annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35074 - 12/03/2022 15:45 Re: Hvad siger Bibelen om pandemier? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Jeg beder bare om en dato, så vi kan få afgjort tingene, og komme videre i teksten...


Der er ikke og kommer ingen dato .... og 1914 bliver vidnerne nød til en dag at ændre for de kan vel ikke endnu engang ændre forståelsen af denne generation. ...

***
Top Svar Citer
#35075 - 12/03/2022 16:41 Re: Hvad siger Bibelen om pandemier? [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Kære Tikka

Hvorfor er der ikke en dato ler Har du en anden måde, at gribe tingene an på...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#35079 - 12/03/2022 20:28 Re: Hvad siger Bibelen om pandemier? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Hvorfor er der ikke en dato

Jeg vil tro, svaret er, gud ikke arbejder med datoer, men med tegn.

Hvad siger du til dette udsagn og jeg fremhæver:

Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/28

Har Jesu disciple ikke allermest brug for helligånden ved verdens ende? ...

men ok Jesu mistede selv guds ånd da det gjaldt

Citat:
"min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?"

... eller citerede han bare Salme 22?

Men udsagn jeg spørger til, kan jo også blot forstås sådan, at forkyndelsestiden er forbi lige før verdens ende.

***
Hvorfor virker farven ikke når man redigerer

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#35082 - 13/03/2022 11:29 Re: Hvad siger Bibelen om pandemier? [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret


Hvornår kommer verdens ende?
Hvad Bibelen siger
For at finde ud af hvornår verdens ende kommer, er det nødvendigt at forstå hvordan Bibelen bruger udtrykket “verden”. Det græske ord koʹsmos, der normalt oversættes med “verden”, henviser som regel til menneskehedens verden, især den del der ikke er i harmoni med Gud og hans vilje. (Johannes 15:18, 19; 2 Peter 2:5) Til tider sigter koʹsmos til menneskesamfundets ydre ramme. – 1 Korinther 7:31; 1 Johannes 2:15, 16. *

Hvad menes der med “verdens ende”?
Udtrykket “verdens ende”, som findes i mange bibeloversættelser, kan også gengives “afslutningen på tingenes ordning”, eller “tidsalderens afslutning”. (Mattæus 24:3; New International Version) Udtrykket sigter ikke til ødelæggelsen af jorden eller hele menneskeheden, men til afslutningen på en verdensordning, menneskesamfundets ydre ramme. – 1 Johannes 2:17.

Bibelen lærer at ‘de onde vil blive udryddet’ så gode mennesker kan glæde sig over livet på jorden. (Salme 37:9-11) Denne ødelæggelse vil finde sted i ‘den store trængsel’, der kulminerer i Harmagedonkrigen. – Mattæus 24:21, 22; Åbenbaringen 16:14, 16.

Hvornår kommer verdens ende?
Jesus sagde til sine disciple: “Om den dag og time ved ingen noget, hverken himlenes engle eller Sønnen, kun Faderen alene.” (Mattæus 24:36, 42) Han tilføjede at verdens ende ville komme “i en time I ikke forestiller jer”, altså uventet. – Mattæus 24:44.

Selvom vi ikke nøjagtigt kender dagen og timen, nævnte Jesus et sammensat “tegn”, eller en række begivenheder, der ville kendetegne den tidsperiode der ledte op til verdens ende. (Mattæus 24:3, 7-14) Bibelen omtaler denne periode som “endens tid”, eller “endetiden”, som den danske autoriserede oversættelse siger, og “de sidste dage”. – Daniel 12:4; 2 Timoteus 3:1-5.
Top Svar Citer
#35088 - 14/03/2022 12:41 Re: Hvad siger Bibelen om pandemier? [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Kære Tikka

Jeg har ikke tillid til teksten...

https://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Citat:
XXIII. Forekommer Treenighedsbegrebet i det Nye Testamente?

