annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703557
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383558
Et andet syn 1992840
Åndelig Føde 1529234
Jesu ord 1524620
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 123 af 245 < 1 2 ... 121 122 123 124 125 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34377 - 09/01/2022 19:33 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Der er meget, jeg kunne svare på dit indlæg #34370 - 09/01/2022 18:12, men jeg vil i første omgang nøjes med dette:
Du skriver:
Citat:
Men jeg må indrømme, at jeg er tæt på at opgive dialogen med dig, Arne. Jeg kan ikke se, at vi kommer ud over dine egne meninger, som du gentager i det uendelige.

Hvad angår dine antagelser. Så vidt jeg kan læse, så antager du, at vi mennesker ikke kan erkende Gud. Fortæller det ikke noget om Gud, mennesket og erkendelsen?
Mit svar:
Du har helt ret, jeg ændrer ikke mening, medmindre jeg overbevisesa om noget andet.
Om der er mennesker, der kan erkende Gud, kan jeg jo ikke vide. Jeg kan ikke, men jeg kan fornemme det guddommelige.
Hvad er dit eget svar på dit spørgsmål om, hvad dét skulle fortælle om Gud? - og om mennesket? - og om erkendelsen?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34378 - 09/01/2022 19:45 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du gentager - og har åbenbart ikke set, at jeg allerede har svaret dig:
Citat:
Mener du at hvad du har skrevet meget bombastisk dogmatisk gennem årene flugter det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden?

Mit svar:
Bortset fra ordene "bombastisk" og "dogmatisk" er mit svar: I alt væsentligt JA!.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34379 - 09/01/2022 19:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Arne: Om der er mennesker, der kan erkende Gud, kan jeg jo ikke vide. Jeg kan ikke, men jeg kan fornemme det guddommelige.


Hvis et menneske fx Jesus Kristus, i det her spørgsmål har stillet sig fuldstændig anderledes an sammen med millioner og milliarder kristne - vil du så stadig hævde at Jesus Kristus (og de utallige kristne) at ham JESUS KRISTUS er åndshovmodig, at han gramser at han er naive og snæversynet og at han nedgør det guddommelige.


Vi ved at JESUS KRISTUS indtager den diametralt modsatte position din Arne.

For mig helt i orden at du stiller dig i opposition til hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden. Men hvilken smag har du så i munden når du alligevel ikke kan afholde dig selv fra at flage med et JESUS KRISTUS IKON?

Jeg skriver konstant det modsatte af hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden --- men til trods for det så tillader jeg mig at flage med et JESUS KRISTUS IKON.

Allerede for femten år siden måbede jeg og gjorde dig opmærksom på at her var noget der ikke stemte efter min mening.

Du har aldrig villet se på det spørgsmål, det nærmeste vi er kommet er nok idag.

Og hvad det bliver til er vi nogle der er ret spændte på fornemmer jeg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34380 - 09/01/2022 19:58 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
HansKrist: Mener du at hvad du har skrevet meget bombastisk dogmatisk gennem årene flugter det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden?

Arne svarer:
Bortset fra ordene "bombastisk" og "dogmatisk" er mit svar: I alt væsentligt JA!.



-0-0-0-0-

Vi nåede i mål og vi kan konstatere at hvad Arne her efterfølgende i citations boks er citeret for at skrive - det mener han flugter i al væsentlighed hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden:


Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.


Lad os kigge på de Arne's påstande han mener flugter i al væsentlighed med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden:

1):

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!
Arne mener det stemmer med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden 🤔 og religionshistorisk er verdenskendt for. Vi skal altså ikke tage imod GUD FADER i JESUS KRISTUS - i SØNNENS ÅBENBARING GUD.

2):

en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, Uha uha JESUS KRISTUS gramsede - han blev så også korsfæstet herfor,

3):

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét hovmodigt at kloge sig, JESUS KRISTUS blev netop korsfæstet for denne hovmodighed - for at give os syndsforladelse og GUDS ÅND i og med og ved ham selv.

4):

agnostisk panteist JESUS KRISTUS som agnostisk panteist 🤔😯

5):

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte vi mennesker blot ikke magter at fatte - JESUS KRISTUS gav sit liv for at vi dog måtte fatte det og blive velsignet med det.

6):

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
hvad JESUS KRISTUS åbnede en port for en dør for - den port, den dør smækker Arne i - lukker Arne i for næsen af os. Men ikke nok Arne mener at JESUS KRISTUS position er naiv og snæversynet og en nedgøring det guddommelige.

7):

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud hvis der er noget JESUS KRISTUS er religionshistorisk verdenskendt for er det at bede til Gud og opfordre til at vi gør det samme

8):

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed JESUS KRISTUS = GUDS KÆRLIGHED - var netop at vi ikke var ubetydelige - men at vi mennesker er elsket af Gud for at genopnå den værdighed status vi er tiltænkte fra først af i skabelsen - som skabte i Guds Billede

9):

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud. JESUS KRISTUS gjorde det stik modsatte ved at italesætte vores Guds Relation som et mellem far og søn - så inderligt og fortroligt et Guds Forhold bragte og åbenbarede JESUS KRISTUS vi stakkels vildfarne mennesker der var kommet langt væk fra Gud.


-0-0-0-

Nå alt det her ovenfor er jo i sin skønneste orden og flugter med at Arne utallige gange har hævdet han bestemt ikke er kristen.

Men gad vide hvad Arne tænker på, når han til trods for - ud fra objektive kriterier - indtager den diametralt modsatte position JESUS KRISTUS - alligevel gang på gang flager med et JESUS KRISTUS IKON?

Svaret er at Arne slet ikke mener at han er i opposition til hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden. OG DET SVAR FRA ARNE ER JEG TILFREDS MED.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34381 - 09/01/2022 21:07 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Nå da - så det er dér "hunden ligger bgravet".
Hankrist opfatter Jesus Kristus, som et menneske, og den ydmyghed jeg tror på, vi skal have som mennesker, den udlægger han så, at jeg vil pålægge Jesus Kristus.
Den Jesus Kristus, det handler om for mig, er "fra før alle tider".
Det ændres ikke af nogle få årtier som frelser i menneskeskikkelse.

For mig er det en dybt besynderlig tankegang, at Jesus Kristus skal opfattes som et almindeligt menneske under menneskelige livsvilkår.

Jeg fatter ikke, at Hanskrist i dén grad kan "få mig galt i halsen" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 123 af 245 < 1 2 ... 121 122 123 124 125 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Nyheder fra Religion.dk