, eller en række begivenheder, der ville kendetegne den tidsperiode der ledte op til verdens ende. (Mattæus 24:3, 7-14) Bibelen omtaler denne periode som “endens tid”, eller “endetiden”, som den danske autoriserede oversættelse siger, og “de sidste dage”. – Daniel 12:4; 2 Timoteus 3:1-5.
XXIII. Forekommer Treenighedsbegrebet i det Nye Testamente?
Hvis Treenigheden var en ægte og oprindelig Bestandel i Kristendommen, og hvis Jesus havde lært det til sine Disciple, saa skulde man vente at finde det ofte og klart udtrykt i det nye Testamente, Og de Kapitler eller Vers, som indeholdt denne Lære, maatte naturligt være at finde mellem de mest troværdige og tilforladelige Dele af Bibelen. Men saadan er det jo slet ikke´. Der plejede at være kun to, siger og skriver to, Steder i det N. T., som indeholdt Udtrykket "Faer, Søn og Helligaand", eller hvad der svarede til det. Det ene Sted var 1. Joh. Brev 5. Kap. 7.-8. Vers, sim i den gamle Bibeloversættelse lød: "Thi de er tre, som vidne i Himlen: Faderen, Sønnen (Ordet) og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden: Aanden, Vandet og Blodet; og disse tre gaar ud paa eet." Men det er paavist, at Ordene: "i Himlen: Faderen, Sønnen og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden:" var indskudt i det 5te Aarhundrede i den latinske Oversættelse og altsaa var rent og skært Falskneri. Disse Ord er derfor fjernede fra de nyere Bibeloversættelser. Der er derfor kun een Treenighedstekst tilbage, og den er i Matthæus Evangeliets 28de Kap. 19de Vers: "Gaar derfor hen og gør alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og den Helligaands Navn, og lærer dem at holde alt, hvad jeg har befalet eder; og jeg er med eder alle Dage indtil Verdens Ende." Disse Ord siges at være talt af Jesus under en af hans Aabenbarelser for Disciplene efter hans Opstandelse. Ord, som tillægges en Mand efter hans Død, vil altid være tvivlsomme; men her har vi andre Grunde til at holde Treenighedsformlen i den for et Falskneri. Først synes det underligt, at Disciplene ikke gjorde, hvad Jesus saa bestemt befalede; thi ifølge Apostlenes Gerninger døbte de altid i Jesu Navn, som de aldrig havde hørt andet befalet. Men dernæst citerer kristne Forfattere som Origenes og Eusebius fra Cæsaræa (der var Kirkens første store Historiker) ofte dette Skriftsted uden Treenighedsordene. I Eusebius´ talrige Skrifter citerer han dette Skriftsted i alt 18 Gange. De 15 Gange, det forekommer i Skrifter før Nikæamødet Aar 325, er der ingen Treenighedsord; efter dette Møde er Treenighedsordene føjet til i de tre Citater, der forefindes. Det synes altsaa klart, at Bibelhaandskrifter før Nikæamødet ikke havde denne Treenighedsformel.
Hvad stod der oprindeligt? Kan vi stole på evangelierne...
En nærmere og mere detailleret Redegørelse paa denne Maade for Evangeliernes mere eller mindre sandfærdige Beretninger om Jesu Liv og Levned, samt for de senere Tiders Indskud og Tilføjelser kan ikke foretages; dertil vil der kræves et for stort, ja et ganske uoverkommeligt Arbejde for det Medium, der er benyttet til Mellemled. Men med det her givne som Grundlag kan de, der mener sig kaldede dertil, selv granske efter de ægte Guldkorn, som findes i alle fire Evangelier. Kun saa meget skal endnu siges, at ingen har Ret til at bebrejde Evangelisterne de urigtige, forvanskede eller helt usandfærdige Meddelelser, som de har overgivet til Efterverdenen, da man vel maa erindre, at intet er nedskrevet, medens Jesus levede, men først en Menneskealder efter hans Død. I den mellemliggende Tid vandrede Jesu Ord og Beretninger om hans Liv og Undergerninger fra Mund til Mund. Hist blev noget lagt til, her noget taget fra; man kan derfor let forstaa, at en fyldestgørende og i alle Enkeltheder nøjagtig Gengivelse saaledes maatte blive umulig. Desuden maa man ikke glemme, at den Ældste er Skyld i de fleste af de mange Forvanskninger, Modsigelser og Usandfærdigheder. Og skønt der fra flere af de paa det Tidspunkt diskarnerede Yngste blev ydet Evangelisterne megen Hjælp gennem inspiratorisk Paavirkning, saa var det umuligt, saa længe den Ældste ikke var løst fra Mørkets Magt, at faa alt til at staa i nøje Overensstemmelse med Sandheden. Ingen af Apostlene er Forfattere til Evangelierne. Det, der bærer Johannes’ Navn, er forfattet af en af hans Disciple, der var af græsk Afstamning. Evangeliet blev samlet og fuldført efter Apostelens Død i Slutningen af det første Aarhundrede. Mindre Brudstykker af dette Evangelium var dog nedskrevet før hans Død og oplæst ved Menighedsmøderne. Kun en ringe Del af det samlede Værk var kendt og godkendt af Apostelen Johannes. Apokalypsen har ingen som helst Berettigelse til at betragtes som en fra Gud stammende Aabenbaring. Den er helt igennem inspireret af den Ældste. Apokalypsens jordiske Forfatter er paa ingen Maade identisk med Evangeliets Forfatter af samme Navn. Apostlenes Gerninger og de mange Breve, der er optaget i det Ny Testament, bør kun betragtes som mer eller mindre opbyggelig Læsning, og ikke alle Beretninger om Apostlenes Gerninger er i Overensstemmelse med Sandheden, ligesom ikke alle Brevene skriver sig fra de navngivne Personer.
Måske skulle du læse værket...
Your friend forever
Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
det vil nok idag være de fleste, som ikke har tillid til en tekst når budskabet siges værende fra en død der er opstået, men biblen er jo en bog som tegner ”vores” religion – og ikke mindst dette, at der skal forkyndes - til verdens ende
men … det er jo også den tro man bliver døbt på/til i folkekirken, som stadig mange siger ja til.
Håbet om et efterliv - og jo ingen tro, hvis ikke man tror på opstandelsen
Citat:
Den apostolske Trosbekendelse
T R O S B E K E N D E L S E
I forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber. Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde. Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige
Og folkekirketroen har tilmed både stat og kongeriget i ryggen og det har år tilbage været yderst svært at sætte sig udenfor kirkens tradition ang. barnedåb.