Hvis Treenigheden var en ægte og oprindelig Bestandel i Kristendommen, og hvis Jesus havde lært det til sine Disciple, saa skulde man vente at finde det ofte og klart udtrykt i det nye Testamente, Og de Kapitler eller Vers, som indeholdt denne Lære, maatte naturligt være at finde mellem de mest troværdige og tilforladelige Dele af Bibelen. Men saadan er det jo slet ikke´. Der plejede at være kun to, siger og skriver to, Steder i det N. T., som indeholdt Udtrykket "Faer, Søn og Helligaand", eller hvad der svarede til det. Det ene Sted var 1. Joh. Brev 5. Kap. 7.-8. Vers, sim i den gamle Bibeloversættelse lød: "Thi de er tre, som vidne i Himlen: Faderen, Sønnen (Ordet) og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden: Aanden, Vandet og Blodet; og disse tre gaar ud paa eet." Men det er paavist, at Ordene: "i Himlen: Faderen, Sønnen og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden:" var indskudt i det 5te Aarhundrede i den latinske Oversættelse og altsaa var rent og skært Falskneri. Disse Ord er derfor fjernede fra de nyere Bibeloversættelser.
Der er derfor kun een Treenighedstekst tilbage, og den er i Matthæus Evangeliets 28de Kap. 19de Vers: "Gaar derfor hen og gør alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og den Helligaands Navn, og lærer dem at holde alt, hvad jeg har befalet eder; og jeg er med eder alle Dage indtil Verdens Ende." Disse Ord siges at være talt af Jesus under en af hans Aabenbarelser for Disciplene efter hans Opstandelse. Ord, som tillægges en Mand efter hans Død, vil altid være tvivlsomme; men her har vi andre Grunde til at holde Treenighedsformlen i den for et Falskneri. Først synes det underligt, at Disciplene ikke gjorde, hvad Jesus saa bestemt befalede; thi ifølge Apostlenes Gerninger døbte de altid i Jesu Navn, som de aldrig havde hørt andet befalet. Men dernæst citerer kristne Forfattere som Origenes og Eusebius fra Cæsaræa (der var Kirkens første store Historiker) ofte dette Skriftsted uden Treenighedsordene. I Eusebius´ talrige Skrifter citerer han dette Skriftsted i alt 18 Gange. De 15 Gange, det forekommer i Skrifter før Nikæamødet Aar 325, er der ingen Treenighedsord; efter dette Møde er Treenighedsordene føjet til i de tre Citater, der forefindes. Det synes altsaa klart, at Bibelhaandskrifter før Nikæamødet ikke havde denne Treenighedsformel.

Hvad stod der oprindeligt? Kan vi stole på evangelierne...

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiii/

Citat:
En nærmere og mere detailleret Redegørelse paa denne Maade for Evangeliernes mere eller mindre sandfærdige Beretninger om Jesu Liv og Levned, samt for de senere Tiders Indskud og Tilføjelser kan ikke foretages; dertil vil der kræves et for stort, ja et ganske uoverkommeligt Arbejde for det Medium, der er benyttet til Mellemled. Men med det her givne som Grundlag kan de, der mener sig kaldede dertil, selv granske efter de ægte Guldkorn, som findes i alle fire Evangelier.
Kun saa meget skal endnu siges, at ingen har Ret til at bebrejde Evangelisterne de urigtige, forvanskede eller helt usandfærdige Meddelelser, som de har overgivet til Efterverdenen, da man vel maa erindre, at intet er nedskrevet, medens Jesus levede, men først en Menneskealder efter hans Død. I den mellemliggende Tid vandrede Jesu Ord og Beretninger om hans Liv og Undergerninger fra Mund til Mund. Hist blev noget lagt til, her noget taget fra; man kan derfor let forstaa, at en fyldestgørende og i alle Enkeltheder nøjagtig Gengivelse saaledes maatte blive umulig. Desuden maa man ikke glemme, at den Ældste er Skyld i de fleste af de mange Forvanskninger, Modsigelser og Usandfærdigheder. Og skønt der fra flere af de paa det Tidspunkt diskarnerede Yngste blev ydet Evangelisterne megen Hjælp gennem inspiratorisk Paavirkning, saa var det umuligt, saa længe den Ældste ikke var løst fra Mørkets Magt, at faa alt til at staa i nøje Overensstemmelse med Sandheden.
Ingen af Apostlene er Forfattere til Evangelierne. Det, der bærer Johannes’ Navn, er forfattet af en af hans Disciple, der var af græsk Afstamning. Evangeliet blev samlet og fuldført efter Apostelens Død i Slutningen af det første Aarhundrede. Mindre Brudstykker af dette Evangelium var dog nedskrevet før hans Død og oplæst ved Menighedsmøderne. Kun en ringe Del af det samlede Værk var kendt og godkendt af Apostelen Johannes.
Apokalypsen har ingen som helst Berettigelse til at betragtes som en fra Gud stammende Aabenbaring. Den er helt igennem inspireret af den Ældste. Apokalypsens jordiske Forfatter er paa ingen Maade identisk med Evangeliets Forfatter af samme Navn.
Apostlenes Gerninger og de mange Breve, der er optaget i det Ny Testament, bør kun betragtes som mer eller mindre opbyggelig Læsning, og ikke alle Beretninger om Apostlenes Gerninger er i Overensstemmelse med Sandheden, ligesom ikke alle Brevene skriver sig fra de navngivne Personer.

Måske skulle du læse værket...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk