annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 197 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Citat:
HansKrist: Mener du at hvad du har skrevet meget bombastisk dogmatisk gennem årene flugter det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden?

Arne svarer:
Bortset fra ordene "bombastisk" og "dogmatisk" er mit svar: I alt væsentligt JA!.



-0-0-0-0-

Vi nåede i mål og vi kan konstatere at hvad Arne her efterfølgende i citations boks er citeret for at skrive - det mener han flugter i al væsentlighed hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden:


Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.


Lad os kigge på de Arne's påstande han mener flugter i al væsentlighed med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden:

1):

Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!
Arne mener det stemmer med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden 🤔 og religionshistorisk er verdenskendt for. Vi skal altså ikke tage imod GUD FADER i JESUS KRISTUS - i SØNNENS ÅBENBARING GUD.

2):

en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, Uha uha JESUS KRISTUS gramsede - han blev så også korsfæstet herfor,

3):

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét hovmodigt at kloge sig, JESUS KRISTUS blev netop korsfæstet for denne hovmodighed - for at give os syndsforladelse og GUDS ÅND i og med og ved ham selv.

4):

agnostisk panteist JESUS KRISTUS som agnostisk panteist 🤔😯

5):

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte vi mennesker blot ikke magter at fatte - JESUS KRISTUS gav sit liv for at vi dog måtte fatte det og blive velsignet med det.

6):

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
hvad JESUS KRISTUS åbnede en port for en dør for - den port, den dør smækker Arne i - lukker Arne i for næsen af os. Men ikke nok Arne mener at JESUS KRISTUS position er naiv og snæversynet og en nedgøring det guddommelige.

7):

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud hvis der er noget JESUS KRISTUS er religionshistorisk verdenskendt for er det at bede til Gud og opfordre til at vi gør det samme

8):

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed JESUS KRISTUS = GUDS KÆRLIGHED - var netop at vi ikke var ubetydelige - men at vi mennesker er elsket af Gud for at genopnå den værdighed status vi er tiltænkte fra først af i skabelsen - som skabte i Guds Billede

9):

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud. JESUS KRISTUS gjorde det stik modsatte ved at italesætte vores Guds Relation som et mellem far og søn - så inderligt og fortroligt et Guds Forhold bragte og åbenbarede JESUS KRISTUS vi stakkels vildfarne mennesker der var kommet langt væk fra Gud.


-0-0-0-

Nå alt det her ovenfor er jo i sin skønneste orden og flugter med at Arne utallige gange har hævdet han bestemt ikke er kristen.

Men gad vide hvad Arne tænker på, når han til trods for - ud fra objektive kriterier - indtager den diametralt modsatte position JESUS KRISTUS - alligevel gang på gang flager med et JESUS KRISTUS IKON?

Svaret er at Arne slet ikke mener at han er i opposition til hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden. OG DET SVAR FRA ARNE ER JEG TILFREDS MED.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk