annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395787
Et andet syn 2000999
Åndelig Føde 1588909
Jesu ord 1532860
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 181 gæster og 171 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 211 af 245 < 1 2 ... 209 210 211 212 213 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35684 - 05/05/2022 17:25 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
indraget/bibeholdt forestilling om begrebet gud, som der ikke tros på, men alligevel som begreb beholdes i din virkelighed som en virkelighed


af alle Tikka må du kunne sætte dig ind i den konflikt


for det samme har du påstået et utal af gange gælder for dig selv

I, dig og Arne, er jo lidelsesfæller - ramt af samme absurditet

og egentlig er I også begge nået frem til samme nødvendige løsning for jer - nemlig at I begge forkaster kristendommen - ihvertfald alt hvad Jesus og Paulus lærte os om vores Gudsrelation - Gudsliv og det guddommelige, åndelige

begge forkaster i det kristne trosliv og dets spiritualitet og sætter for mig at se noget meget ringere i stedet for - alene ringere fordi det er så begrænset hvad I kan sige herom

du har kun sporadisk nævnt noget om din "NU -religiøsitet" som også var hvad der førte dig til siden her, trosfrihed

Arne har skrevet tusindvis af sider om sin agnosticisme der dog også rummer en uforklarlig panteisme --- der kan koges ned til at han er ved at falde i svime over at "verden er" - dog vil han ikke fortælle os hvordan "verden er" for os mennesker og gør sig gældende overfor vi mennesker - eller hvordan vi må finde ud af at være til i verden --- hvilket absolut må være det mest interessante
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35685 - 05/05/2022 17:45 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7232
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dette website hedder jo Trosfrihed, og det er jo dermed åbent for alle slags tro - og det modsatte.

Jeg tænker over, hvorfor du "snyder på vægten" i din omtale af min underskrift ved at ignorere ordene: agnostisk pan"teist", som jo er standpunktet, mens det efterfølgende er, hvad det inspirerer mig til, og som jeg så efterlever, så godt jeg nu evner.

Du har vist også fået lidt skævt fat i min beretning om min udvikling.
Min Kristus-oplevelse startede for godt 30 år siden, inspirationen fra Rumi (Sandhedens Mirakel) kom for nok 10 år siden, og min agnostiske pan"teisme" med dens inspirationer er endnu ikke et år gammel (Jeg er nu 88 år - og fald nu ikke for fristelsen til at påstå, at jeg er "gået i barndom" blinker )

For mig er pan"teisme" jo ikke noget, jeg har tænkt mig til - og egentlig heller ikke læst om - men noget, jeg har oplevet - og stadig oplever - når jeg har fred i sindet: Det mirakuløse, at verden er - og fornemmelsen af det guddommeliges væren i det værende - kan nok ikke beskrive det bedre.

Og det agnostiske - dét kun at fornemme - ikke at vide - synes jeg passer perfekt til, som jeg ser os mennesker i universet (eller universerne): at vi mennesker skulle have evner til at fatte det guddommelige - og til at fatte verdens væren - det er for mig stupidt overmod.

Og at opleve, fornemme, og føle de deraf kommende inspirationer, det er jeg ikke i tvivl om, at det er meningen med mit liv - og det er skønt - og det er ligetil smiler

Og det skulle da være mærkeligt, om jeg er den eneste, der har den mulighed.

Hvordan du kan få det til:
Citat:
Så for mig at se, er der tale om en mega gammel oplevelse, der delvis har givet en ny virkelighed som der ikke kan leves op til og indraget/bibeholdt forestilling om begrebet gud, som der ikke tros på, men alligevel som begreb beholdes i din virkelighed som en virkelighed
Det fatter jeg ikke blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35686 - 05/05/2022 23:33 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Dette website hedder jo Trosfrihed, og det er jo dermed åbent for alle slags tro - og det modsatte.
Navnet trosfrihed betyder for mig, man her kan blive fri fra tro

*

Citat:
agnostisk pan"teist"

når dit udgangspunkt er gud og utilfredshed med kirken, er det for mig ligegyldigt hvad du kalder dig for at være en troende fri af statskirken.

Når ikon oplevelse så indtræder som frelsende faktor på et tidspunkt i livet, så et trosuniverset kan bestå, er det da langt mere interessant, hvorfor ikonoplevelse blev en virkelig virkelighed, og hvorfor du ”bygger på” med egne egenskaber/følelser som tilknyttes ”det guddommelige”

mener du, ”det guddommelige” repræsenterer: ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed ?

Nå, men jeg kunne næsten få den tanke ”du” ikke i dine år tilknyttet statskirken har været særlig bevidst ang egen udvikling –


du taler om en navnløs inspiration der opleves gennem følelser og fornemmelser til at blive bedre til nogle egenskaber du af en eller anden grund værdsætter …

og den oplysning forstår jeg ikke andre kan ha gavn af.

Der er jo ingen oplysninger til efterfølgelse – og ”det værste” er jo, det du vil sige forsvinder, ved du taler om det,

så kan ikke se hvilken gavn andre kan ha af, du ikke kan udsige troen når den blegner, når der tales om den
Top Svar Citer
#35690 - 06/05/2022 10:28 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Ønsker man vedrørende hvem som helst død ligesom en forbandelse ved straffende dom, så er vedkommende heller ikke mit medmenneske i den spirituelle familie vedrørende meningen med den befriende velsignelse af livet.


Gerth bakker op om Arne der klager over: "Jeg må ikke forsøge at se næstekærligt på Vladimir Putin."


Til Arne og Gerth - ufatteligt som I to har fokus på jeres næstekærlighed overfor Putin

jeg er ved at brække mig over jer to og jeres manglende jordforbindelse

ikke et ord om de tusindvis af uskyldige mennesker der dræbes og lemlæstes, invalideres, -

Både Gerth og Arne har mistet deres moralske kompas - og realpolitiske praktiske orienteringsevne

begge to har I misforstået det religiøse spirituelle - hvor I gør det til noget verdensfjernt tåbeligt naragtigt

det er simpelthen under al kritik at I ikke kan få øje på de tusindvis og atter tusindvis af uskyldige menneskers ufattelige lidelser - men al jeres opmærksomhed og empati og forståelse skænker I fandeme manden der er årsagen til disse forfærdelige lidelser og forbrydelser imod menneskeheden (det er så kvalmende)

det skal også siges at jeg aldrig har betragtet jer to (Arne og Gerth) som særligt skarpe i øverste etage og nu viser det sig at I også begge to i den grad har mistet jeres moralske kompas og sunde raske forstandige moralske orienteringsevne i den realpolitiske virkelighed --- så syge så syge så syge pseudoreligiøse verdensfjerne etiske moralske skøre tanker I begge er nået frem til

jeg væmmes over jer - især at jeres fokus og næstekærlighed går til krigsforbryderen og I ikke skænker de tusindvis og atter tusindvis af uskyldige mennesker der dræbes og lemlæstes og invalideres og traumatiseres for livstid nogen opmærksomhed - men tværtimod slår i empatisk næstekærlig omsorgs ring omkring manden der er skyld i al denne menneskelige smerte og lidelse på jorden

jeg kommer ALDRIG til at forstå jeres FOKUS - manglende moralske realpolitiske oritenteringsevne

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35691 - 06/05/2022 18:57 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7232
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Navnet trosfrihed betyder for mig, man her kan blive fri fra tro
Mit svar:
Nå da, så Trosfrihed.dk er for dig et sted til at slippe af med sin tro.

Så forstår jeg bedre, hvorfor du skriver, som du gør.

Men har du en forklaring på, hvordan det kan være, at verden - alting - ER?

For mig er det et mirakel blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 211 af 245 < 1 2 ... 209 210 211 212 213 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Langt færre med type 2-diabetes dør af..
11/05/2024 10:12
Israel beder palæstinensere om at evaku..
11/05/2024 10:07
Mindst 200 har mistet livet i voldsomme ..
11/05/2024 09:57
Amerikanske myndigheder advarer om kraft..
11/05/2024 09:33
IT-sikkerheden halter i Svendborg Kommun..
11/05/2024 09:28
Nyheder fra Religion.dk