annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 113 gæster og 235 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 153 af 245 < 1 2 ... 151 152 153 154 155 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34889 - 17/02/2022 17:10 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
så bliver det nu omsider helt klart for mig, at dèt, at den nuværende verden "går ad Helvede til" ikke betyder så meget for dig pga. din forventning om, at "verden genfødes, og al lidelse skal ophøre".


Det har du selvfølgelig misforstået.

Jeg vil tro, at ethvert sundt individ har spontan medfølelse med andre levende væsner, som har det "ad helvede til". Uanset religion eller ingen religion.

Det er beskrevet i evangelierne, at Jesus selv græd eller udtrykte sorg over en masse (på trods af troen på en genfødt verden).

Det kristne håb er, at vi en dag lever i en verden, hvor Gud har tørret hver en tåre bort, og vores kærlighed og tjeneste kan blomstre mere og mere fuldkomment i Guds evighed. Dette håb understreger netop vores medfølelse og sorg over den nuværende tilstand. Og vi må gøre, alt hvad vi kan, for at lindre, trøste, hjælpe, give tøj og mad, husly, osv. Den uselviske og selvopofrende troende er både en del af skriften og historien.

Citat:
Og jeg behøver vist ikke at nævne, at jeg har en anden tro, hvor vi mennesker blot er en del af miljøet i en guddommelig verden


I kristendommen er mennesket også en del af verden - dette ses tydeligt allerede fra de to første kapitler i Bibelen.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34890 - 17/02/2022 18:45 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Det var ikke min hensigt at nedgøre din næstekærlighed, og jeg beklager, hvis det kan se sådan ud.
Men det står vel stadig fast, at det er dommedag - og især hvad der kommer derefter - du fokuserer på.

Så vidt jeg ved, troede man i den tidlige kristendom, at dommedag ville komme snart, og der var skuffelse over, at det ikke skete.
Men der er jo trods alt kun godt godt et par tusind år.

Jeg har et andet billede af dommedag. Det er, når solen brænder ud - når dens atomfusionskraftværk løber tør for brint:
Citat:
Ved at studere radioaktive henfald i mineraler, sten og de ældste meteoritter ved vi, at Solen og hele vores solsystem er ca. 4,6 milliarder år gammelt, sammenlignet med universet, der er ca. 13,8 milliarder år gammelt. Fra vores observationer og modeller af stjerner med forskellige masser har vi fundet frem til, at stjerner som Solen lever i ca. 10 milliarder år. Det vil altså sige, at Solen slukker om ca. 5 milliarder år!

Det moderne menneske er i sammenligning kun ca. 200.000 år gammelt, så 5 milliarder år er jo en del tid i menneskets referenceramme. Samtidig er det en hel anden diskussion, hvor længe vores race mon overlever på Jorden.
og jeg har en idé om, at vi mennesker meget vel kan have udryddet os selv meget før - men også en idé om at vi har evner til at undgå det - med omsorg for og kærlighed til den værende guddommelige verden smiler

Og dommedag eller ej, så hvorfor ikke elske skaberværket, som det er - her og nu? blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34891 - 17/02/2022 21:36 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Rettelse:
Jeg skrev ovenfor på linje 6:
Citat:
Men der er jo trods alt kun godt godt et par tusind år.
Der skulle stå:
Men der er jo trods alt kun gået godt et par tusind år.
Beklager trist
Arne.
Top Svar Citer
#34896 - 18/02/2022 13:15 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det var ikke min hensigt at nedgøre din næstekærlighed, og jeg beklager, hvis det kan se sådan ud.


Det er helt i orden. Jeg tænkte nok, at du ikke mente det på den måde smiler

Citat:
Men det står vel stadig fast, at det er dommedag - og især hvad der kommer derefter - du fokuserer på.


Jeg ser det mere som noget kontinuerligt. Som gartneren der sår og gøder jorden, for at noget smukt kan blomstre. Alt godt, vi gør nu, vil Gud give en smuk fremtid frem for bare at lade det gå fortabt i ikke-eksistens og glemsel. Det tror jeg på, og det gør også nuet meget meningsfuldt.

Citat:
Og dommedag eller ej, så hvorfor ikke elske skaberværket, som det er - her og nu?


Jovist. Jeg tror, at vi ser begge dele. Den gode skabelse, og faldet. Livet og glæden, men også sygdom og død. Skal vi elske det hele? Skal vi elske, når små børn rundt omkring i verden sulter og dør, og deres forældre skriger på hjælp og medlidenhed og må sælge deres egne organer for en skilling? Nej. Det får du mig aldrig til at mene. Vi skal have medfølelse og hjælpe, alt hvad vi kan. Men elske den del af verden - den faldne verden, døden og lidelsen - den får du mig ikke til at elske. Og jeg glæder mig til den dag, hvor alt det gode vi gør, alle de frø og korn, vi sår, kommer sprudlende op og ind i Guds evighed - den dag hvor Gud vil tørre hver en tåre bort.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34897 - 18/02/2022 17:32 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Så er vi vist alligevel ikke så langt fra hinanden, som det umiddelbart kunne se ud til.
Du skriver som svar på mit spørgsmål:
Citat:
Og dommedag eller ej, så hvorfor ikke elske skaberværket, som det er - her og nu?
Citat:
Jovist. Jeg tror, at vi ser begge dele. Den gode skabelse, og faldet. Livet og glæden, men også sygdom og død. Skal vi elske det hele? Skal vi elske, når små børn rundt omkring i verden sulter og dør, og deres forældre skriger på hjælp og medlidenhed og må sælge deres egne organer for en skilling? Nej. Det får du mig aldrig til at mene. Vi skal have medfølelse og hjælpe, alt hvad vi kan. Men elske den del af verden - den faldne verden, døden og lidelsen - den får du mig ikke til at elske. Og jeg glæder mig til den dag, hvor alt det gode vi gør, alle de frø og korn, vi sår, kommer sprudlende op og ind i Guds evighed - den dag hvor Gud vil tørre hver en tåre bort.
Og til dét er min replik:
At elske, hvad du kalder "den faldne verden", er for mig aktivt at genrejse den.
Vi må affinde os med, at vi - som alt andet levende - bliver gamle og dør, så der bliver plads til nye individer.
Men sult, sygdom og lidelse samt vold, krige og mishandling af kloden det er jo altsammen noget vi kan ændre til noget meget bedre ved at bruge de evner, vi jo har fået - fuldt ud.
Dét er, hvad jeg kalder kærlighed.
Dét er - for mig - meningen med at være menneske.
Det er - for mig - vejen til "Paradis på Jord" smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 153 af 245 < 1 2 ... 151 152 153 154 155 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Harry og Meghan er rejst til Nigeria for..
10/05/2024 11:47
Nyheder fra Religion.dk