annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 227 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 152 af 245 < 1 2 ... 150 151 152 153 154 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34867 - 16/02/2022 15:55 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jo, du har ret, vi har været inde på dette tidligere.
Men dét, der slår mig, er, at der vist ikke rigtig står noget klart herom i Bibelen om det - og i øvrigt nok heller ikke i Koranen.
Gad vide om Tikka kunne hjælpe os her med Bibelen? blinker
Vi startede med økse, bue og pil, siden med ild, agerbrug og husdyr, og vi "satte kronen på værket" med teknologi og industrialisering, så kloden er blevet til én stor losseplads - til lands, til vands og i luften.
Hvad står der herom i Bibelen? Mig bekendt intet!

At vi mennesker tillige skulle kunne "forvalte" Kosmos forekommer mig at være en absurd tanke - ja rent storhedsvanvid blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34869 - 16/02/2022 17:51 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Her er lidt om, hvordan vi mennesker har "forvaltet" denne klode.
Citat:
Oversigten over de vigtigste innovationer i menneskehedens historie kan se uoverskuelig ud, men set i det lange perspektiv er der to kulturovergange, der har haft helt skelsættende betydning: Landbrugsrevolutionen, der begyndte ca. 9000 f.Kr., og den industrielle revolution, der tog fart før år 1800 e.Kr.
Med disse overgange kan kulturhistorien opdeles i tre faser: "samler- og jægersamfund", "landbrugssamfund" og "industrisamfund".
Det er værd at bemærke, at den første fase varede i hen ved 2 millioner år og den anden i lidt mere end 10.000 år, mens den tredje kun har varet i ca. 250 år.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34882 - 17/02/2022 10:08 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
At vi mennesker tillige skulle kunne "forvalte" Kosmos forekommer mig at være en absurd tanke - ja rent storhedsvanvid


Mit svar må her være det samme, som jeg før har givet:

Jeg ser omvendt Bibelens syn på os mennesker som forvaltere af skaberværket som en meget ydmyg tilgang til Mennesket: Mennesket som Tjener. Tjener af alt levende og af hele skaberværket. Nemlig ved at være et spejl, som reflekterer Guds lys ud over verden og reflekterer skabelsens pris tilbage til Gud.

Sker dette nu? Nej, ikke i en falden verden. Her arbejder naturen imod os. Mennesket faldt, verden faldt. Adam fik at vide: "... skal agerjorden være forbandet for din skyld; med møje skal du skaffe dig føden alle dine dage."

Men når menneskeheden modtager Guds Ånd på ny og igen finder kærligheden til Gud og til hverandre, så vil verden en dag genfødes, og vi skal udleve vort oprindelige kald.

Såvidt kristendommen.


Dette mente du muligvis ville føre til en "passiv afventen", hvorfor jeg tilføjede:

Vi afventer ikke at modtage Guds Ånd. Den kan modtages NU. At naturen arbejder imod os er vel et faktum. Der findes lidelse og død, meget af det er "naturligt" i form af sygdomme, alderdom, katastrofer.

Det, vi venter på, er, at alt, hvad vi gør NU, vil få en yderligere opblomstring, når verden genfødes, og al lidelse skal ophøre.


Citat:
Vi startede med økse, bue og pil, siden med ild, agerbrug og husdyr, og vi "satte kronen på værket" med teknologi og industrialisering, så kloden er blevet til én stor losseplads - til lands, til vands og i luften.
Hvad står der herom i Bibelen? Mig bekendt intet!


Hvis du tænker på flyvemaskiner, ubåde, bil-os og mikro-plast, så nej, det står der vist intet om. Men ville det være nødvendigt, at Bibelen skulle være belæsset med information om disse ting, før man kunne få den rette indstilling til verden og alt levende?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34884 - 17/02/2022 12:27 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3685
Sted: Nørresundby
Hej Arne - spændende link du henviser til.

Thomas der går en rum tid før jeg svarer dig - men jeg husker det og vender tilbage på et tidspunkt.


Arne jeg deler din tristhed over hvordan vi har forvaltet livet på jorden - vores overgreb imod naturen, vores konstante ødelæggelser af naturen der bare ser ud til at forsætte og som klimakrisen kun vil forstærke omfanget af.


Jeg skrev til min penneven gennem livet følgende idag:


Natten fra tirsdag til onsdag morgen drømte jeg at nu var lærken kommet - jeg hørte den og det blev bekræftet - husker hvor glad lykkelig jeg blev i drømmen

Og da jeg vågnede var det første jeg tænkte på min drøm om lærken

I løbet af dagen møder jeg på Facebook et opslag om at lærken idag er hørt i Store Vildmose

Første nat jeg sov i vores sommerhus 2019 fra den 22 april til 23 april hvor vi fik nøglerne - faldt jeg i søvn i en salig stemning af lærkesang "trillefløjt og kvider" i hovedet - selvfølgelig fordi lige over vores sommerhus hang der en lærke der sang på livet løs.

Jeg savner så meget min opvækst (i begyndelsen af 1960 -erne) i den lille landsby Skibbild og mine bedsteforældres gård vest for Timring nedenfor Trehøje -

Jeg var ude hver dag - aldrig inde - jeg var et udebarn - altid ude i naturen strejfende omkring

Jeg var opslugt af naturen - betaget og henført - fortryllet af naturens flora og fauna men ikke mindst dyr og fugle som jeg i min barnlige uskyld fik lov til at komme tæt på - vi lærte at omgås hinanden så de ikke længere flygtede når de så mig.

Nå hvad er det jeg vil sige: alt dette er væk i dag - vi har ikke den biodiversitet og flora fauna og insekt fugle og dyreliv nogen steder som jeg oplevede det i begyndelsen af 1960 -erne.

Jeg var et specielt naturbarn - barn af naturen - og blev drillet af de voksne, min bedstemor og bedstefar og min mors 6 søskende om at jeg ville blive en Dr Lieberkind.

Kunne finde på at stå op om natten fordi jeg følte mig draget og så gik jeg klokken 4 om natten ned gennem engen og mosen og over til skoven og ud på heden

En dag i sidste uge gik jeg en 8 km omkring midnats tid ud på heden og ind i Tranum Klitplantage - elsker at være alene ude om natten i naturen og her er ødemarken i Rødhus et godt sted

Nå hvad er det jeg vil sige: jo jeg savner så meget det mit barndoms land og natur på landet der ikke findes mere (ude på landet var der dengang ingen biodiversitets krise)

Tabet af den natur der er forsvundet ude på landet og de arter der er forsvundet hermed - enten helt væk eller reduceret med 80% gør så ondt på mig

Husker for år tilbage når jeg cyklede på landevejene mange kilometer på min racercykel at jeg kunne bryde grædende sammen når jeg kom hjem - fordi det jeg husker fra mine cykelture som dreng på landet var forsvundet - landet der var så rigt på natur var nu en ørken pga industrilandbrugs drifts og dyrknings metoderne.

Hvor er det forfærdeligt hvad vi har gjort mod vores natur og dermed også imod os selv

Selv Gud er trist over kronen på sit skaberværk mennesket og vil sende en syndflod

Lider Naturen - lider Gud - og egentlig også vi mennesker - men vi sanser ikke længere - har mistet forbindelsen både til naturen (skaberværket) og Gud Skaberen - vores ophav - hjem på jorden - Edens Have med Livets Træ 🌳 som vi oprindeligt var sat i til at leve i harmoni med



Iøvrigt alt hos Paulus handler om at få os væk fra vores evindelige kredsen om kundskabets Træ om godt og ondt, vores evindelige optagethed af moral og lov og får os flyttet tilbage til Livets Træ og Livets Åndelige Lovmæssigheder (Rom 8). Denne Genoprettelse Healing Helbredelse og Recovery sker når vi i Kristus flyttes væk fra Loven og moralske løftede pegefingre og over i Kristus - Livets Ånds Lov sammenhænge i Kristus.

jamen hvorfor skal vi ikke fordømme hinanden og opdrage hinanden med Loven? Fordi vi skal lære Gud at kende som Livets giver og skaber i vores liv - vi skal lære Livets Ånds Love at kende.

jamen så springer vi jo over fordømmelsen af vores synder, ikke?

Jo præcist det er hvad kristendommen er kendt for.

Drop nu al den moralske selvretfærdighed I kære menneskebørn og begynd at følge Livets Åndelige Lovmæssigheder i Kristus - i og med begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Livgivende og Helbredende Væren og Virke Virkelighed ind i verden der ret for alvor begyndte i og med og ved mennesket Jesus - der grundlagde de urkristne samfund.


Altså istedet for at stirre os blinde på hinanden ud fra Loven og moralsk fordømmelse af hinanden - kunne vi så ikke få en anden OPDRAGE end LOVEN - hvad med KRISTUS som vores opdrager hvor fokus flyttes fra synd til livet - Livets Åndelige Lovmæssigheder:

Gud Helligåndens Ny Livgivende og Helbredende Væren og Virke Virkelighed.


jamen hvad så med synden? skal vi ikke fordømme hinanden længere for vore synder?

nej denne vores meget negative fokus på synd skal vi se at komme over ifølge Paulus - da vi alle er syndere når det kommer til stykket så vi har egentlig ikke noget at lade hinanden høre - derfor dropper vi hos Paulus Loven som Opdrager og i stedet for skal vi have KRISTUS som vores OPDRAGER - Guds Kærlighed Kristus - fyldt med tilgivelse forsoning men ikke mindst NYT LIV - som Guds børn der har Ånden og Friheden fra Gud - Gud Helligåndens Ny Livgivende og Helbredende Væren og Virke Virkelighed at sukke ånde og drikke og leve af - ud fra.

Dette skridt fra LOVEN (moral - kundskabets Træ om godt og ondt) til Kristus (livet - Livets Træ - Livets Ånd) er vanskelig for os mennesker da det er en syndefuld fryd at fordømme og moralisere over alle de andre, det er nemlig deres skyld og ikke vores/min. Men nej siger Paulus og Jesus, vi har ikke noget at lade hinanden høre i den sag - vi har alle syndet og mistet herligheden fra Gud.


Så er Paulus jo stik modsat som vi skyder ham i skoene, ikke?

Jo jeg kender ingen person i historien der uretmæssigt bliver beskyldt for så meget usandt ævl og bavl.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34887 - 17/02/2022 16:45 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du har jo skrevet om det før, men når du nu skriver:
Citat:
Vi afventer ikke at modtage Guds Ånd. Den kan modtages NU. At naturen arbejder imod os er vel et faktum. Der findes lidelse og død, meget af det er "naturligt" i form af sygdomme, alderdom, katastrofer.

Det, vi venter på, er, at alt, hvad vi gør NU, vil få en yderligere opblomstring, når verden genfødes, og al lidelse skal ophøre.
så bliver det nu omsider helt klart for mig, at dèt, at den nuværende verden "går ad Helvede til" ikke betyder så meget for dig pga. din forventning om, at "verden genfødes, og al lidelse skal ophøre".

Det er jo en smuk tro på en genfødt verden - endda med vi mennesker hævet over naturen, og det respekterer jeg naturligvis.
Den er vel også indeholdt i hvert fald i nogle af kristendommens profetier om Dommedag.

Og jeg behøver vist ikke at nævne, at jeg har en anden tro, hvor vi mennesker blot er en del af miljøet i en guddommelig verden smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 152 af 245 < 1 2 ... 150 151 152 153 154 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
To mænd sigtet for tyveri af sidespejle..
10/05/2024 14:26
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Nyheder fra Religion.dk