annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 97 af 245 < 1 2 ... 95 96 97 98 99 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34131 - 26/12/2021 18:20 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Vi holder julefrokost idag heart Men kan ikke holde mig væk ler Nu må jeg hellere læse alt det I har skrevet 🍺 Bliver det meget bedre...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34132 - 26/12/2021 18:29 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg skrev:

Disse ord gælder stadig. Det er os mennesker, jeg taler om. Men ja, inklusiv dig. For sådan som jeg ser det, så rammer Hanskrists ord bare så præcist. Og også hans ord er generelle. Han nævner jo det at være vesterlænding.

Jeg kan ærlig talt ikke se, hvorfor du skulle tage anstød af dette. Det er velment. Lad os fortsætte debatten og hjælpe hinanden til indsigt. Sidst mener jeg da, at vi lærte, at vi to diskuterer ærligt og velment. Oprigtigt. Sådan har jeg det stadig.


Herefter fremhæver du kun det om anstød og svarer:

Citat:
Mit svar: Det er da heller ikke umagen værd blinker


Hmm ... altså hvis du ikke mener, at vi har en oprigtig samtale, så stopper jeg gerne samtalen med dig. Jeg vendte kun tilbage hertil, fordi jeg så kimen til oprigtige samtaler.

Til det andet du skriver:

Citat:
mener jeg, det er bedre at fokusere på forbedringsmuligheder:
- Skal atomkraft og fremtidens nærmest uendelige mængder af fusionsenergi fremmes, som midlertidigt eller vedvarende alternativ til fossil energi og varierende vedvarende energi?
- Skal den forbrugsfremmende reklameindustri bremses eller stoppes?
- Skal vi brede vores rigdom ud til de fattige lande, så befolkningseksplosionen standser?
- Kan vi finde livskvalitet, der kan udkonkurrere unødigt forbrug?
Det er den slags emner, jeg fokuserer på, og som jeg mener, vi har evner til at klare, men som vi jo stadig ikke rigtig har i fokus.


Jeg kender ikke til de tekniske svar på diverse emner, men jeg mener, at tingene må tage udgangspunkt i kernen af os. I ånden i vort indre. Og du rammer hovedet på sømmet, når du skriver:

Citat:
jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed


Citat:
når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet


Citat:
hvad man engang kaldte "moderne bekvemmligheder" er jo en luksus, vi næsten alle har her i de rige lande og ville savne, hvis vi ikke havde dem.


Det er netop selviskheden, bekvemmeligheden og trangen til luksus, vi bør bearbejde.

Eller som Hanskrist helt kort skriver om behovstilfredsstillelse: Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.

In the twilight of life, God will not judge us on our earthly possessions and human success, but rather on how much we have loved.

I livets tusmørke vil Gud ikke dømme os ud fra vores jordiske ejendele og menneskelige succes, men derimod efter hvor meget vi har elsket.
- Johannes af Korset


Og igen, Arne: Dette gælder selvfølgelig os alle.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34133 - 26/12/2021 18:38 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne: Hanskrist.
Du påstod, at jeg havde anklaget kristendommen for at være ansvarlig for plyndring og tilsvining.
Det benægtede jeg.
Og så forlod du bare emnet.
Den slags "dialog" gider jeg ikke!



Som jeg husker det skrev jeg følgende:


Citat:
Jeg savner bare lidt ydmyghed hos dig når du fx konstant frembuser med at kristendommen skulle være skyld i den måde vi ødelægger naturen og driver rovdrift på naturen.

Ydmyghed ville få dig til at tænke, måske er der helt andre økonomiske magtforhold på spil (end at vi kan give kristendommen skylden) der er årsag til den førte politik adfærd fra vores side der ødelægger naturen og i en evig økonomisk vækst, varefremstilling af luksus og forbrugsgoder + byggeri og anlægsarbejde som infrastruktur og vejnet mm + bilkørsel etc etc etc der altsammen bygger på kul olie og fossiler brændsler der er skyld i klima krisen gennem udledning af drivhusgasser primært CO2 der udgør den største part selv om mange andre drivhusgasser også bliver udledt fx i vores industri landbrug.



Jeg læste kun få af dine indlæg og jeg fandt hurtigt:


Citat:
Arne:

Hvad har kristendommen egentlig bidraget med til at modvirke vi menneskers teknologiske og overbefolkede lemlæstelse af denne klode?
Intet!


de velbetalte kristelige præsteskaber, hvad har de gjort for at lede os en bedre vej.
Jeg kan ikke få øje på andet end, at de har "opfundet" "Satan".



Jeg kan ikke få øje på andet end, at de har "opfundet" "Satan". 😱🤔


Ydmyg og nøgtern er du ikke - lidt mærkeligt at ham der skriver så meget om ydmyghed evigt og altid - at han storskryder som dig - der spores ingen ydmyghed hos dig når du gør dig klog på tingene.

Det var det jeg synes stak i øjnene som et misforhold.


-0-0-0-

Du er bestemt ikke ydmyg når du skal gøre dig klog på kristendommen.

Og det er nogle forfærdelige påstande du kommer med som siger mere om dig end kristendommen.

Et ydmygt menneske ville ikke tillade at følelserne i den grad løb af med vedkommende.

Men et ydmygt menneske ville af alle vedkommendes evner forsøge oprigtigt at studere og undersøge en sag og ikke bare give los for egne fordomme og aversioner. Og du bruger nogle forfærdelige gloser Arne.

I mine øjne mangler du ydmyghed - hvilket jo er lidt iøjnefaldende når du i den grad fordrer ydmyghed af dine omgivelser.

Så måske du skulle gribe i egen barm og feje for egen dør også.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34134 - 26/12/2021 19:07 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej HansKrist (fred være med dig)

Har du forstand på tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34135 - 26/12/2021 19:57 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej HansKrist (fred være med dig)

Jeg holder mig til dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Lidt mere om Gud...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/33633/ABC.html#Post33633

Har du forstand på tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 97 af 245 < 1 2 ... 95 96 97 98 99 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk