annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 192 af 245 < 1 2 ... 190 191 192 193 194 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35515 - 15/04/2022 12:56 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Her er en video med N. T. Wright, som forklarer det, som jeg har forsøgt at sætte ord på.

https://www.youtube.com/watch?v=71raVjPttLA

Er han ikke fantastisk til at udtrykke nuancerne smiler

Sådan som jeg læser dig, Hanskrist, er du enig med Tom Wright i dette. Er det rigtig forstået?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35516 - 15/04/2022 15:04 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Thomas - lige et par ting at bemærke

1):


Hej Hanskrist Citat:Questions of law and righteousness, however, are secondary concerns. Skriver David Bentley Hart straks efter det citat du bringer af ham. Det er klart, konteksten for hans artikel taget i betragtning.

Der er korrekt - men jeg mener jo så stadig at det vigtigste - det primære - er den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i KRISTUS qua Gud Helligåndens Ny Væren og Virke i vores liv - er SUPRA MORALSK - hinsides moral - som altid ægger til synd (Rom 7) og de moralske spørgsmål er sekundære - pragmatiske.

2):

Ja det videoklip af N T Wright er virkelig en lille perle - tak for det.

3):

Tusind tak for den her samtale, dit spørgsmål til mig omkring moral og etik som jeg fik forsøgt besvaret i går aftes og så dit svar på det omkring midnat 00:08.

Jeg fik en ÅBENBARING - hvilket jeg bestemt også tror var tiltrængt.

Hvad gik min ÅBENBARING ud på?

❤️

Jo hvor stor en rolle HJERTET spiller for PAULUS.

HJERTET har virkelig sine grunde som FORNUFTEN ikke kan forstå, begribe.

Hvis mennesket skal fornyes forvandles så må det nødvendigvis ske på HJERTETS GRUND.

Også det vi forstår ved EKSISTENS - EKSISTENTIELT - det hele menneske - mennesket i dets CENTER COR HJERTE EKSISTENS - mennesket i dets kosmiske totalitet - der omfatter "the mineral, vegetal and animal realms" - såvel som det viljes mæssige og erkendelses mæssige og følelses mæssige. I mennesket (når vi taler om EKSISTENS) er intet "blot biologisk" eller "blot åndeligt". Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed, ligesom hver eneste åndelige og kreative handling henter næring i menneskets vitale kræfter.

Kun i vores CENTER COR HJERTE EKSISTENS - totalitet - i vores fysiske kosmiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse DASEIN EKSISTENS og TOTALITET kan der ske en forandring med os - kan den NY SKABELSE gøre sig gældende.

Så vi bliver OMSKÅRET i HJERTET med KRISTUS - når vi erfarer de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


❤️


Der er en verden til forskel på om vi lever i sind og fornuft og tænker os til alting og tænker og spekulerer over alting eller vi er til i vores EKSISTENS og TOTALITET som er en HJERTE SAG - da det er menneskets i dets CENTER COR HJERTE - det HELE MENNESKE der gribes HELHJERTET - et menneske kan ikke være halvvejs FORELSKET eller halvvejs grebet af ÅNDEN - (jo så er det lunkenhed) - eller halvvejs i SORG - - vores ubetingede anliggender af ultimativ betydning for os foregår som en CENTRAL AKT - det er HELE MENNESKET med LIV og SJÆL der er ELSKER og er ENGAGERET - GREBET - sådan foregår de EKSTATISKE ÅBENBARINGER - ÅBENBARINGS ERFARINGER vi kender til fra GUD.


Hver en CELLE er RYSTET bliver gennemstrømmet af KOSMISK ELEKTRISK MAGNETISK energi og kraft - når det sker på HJERTETS GRUND - vi i vores KOSMISKE TOTALITET og EKSISTENS.

Mennesket er et MIKROKOSMISK VÆSEN der ikke bare erfarer en ressonans og harmoni med MAKROKOSMOS og NATUREN - men endda erfarer hele MAKROKOSMOS i sit eget indre umiddelbart gennem HJERTET ❤️ alene kan vi dette der er ubegribeligt uforståeligt for vores fornuft.


Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.
Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.



Ja min ÅBENBARING var at PAULUS "i KRISTUS VÆREN - ER i HJERTE EKSISTENS og VÆREN.

Jeg har altid været fuldt klar over dette - men sent i går aftes fik jeg noget af en GENOPFRISKNING af hvad HJERTE og EKSISTENS med KRISTUS egentlig betyder.

Mig i min EKSISTENS er det HELE MENNESKE - mig HELHJERTET og CENTRERET.

At være gift og have børn og et arbejde og omgås andre mennesker vil altid minde et menneske om at det LEVER - og at det EKSISTERER - LEVER HELHJERTET - er i EKSISTENS som kan mærkes.

Sygdomme og synd er når vi falder ind i os selv går til grunde i os selv. NÅR VI IKKE LEVER HELHJERTET - HAR INVESTERET OS SELV - givet os selv - kun hvis vi gi'r os selv får vi et liv.

Ikke at kunne dette HELHJERTET offer og engagement hører ind under synd og psykiatri eller psykologi i vor moderne tid. Men oprindeligt var det præsternes eller menighederne der tog sig af disse forhold.


At moderne mennesker lever i åndelig eksistentiel vakuum og meningsløshed skyldes rigtig meget at vi ikke længere er forbundet til NATUREN - vi tror NATUREN har at gøre med Naturnationalparker og ulv og vi har glemt at NATUREN er VORES OPHAV derfra hvor vi kommer og har overlevet gennem alle millioner af år fordi det er herfra vores giv os vort daglige brød stammer.


Alle mennesker skal vende sig imod permakultur jordbrug gartneri køkkenhave landbrug - hvorigennem vi genopdager vores fysiske kosmiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse DASEIN EKSISTENS.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35517 - 15/04/2022 16:28 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hold da op hvor er det tydeligt at du er bondedreng og naturbarn

Af JORDEN er vi kommet til JORDEN skal vi vende tilbage.

Ja jeg blev født på landet og begge mine bedsteforældre var bønder og alle mine forældres søskende var bønder.

Og jeg gik ud i stalden med træsko på til alle dyrene og min børnehave var sammen med smågrise når mine forældre ikke havde tid til at passe på mig.

Jeg var et naturbarn der gik ude om aftenen og natten og ikke anede hvad det ville sige at være mørkeræd (hvilket min far var meget stolt over at han havde fået et barn der nærede så megen tillid til den store verden). Jeg tror det forfølger mig - for ihvertfald løber jeg ofte alene rundt i ødemarken i Rødhus - hedeklitterne og klitplantagen - om natten.

Har altid følt mig tiltrukket og draget af NATUREN - det derude om NATTEN.

Nattens Mystik er ELSKOV ikke bare i dobbeltsengen men sørme også i SKOVEN og SKOVENS DYBE STILLE RO og under fuldmånen ude på heden - ødemarken Rødhus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35518 - 15/04/2022 17:22 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Jeg takker også for snakken og vil meget gerne høre mere om din åbenbaring. Det er tydeligt, at du virkelig har haft en oplevelse heart Det er smukt med Hjertets Grund og Deltagelsen af Hver en Celle i Menneskets Åndelighed.

---

Jeg fandt også en video af David Bentley Hart, hvor han siger nogenlunde det samme som N.T. Wright, nemlig at Gode Gerninger er en væsentlig dimension af Troen og Paulus' lære. Det, som Paulus gør op med, er Loven, ikke forstået som Gode Gerninger, men forstået som overholdelsen af de religiøse ritualer/jødiske identitetsmarkører; omskærelsen, spise-regler, sabbatten, osv.

https://www.youtube.com/watch?v=IMpDrC4QYwc

Hart nævner også steder i Paulus' breve, hvor Paulus siger, at vi bliver dømt på vores moralske gerninger, 1:00-1:15, og at troen også er trofasthed og nødvendigvis består af kærlighedens gerninger, 1:40-1:45. I slutningen af videoen slår han fast, at Jesus mente, hvad han sagde om at give til de fattige, osv.

Som jeg forstår det:

Videoen hedder David Bentley Hart on 'works vs faith', hvor netop works vs faith er sat i gåseøjne, fordi det er en kunstig opdeling, et helt forkert sted at placere et "versus". Men det sker, når folk misforstår, hvad Paulus mener med Loven og tror at han mener Gode Gerninger. På den måde går to ting tabt: 1) Paulus' egentlige projekt med sit opgør med retfærdighed via Loven, et projekt om at samle folkeslagene og lade hedningene blive del af Guds Rige uden jødiske religiøse ritualer, og 2) at den etiske fordring faktisk er en væsentlig del af Paulus' lære.

Hvis man endelig skulle lave et "versus", burde det efter min mening sættes her:

Troen (hvilket i høj grad består af Gode Gerninger) vs. Loven (forstået som religiøst-rituelle identitetsmarkører).

Jeg tænker, at vi meget vel kan være enige om ovenstående. Men jeg følte mig alligevel tilskyndet til at formulere det.

Sagt helt enkelt, så hører jeg Paulus sige, at det ikke er via religiøse ritualer, at mennesket frelses, men ved at elske med en ren - og til tider selvopofrende - kærlighed i troen på Kristus (hvilket hans eget liv også vidner om). Det er i virkeligheden naturligt, men når religion mister denne nerve, denne enkle Åndens Glans, så kunne jeg frygte, at der sker en tilbagevenden til religiøse ritualer og bort fra kærligheden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35519 - 15/04/2022 18:27 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
"Troen (hvilket i høj grad består af Gode Gerninger) vs. Loven (forstået som religiøst-rituelle identitetsmarkører)".


TROEN har efter min mening ikke noget at gøre med gode gerninger - men hvis der ikke af TROEN (KRISTUS - ÅNDEN) følger kærlige gerninger er der noget galt (TRO altid virksom i kærlighed).


Ingen mennesker står op og tænker på gode gerninger - men på deres engagement i familien (i forhold til kone/mand og børn - forældre søskende med flere i familien) i forhold til vores arbejde/erhverv og i forhold til vores samfunds engagement om det er idrætsforening eller lokal politik. Selv om ingen af disse mennesker er optaget af gode gerninger - så er alt hvad de gør i løbet af dagen kærlige gerninger - fordi de vil hinanden det bedste.

De vil have familien til at trives de vil løse alle de problemer der opstår med at få bygget det hus der er bestilt eller skal sælges - de hjælper hinanden. Men gode gerninger er ikke et begreb eller en tanke de skænker nogen som helst opmærksomhed - tværtimod er de optaget af kærlige gerninger i familien og samarbejde på arbejdspladsen.

Humør og begejstring og engagement og motivation skal der til for ellers møder man ikke på arbejde kl 7 hver dag - dette er nøjagtig det samme der gjorde sig gældende i de urkristne menigheder - den samme ÅND ENTUSIASME BEGEJSTRING og MOTIVATION - ingen har ænset gode gerninger eller haft i tankerne noget om gode gerninger - fordi folk levede i næste kærlig engagement og havde fælles mål for øje at hjælpe hinanden og få tingene til at hænge sammen holde sult og kulde og sygdom fra døren.

Mener du virkelig hvad du skriver HansKrist?

Ja!

Og det har jeg altid gjort.

Problemet er ikke gode gerninger men MOTIVERET ENGAGEMENT og det at blive en del af fællesskabet - det kærlige ægteskab og familie børn opdragelses fællesskab og arbejds fællesskabet - hvor vi forsøger at trække Danmark i den rigtige retning ud fra vores seneste viden om hvad det rigtige er at gøre.

Et barn cykle i skole ikke for at gøre gode gerninger men barnet træder i pedalerne for at nå frem til sine skole kammerater hvor det er samværet og leg og kommunikation der rykker i barnet og nysgerrighed på at lære noget af de voksne - hvad har skolen til os idag.

Trivsel er kreativ udfoldelse - Paulus's Abraham Maslow SELVAKTUALISERINGs SPIRITUALITET (ÅNDENS FRUGTER og GAVER) har sejret så meget at ingen er optaget af gode gerninger - men alle gør kærlige gerninger uden egentlig at forstå præcist hvor disse kommer fra. Sådan er det når vi er grebet og drevet af Ånden - er i KRISTUS - sådan var de urkristne menigheder - det var den ÅND GEJST BEGEJSTRING og MOTIVATION ENTUSIASME og ENGAGEMENT der var sat i verden med KRISTUS - hvor mennesker fik FRIHEDEN og ÅNDEN fra Gud.

En hel verden tørster efter at få lov til at leve sådan og EU og EUROPA er et yderst attraktivt sted folk ønsker sig hen fordi her hersker KRISTUS SPIRITUALITET som Paulus har iklædt os Europæere KRISTUS. Der er så meget vellykket GUDS RIGE her - hvilket ikke betyder at der ikke konstant er nye opgaver der skal findes løsninger på.


Det der er så vigtigt er at forstå de urkristne menigheder - hvilken ÅND GEJST BEGEJSTRING - MOTIVATION ENTUSIASME og ENGAGEMENT der drev de første kristne. Husk Jesus var tømmer og Paulus teltmager - så det er mennesker der ikke har fået noget foræret men som må arbejde for føden og som er til i et samarbejdende fællesskab. Nu vil de inkludere de fattige de arbejdsløse de syge og ældre - de vil have alle med og det gør de naturligt af næste kærlighed - ud fra et NÆSTEKÆRLIGT ENGAGEMENT.

Luther der netop kender Paulus specielt godt beskriver også tingene sådan.

Gerth skal jo heller ikke gå og spekulere på 24/7 hvordan han bliver Messias eller et menneske der gør gode gerninger - han skal bare ud og være sammen med andre mennesker i et samarbejdende fællesskab (næstekærligt engagement) hvor man hjælper hinanden med at løse opgaver.

Dette er Paulus og Jesus i en nøddeskal og derfor deres urkristne menigheder samfund fungerede som de fungerede.

Spekulation over gode gerninger hører religiøs abstrakt teologisk spekulation til - og ikke virkeligheden. De hører en senere tid til end urkristendommen.


De kristne har et muntert virksomt liv. De danser og synger og spiller musik - både til arbejdet og til gudstjenesten. Grundtvig må takke Paulus.

Folk vil til det Europa hvor FRIHED og et muntert virksomt liv i samarbejde med andre er en nærliggende mulighed. Hvor der er solidaritet hvor der er trosfrihed og ytringsfrihed.

Dette betyder ikke at der aldrig er noget galt - men hvad der er galt stemmer vi om mindst hver fjerde år hvordan skal løses og alle må vi sige vores mening uden det koster 16 års fængsel hvor giftig medicin er en del af kosten.


Det var lige godt SATANS - mener du hvad du skriver HansKrist? Ja det gør jeg og har jeg altid gjort.

Problemet er ikke gode gerninger eller det moralske - problemet er noget der slet ikke er et problem nemlig at komme ud blandt andre mennesker og komme med i fællesskabet - lige fra kæreste fællesskabet familie og børn kommer der gerne ud af det og så arbejds fællesskabet hvor man anerkendes og belønnes så man kan klare til husleje og føden og el til luft til vand varmepumpe så man ikke fryser.

Alt dette satte de to håndværkere, Jesus og Paulus igang - de stiftede eller begyndte de samfund vi nu ser og nyder så meget godt af.

Og igen det betyder ikke at vores samfund er 100% perfekt - men at vi frit kan drøfte med hinanden og vælge hver fjerde år hvilken løsning vi skal vælge på vores udfordringer.


-0-0-0-0-

Først tænker man - hvilken sekulær udgave af kristendommen du der tegner HansKrist og dog hurtigt ser man at den form for sekulær paulinsk kristendom du beskriver i sig har den VILDESTE SPIRITUALITET

-0-0-0-0-


Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.

The coming Christ will never appear to him who by his own free effort has not revealed within himself the other, the creative image of man (Thus is revealed man's spontaneity and autonomy in creativeness, man's free activity on the way to the Coming Christ.

Only the courage of free creativeness will bring man to the Coming Christ, prepare man for a vision of another image af the Absolut Man. And if great obedience is needed for redemption, for creativeness there is needed great courage. ..

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. Nicolai Berdyaev MCA


-0-0-0-0-

både chokerende og opløftende læsning - enten er du gal eller også genial - nej jeg behøver ikke være så genial som det ser ud, jeg har mine tanker om tingene især fra Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og ja som ham der Paulus fra Nye Testamente

der hvor jeg måske er lidt go - er at jeg er rimelig go til at beskrive tingene så folk kan forstå det


-0-0-0-0-0-

Paulus skubbede altid folk over i Kristus - over i Guds Kærlighed Kristus (hvor vi var blevet tilgivet og hvorfor vi også måtte tilgive vores næste - vi skulle ikke dømme og blive for moralske hvilket bare ville ægge til endnu mere synd) og hvordan Gud Helligåndens Ny Væren og Virke ville takle de moralske dilemmaer og uenigheder der var opstået i menighederne,, ikke fordi Paulus var så optaget af moral, men han fik dem på halsen når der opstod problemer i menighederne

Paulus ville hellere tale om det som KRISTUS udvirker i vores liv - dette at være grebet af Ånden og drevet af Ånden


“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them” Einstein

Paulus mener det samme - vi kan ikke løse vores moralske kaos og forargelse ved at forblive på det moralske niveau (Rom 7) og derfor peger Paulus overraskende og paradoksalt på noget hinsides det moralske nemlig Livets Ånds Love i Kristus

den der tilgivelse vi har fået må vi aldrig glemme

når vi er blevet tilgivet så meget burde vi så ikke kunne tilgive andre

når vi gratis og ufortjent har fået tildelt Guds Kærlighed Kristus så skal vi jo ikke pludselig forlanger af andre eller os selv at det kan vi gøre os fortjente til
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 192 af 245 < 1 2 ... 190 191 192 193 194 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk