annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 60 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 121 af 245 < 1 2 ... 119 120 121 122 123 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34366 - 09/01/2022 17:39 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Så stak han igen halen mellem benene


Vi får aldrig Arne med til at drøfte hvad han selv skriver, vi får aldrig Arne til at svare på den kritik han vil blive mødt med


Arne nægter debat

Men elsker injurier og personfnidder. Tak for kaffe
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34368 - 09/01/2022 17:47 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7229
Sted: Sydsjælland
Hvor er alle dine tilhængere Hanskrist?
Du udtaler dig jo på deres vegne, når du skriver "vi", men eksisterer de?
Arne blinker
Top Svar Citer
#34369 - 09/01/2022 17:55 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Du har indrømmet at du gennem årene har skrevet som jeg citerer dig for, findes her (1)*

Men du nægter at svare på om du synes det flugter hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.


Hvorfor nægter Arne at svare på det spørgsmål? Fordi han ikke er dummere end han godt kan se at hvad han skriver står i direkte modstrid til hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.

Er der nogen der tror Arne nogensinde tør besvare det spørgsmål? Nej - igennem alle de år jeg har kendt ham tør han ikke reflektere kritisk over hvad han selv skriver.

Det er sølle

Næsten lige så sølle er det at ingen andre (hvis vi ser bort fra Thomas) tør blande sig, og bare pippe lidt med og sige, jo Arne, det ville være yderst interessant at høre om du selv synes hvad du skriver flugter med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden.

Men ingen tør - i gamle dage blandede ALH (Anne) Kræn-p og Borad med flere sig - men sådanne vågne debattører har vi slet ikke længere. Derfor gør Trosfrihed ej heller fremskridt og det er lidt synd.

Kvalificeret debat kan vi ikke få, men evindelig snak med det samme sludder år for år uden at komme videre - uden at få en kritisk afklaring og belysning vores positioner - dertil når vi ikke.


Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34370 - 09/01/2022 18:12 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det er - for mig at se - en vild overvurdering af "menneskets egen ånd".
Allerede når vi kommer til det ubevidste falder det jo til jorden - og du vil vel ikke benægte det ubevidstes eksistens og store indflydelse?


Jeg er ked af, at det slet ikke virker som om, at du ønsker at sætte dig ind i det, du præsenteres for. Hvad enten det er en video eller et citat, så virker det på mig som om, at du "bøjer det" efter dit eget ønske om igen og igen at fremsætte din "oplevelse af det guddommelige".

Tekstens pointe er jo ikke imellem det bevidste og det ubevidste. Det er jo ikke: "Ved mennesket virkeligt ALT, hvad der gemmer sig i dets indre?" Det er jo banalt; KEND DIG SELV er en ældgammel talemåde. Tekstens pointe er, at vi kan lære at kende, hvad der er ud over os selv, såfremt vi i vort indre får ånden fra dette andet.

Vi må forholde os til teksten, som den er ment, for at finde ud af, hvad den/forfatteren vil meddele os. Uden denne oprigtige vilje til at "kommunikere med teksten" kan vi jo bøje alt. Et billede, en metafor, en talemåde, et ordvalg - vi kan altid få det til at støde på en skarp kant ved at flytte den ud af dens sammenhæng.

Det samme med "alt det vand" i skabelsesberetningen. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt Gud VIRKELIG kan skabe af intet (EX NIHILO er klassisk kristendom). Guds almagt er givet, men "alt det vand" er en måde at sige på, at Gud skaber orden ud af kaos, frugtbarhed ud af ødeland. Vandet er et tema, som går igen i hele Bibelen. Moses som skiller vandet. Jesus som går på vandet. Her må vi igen - i det mindste til dels - være villige til at gå ind på tekstens præmisser og lytte til, hvilke pointer den egentlig vil kommunikere.

Vil du udforske livet sammen med os andre? Vil du gå ud over dine egne præmisser og dele fælles kommunikation med os? Det kunne jeg godt forestille mig, at du vil. Men på dine reaktioner oplever jeg næsten kun modstand mod det, som ikke er "dit eget projekt".

Citat:
Hvor er alle dine tilhængere Hanskrist?
Du udtaler dig jo på deres vegne, når du skriver "vi", men eksisterer de?


Hanskrist er noget af det mest intelligente, jeg nogensinde er stødt på. Han er skarp, ikke kun intellektuelt, men fordi han bringer hele sin PERSON ind i debatten. Det handler om menneske, mening, det sociale. Hans blik for dette er temmeligt skarpt for at sige det mildt. Jeg ville ønske, at du ville give ham en chance.

Men jeg må indrømme, at jeg er tæt på at opgive dialogen med dig, Arne. Jeg kan ikke se, at vi kommer ud over dine egne meninger, som du gentager i det uendelige.

Hvad angår dine antagelser. Så vidt jeg kan læse, så antager du, at vi mennesker ikke kan erkende Gud. Fortæller det ikke noget om Gud, mennesket og erkendelsen?

Jeg vil så gerne dialogen med dig, Arne. GIV MIG EN CHANCE heart
Lad os sammen gøre Trosfrihed til et frugtbart sted at være. Lad os gå på vandet!
Top Svar Citer
#34371 - 09/01/2022 18:25 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Hej HansKrist (fred være med dig) og Arne (mester)

Jeg er lidt på begges side ler Men vil hellere tale om dette...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

Er det helt skudt ved siden af...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 121 af 245 < 1 2 ... 119 120 121 122 123 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Cyperns udenrigsminister: Første skib m..
09/05/2024 13:18
Motorvej ved Horsens genåbnet efter uhe..
09/05/2024 12:33
Irsk universitet dropper Israel-invester..
09/05/2024 11:35
'National nødsituation': Sydkorea opret..
09/05/2024 10:54
I anledning af Ruslands 'Sejrsdag' blive..
09/05/2024 10:44
Nyheder fra Religion.dk