3
registrerede ABC, Hanskrist, Gerth
273
gæster og
207
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#33507 - 22/10/2021 16:45
Indre og ydre harmoni
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Her på Trosfrihed.dk skrev jeg #33504 - 21/10/2021 18:43 i tråden: Økologisk – og psykologisk – harmoni afsluttende dette:
Men min fornemmelse er, at vi mennesker har mulighed for en langt lykkeligere tilværelse, hvis vi dropper noget af den hidsige kamp for materiel berigelse – til fordel for et liv i økologisk – og psykologisk – harmoni – i glæde og i taknemmelighed over at leve – med omsorg og kærlighed – her på denne vidunderlige klode. Dét får mig til at tænke, at vi nok må starte med den indre harmoni, før vi får mod på – og kræfter til – den ydre – uanset det tidspres, der er, for at undgå, at kloden kommer uopretteligt ud af balance.
Men er indre harmoni overhovedet noget attraktivt – fremfor at deltage i det store festlige ressource-frås? Og er der overhovedet veje til indre harmoni? Det er jo nok netop dét, der kunne hjælpe os – og som kunne ende med at gavne klodens skæbne – og gøre vores art – homo sapiens – beundringsværdig.
Det mest nærliggende er vel religionerne – og vel også psykologien. Religionerne tilbyder bøn, kontemplation og meditation – og næstekærlighed – men ingen af dem har – så vidt jeg ved – inspiration til at elske kloden.
Jeg fristes til at tro, at de store religionsstiftere ikke har kunnet se så langt – og jeg undrer mig over, at ingen af de store religioners præsteskaber tager emnet op – nu hvor vi har fået viden om forholdet mellem vi mennesker og den klode, vi bor på.
Hvor står kristendommen i forhold til klimakrisen? Det ville da være næstekærligt at inspirere os almindelige mennesker til et liv i mindre frås og mere omsorg for denne klode, som jo – i det kristne univers – er en del af skaberværket. Tilsvarende gælder jo også de øvrige store religioner.
Og er det ikke en opgave for psykologien at inspirere og hjælpe os mennesker til livskvalitet i mådehold, omsorg for – og kærlighed til – denne vidunderlige klode?
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#33558 - 01/11/2021 23:34
Re: Indre og ydre harmoni
[Re: ABC]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Jan.
Jeg har ikke - i hvert fald ikke lige nu - behov for mystik.
Dét, der fylder i mit sind, er oplevelsen af det guddommeliges væren - i alt.
Det føles - for mig - ikke spor mystisk - snarere som en selvfølge - uanset at jeg intet kan sige, som beskriver det guddommelige
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#33564 - 02/11/2021 18:46
Re: Indre og ydre harmoni
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
|
|
POSITIV TÆNKNING SOM ET LYS
Du:"Og det er jo fair nok - i en situation, hvor du synes fokuseret på at afklare, hvem du selv er. Tag ikke dine tekster højtideligt."
Er du ligesom en hofnar? Øh, Jeg søger ikke efter den, jeg er. Jeg er her og nu! I filmen Djævlens advokat kalder Satan en gud for spøgefugl, men som griner selv ad mennesket og han kan li folks scenarier. Du synes ikke, at Det guddommelige er mystisk, men du lyder selv sådan, fordi du ikke fortæller noget om det. Ægte kærlighed minder om forelskelsen, hvor der altid er noget gådefuldt fascinerende ved livet, folket, nogen-noget og/eller en selv. Jeg er guddommeligt forevig, men Luciffer eksisterer ikke. Se og hør mig idag som et spejl eller det guddommeliges billede.
Om dette snakker jeg med en spirituel kvinde (bip-censur om vedkommende), som siger om min sandfærdigt ærlighed vedrørende forskellige ting: "Men, så er du jo Djævelen, fordi du fremstiller dig selv som uskylden (Biblen advarer imod ulvene, som har fåreklæder, falske profeter)." Og alligevel selv Jesus blev uskyldig dømt for blasfemisk gudsbespottelse. Man kan jo næsten blive helt skeløjet. Biblen taler om en bog ligesom mit livs historie, hvor mine ord med Helligånden sker seriøst nok ved åndeligt arbejde selvom, at virkeligheden ikke er så alvorligt. Spillet er igang.
Hahahhihi hoho.
Redigeret af Gerth (02/11/2021 19:05)
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|