annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 96 af 245 < 1 2 ... 94 95 96 97 98 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34125 - 26/12/2021 15:11 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du spørger:
Citat:
Er det ydmyghed og uselviskhed at være tilfredsstillet på sine basale behov PLUS EN DEL MERE?
Mit svar:
Hvis man er totalt uselvisk, har man jo ikke mange chancer for at overleve, men hvad man engang kaldte "moderne bekvemmligheder" er jo en luksus, vi næsten alle har her i de rige lande og ville savne, hvis vi ikke havde dem. Det kan du da for min skyld godt kalde selviskhed - og det kalder jo i høj grad på let acceptable veje til forenkling og reduktion.

Men når alt dét er i ro, er det jo, der bliver mulighed for opleve andet end sig selv, såsom verdens vidunderlighed.
Mange benytter jo meditation, men for mig er det nok blot passivt at se mig omkring - allerhelst på noget smukt og levende - såsom træer smiler

Så føler jeg mig ikke "tømt for mig selv", snarere som en del af den guddommelige verden smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34126 - 26/12/2021 15:24 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Du skrev:

Citat:
jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.


Jeg svarede:

Er det ydmyghed og uselviskhed at være tilfredsstillet på sine basale behov PLUS EN DEL MERE?

Selvforglemmelse tror jeg på. Da bliver glæde til lykke og lykke til salighed. Men jeg tror også, at der er faldgruber, hvor man kan tro sig uselviskhed og "tømt for sig selv", men i virkeligheden er man bare mæt og tilfreds og føler ikke sit ego plaget af nogen mangler.

Du svarer så:

Citat:
hvad man engang kaldte "moderne bekvemmligheder" er jo en luksus, vi næsten alle har her i de rige lande og ville savne, hvis vi ikke havde dem. Det kan du da for min skyld godt kalde selviskhed


Her tænker jeg, at Hanskrist er meget præcis:

Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34127 - 26/12/2021 16:45 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas,
Tak for din "kærlige" hilsen:
Citat:
Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.
Det er næppe nødvendigt at minde dig - og Hanskrist - om at denne "hilsen" jo også gælder jer selv blinker

Men i stedet for disse gensidige og ufrugtbare anklager mener jeg, det er bedre at fokusere på forbedringsmuligheder:
- Skal atomkraft og fremtidens nærmest uendelige mængder af fusionsenergi fremmes, som midlertidigt eller vedvarende alternativ til fossil energi og varierende vedvarende energi?
- Skal den forbrugsfremmende reklameindustri bremses eller stoppes?
- Skal vi brede vores rigdom ud til de fattige lande, så befolkningseksplosionen standser?
- Kan vi finde livskvalitet, der kan udkonkurrere unødigt forbrug?

Det er den slags emner, jeg fokuserer på, og som jeg mener, vi har evner til at klare, men som vi jo stadig ikke rigtig har i fokus.

Hvad er stærkest: Grådighed eller empati?
Vælger vi det sidste - det gør jeg - jeg kan kke andet - måske pga. høj alder - kræver det handling.
Min største "synd" er nok, at jeg har et hjem, med el-forsyning varmepumpe, vand og afløb, samt en minibil, der kun kører meget få km.
"Tårnhøj øknomi" passer i øvrigt ikke på mig.


M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34128 - 26/12/2021 17:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Du skrev:
Citat:
jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.


Jeg svarede:

Er det ydmyghed og uselviskhed at være tilfredsstillet på sine basale behov PLUS EN DEL MERE?

Selvforglemmelse tror jeg på. Da bliver glæde til lykke og lykke til salighed. Men jeg tror også, at der er faldgruber, hvor man kan tro sig uselviskhed og "tømt for sig selv", men i virkeligheden er man bare mæt og tilfreds og føler ikke sit ego plaget af nogen mangler.

Du svarer så:
Citat:
hvad man engang kaldte "moderne bekvemmligheder" er jo en luksus, vi næsten alle har her i de rige lande og ville savne, hvis vi ikke havde dem. Det kan du da for min skyld godt kalde selviskhed


Her tænker jeg, at Hanskrist er meget præcis:

Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.

Du skriver så:
Citat:
Tak for din "kærlige" hilsen:


- Hvorefter du citerer Hanskrist. Og det er du vel egentlig velkommen til, for jeg er enig med Hanskrist. Men jeg kan ikke tage æren for hans meget præcise ord.

Det er nu kærligt ment, Arne. For som jeg skrev et andet sted: Jeg mener dette i generel forstand for os mennesker, ikke specifik om dig, selv om det tager udgangspunkt i dit skriv.

Disse ord gælder stadig. Det er os mennesker, jeg taler om. Men ja, inklusiv dig. For sådan som jeg ser det, så rammer Hanskrists ord bare så præcist. Og også hans ord er generelle. Han nævner jo det at være vesterlænding.

Jeg kan ærlig talt ikke se, hvorfor du skulle tage anstød af dette. Det er velment. Lad os fortsætte debatten og hjælpe hinanden til indsigt. Sidst mener jeg da, at vi lærte, at vi to diskuterer ærligt og velment. Oprigtigt. Sådan har jeg det stadig.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34130 - 26/12/2021 18:08 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Jeg kan ærlig talt ikke se, hvorfor du skulle tage anstød af dette.
Mit svar: Det er da heller ikke umagen værd blinker

Jeg er i stedet fokuseret på, hvad vi "vesterlændinge" kan gøre, og jeg skrev jo:
Citat:
mener jeg, det er bedre at fokusere på forbedringsmuligheder:
- Skal atomkraft og fremtidens nærmest uendelige mængder af fusionsenergi fremmes, som midlertidigt eller vedvarende alternativ til fossil energi og varierende vedvarende energi?
- Skal den forbrugsfremmende reklameindustri bremses eller stoppes?
- Skal vi brede vores rigdom ud til de fattige lande, så befolkningseksplosionen standser?
- Kan vi finde livskvalitet, der kan udkonkurrere unødigt forbrug?
Det er den slags emner, jeg fokuserer på, og som jeg mener, vi har evner til at klare, men som vi jo stadig ikke rigtig har i fokus.
Det har du ikke kommenteret!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 96 af 245 < 1 2 ... 94 95 96 97 98 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk