annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 797 gæster og 1260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45522 - 31/10/2025 00:37 Kyrie eleison
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5670
Sted: Sydsjælland
Kyrie eleison (Udtales mig bekendt på nutids græsk: Kírie eléison) betyder: Herre forbarm dig.

Det er bønnen, de ortodoks kristne grækere siger – ofte indvendigt eller sagte mumlende f.eks. foran en Kristus Ikon, mens de slår kors for sig – ikke bare et tilfældigt kors, nej, fra panden til maven og derefter fra højre side af brystet til hjertet (Lodret fra sindet til kroppen og vandret fra eksistensen til hjertet - kunne manmåske betegne det).

Det er så enkelt og så ligetil, straks man har prøvet det en første gang – er min erfaring.
Forbarmelse kender vi jo bl.a. fra: Den barmhjertige Samaritaner.

Egentlig er det vel en frækhed at bede om forbarmelse, men dog er det vel den mest ydmyge bøn, man kan bede.

Jeg havde egentlig glemt, at det jo er en bøn – lige som vores: Fadervor, men ikke som det danske milde kraftudtryk: Vorherre bevares.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45525 - 31/10/2025 12:35 Re: Kyrie eleison [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1029
Hej Arne

Godt at huske på det helt enkelte og opbyggende.
Tak fra mig smiler

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#45526 - 01/11/2025 10:32 Re: Kyrie eleison [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5670
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.
Tak for dine ord.
Tænker om RoseMarie betyder, at du er en rose, eller om du er en, der roser - eller du er begge dele - som jeg fornemmer dig smiler
Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45528 - 02/11/2025 07:31 Re: Kyrie eleison [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1029
Hej Arne

Jeg tror ikke, mit navn betyder noget særligt. Det er jeg døbt og havde ikke selv del i det valg. Ligesom det er for de fleste og nok også for dig.
At jeg så selv med årene er blevet glad for mit navn, er noget helt andet smiler

Hav en god søndag.

Bedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Tre mænd fra bandemiljøet kræves fæn..
23/06/2026 10:29
Danmark genåbner ambassade i Iran
23/06/2026 09:43
19-årig anholdt i drabssag om håndgran..
23/06/2026 09:26
800 flere kom i arbejde i april måned
23/06/2026 08:23
Roskilde Festival forventes at give træ..
23/06/2026 08:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tidligere forsvarsminister fjerner sit n..
23/06/2026 10:40
Varm sankthans kan fejres uden afbrændi..
23/06/2026 10:36
Libanons civilforsvar melder to dræbte ..
23/06/2026 10:03
Mærsk-fond støtter Glyptotek-renoverin..
23/06/2026 09:55
40 franskmænd druknet i dage præget af..
23/06/2026 09:52