annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34001 - 20/12/2021 14:47 Re: Udvikling eller skabelse? [Re: ]
ABC
Uregistreret

Hej Jørgen (fred være med dig)

Hvor har du dine tanker fra? Jeg bringer dette på banen...

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-v/

Citat:
Nogle af de ældste Menneskeslægter har i Aberne efterladt et synligt Minde om det ringe Standpunkt, hvorpaa de stod i de første mange Aartusinder, inden Lyset bragtes til Jorden og forædlede Menneskeheden.
Saavel legemlig som aandelig stod Menneskene i de første mange Tider omtrent paa samme Niveau som Dyrene, og da Mørket ved Menneskenes Skabelse var saa godt som eneherskende paa Kloden, blev de tillige blodsbeslægtede med alle dalevende Pattedyr. Ved Parring med flere forskellige Dyrearter* fremkom de første Abeformer.
Da intet Lysmoment var til Stede ved den Handling, som laa til Grund for Abedyrenes Tilblivelse, der kun skyldtes Menneskenes Trang til at tilfredsstille Parringsbegæret, modtog disse Skabningers astrale Genparter intet af deres Menneskestamfædres lysaandelige Element, hvorfor de i Lighed med alle andre Dyr ikke er begavet med aandeligt Liv. Efter Døden opsuges Abedyrenes astrale Genparter og gaar over i andre Former ligesom alle andre astrale Genparter.
Ved de først fremkomne Abedyrs indbyrdes Formering og ved deres og deres Afkoms Forbindelser, dels med Mennesket, dels med andre Pattedyr, udvikledes efterhaanden den Rigdom af Abearter, som nu findes spredt over Jorden, og hvoraf nogle omtrent i lige Linie nedstammer fra Menneskene. Andre har derimod gennem et Utal af Krydsninger fjernet sig meget fra deres menneskelige Stamfædre.

* Ved de hyppige og meget forskellige Krydsninger degenerede flere af de saaledes benyttede Dyrearter og gik efterhånden til Grunde. Gennem omhyggelige Undersøgelser kan de Mennesker, der har Evne dertil og Interesse deraf, udfinde og bestemme, hvilke forhistoriske og nulevende Dyrearter, der står i Slægtskabsforhold til en Del af de kendte Abeformer.

Måske der er noget om snakken. Men lad os tale om din forståelse. Hvor længe har menneskene været på jorden? Blev der kun skabt 2 mennesker? Hvor mange børn fik de? Har alle mennesker en partner...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34008 - 20/12/2021 22:57 Re: Udvikling eller skabelse? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Jørgen Primdahl
ingen kan klart bevise hverken det ene eller det andet, men man kan jo prøve at bruge sin sunde fornuft og se på sine omgivelser både i himlen og på jorden, kan alt det have skabt eller udviklet sig af sig selv, tænk bare på den menneskelige hjerne eller det at hvis man kommer til skade så heler kroppen af sig selv, og der kan nævnes et utal af andre ting som det ville være umuligt at udvikle sig selv.


SVAR:
Nå da: Så du sidestiller sund fornuft med man tror på skabelsen stortchock

Hvad er sund fornuft, er det ikke noget, der kan ændre sig – altså bare en holdning der bygger på forskelligt

Den sunde fornuft findes ikke, og med begrebet fornuft er der vel tale om en individuel størrelse.

Et link du kan læse – og jeg plukker noget tekst derfra

Citat:
Vi bliver nødt til at forstå, at andres almindelige sunde fornuft kan føre til forskellige konklusioner, simpelthen fordi deres udgangspunkt eller syn er anderledes end vores.
Citat:
“Sund fornuft er summen af de fordomme, du har tilegnet dig, når du fylder 18.”
–Albert Einstein–
Citat:
Sund fornuft er ikke universelt

https://udforsksindet.dk/almindelig-sund-fornuft-ikke-saa-almindeligt/

***


Når dit sandhedsbevis bygger på skabelsesberetningen i 1. Mosebog 1:1 som du engang fortalte mig, Moses havde skrevet - som en virkelighed der har fundet sted, kan det jo godt være sandt for dig og for andre, Moses eksempelvis - uden det er det

... men som leder styrkedes hans position jo ved, at kunne henvise til en skabende gud, i den fortælling han befandt sig i

... men man kan jo også spørge om Moses havde en sund fornuft.

I alle fald er der mange i og gennem tiden der har troet på det han byggede op og levet efter det – og jo derfor kristendommen findes.

Jeg tænker, at hvis det med skabelsen ikke er sandt, så er der mange der har levet i/på en illusion og indbildt sig forskelligt herunder Helligåndens eksisten, men måske der kommer klarhed en dag.

*

Det bliver ikke til mere. Mine øjne driller, men vi kan vel konkludere, at det valg man træffer i spørgsmålet: Hvor kommer vi fra er en trossag som skribenten af 1. Mosebog 1:1 dog helt havde styr på.

PS: ang den menneskelige hjerne er jeg vildt imponeret, men også lidt "skræmt" over hvad den kan præstere i forhold til indbildning og manipulation af en selv. Du kan få den til at flytte dig, så din verden ændre sig, og den flytter dig også, uden du vil det

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#34011 - 21/12/2021 10:33 Re: Udvikling eller skabelse? [Re: Tikka]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Jeg mener sund fornuft i betraktning af universet og alt i det.
Top Svar Citer
#34013 - 21/12/2021 12:56 Re: Udvikling eller skabelse? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Jeg mener sund fornuft i betraktning af universet og alt i det.

Ja, forstod jeg godt tommelop

… og de som ikke tror på skabelsen har ingen sund fornuft. Som i biblen hvor der er de gudelig og de ugudelige.

Det er jo også de ugudelige som ødelægger guds skaberværk, og de som vil blive udryddet når gud det vil.

***
Top Svar Citer
#34014 - 21/12/2021 13:05 Re: Udvikling eller skabelse? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Gerth
Du: "Sund fornuft er ikke universelt."

Jeg møder dem, som siger, at alt er relativt. Det er jeg ikke helt enig med dig i. At eksistensen ligner Einsteins relativitetsteori om alle og tingene, det var blot p.g.a. folks forskellige opfattelser af virkeligheden, men her er kun en´ absolut sandhed om eksistensen. Helligånden helbreder, så sindet bliver rask. Sådan er mennesket intelligent bevidst om kærlighed, hvor derfor fornuften udtrykkes om blandt andet etik og moral (medmenneskelighed) og respekt for miljøet, altså skabelsen. Ja, således dømmer jeg verden.

Etik og moral har ændret sig og ændre sig gennem tiden, med mindre man fastholder biblens ord om dette –

… men ellers er her ikke tale om en bestemt størrelse selv om du fedter det ind i ordet kærlighed

Hvad er kærlighed andet end handling

***
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk