annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 486 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 176 af 245 < 1 2 ... 174 175 176 177 178 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35246 - 30/03/2022 12:39 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg ved ikke, om du fangede mit sidste indlæg til dig. Jeg skrev:

---
Vores forskel er nok, at du finder det ydmygt "ikke at vide", mens jeg finder det mere ydmygt at tro på, at kærligheden er et fundamentalt aspekt af den yderste virkelighed.
---

Vil du fx ikke indrømme, at moralsk set så er der noget, som er forkert, og andet som er rigtigt?

Hvis du står ved dit standpunkt om ikke-at-vide-noget-som-helst, må du vel sige, at du heller ikke ved, hvad der er rigtige og forkerte handlinger moralsk sket, men at du udelukkende på personlig basis sympatiserer med visse handlinger frem for andre(?). Her har jeg dog større forståelse for de mennesker, som klart og utvetydigt siger, at kærlige handlinger er rigtige, og hadfulde handlinger er forkerte.

---

Med hensyn til viden, så læner jeg mig op ad ideen om intuition.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35248 - 30/03/2022 19:09 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Først lige dét med ydmygheden.
Det er ikke noget jeg tilstræber, men noget der - for mig - er en naturlig følge af synet på dette univers, hvor vi mennesker, ligesom alt andet levende er en del af naturen på denne klode, der jo en en bagatel i en enkelt af de uhyre mange galakser.
Så for mig er det ikke Gud, Mennesket og Naturen, men det guddommelige og universet, hvor vi mennesker, som en levende art jo knap nok er en bagatel blinker

Jeg tør ikke gøre mig klog på om kærligheden, som du skriver, er "et fundamentalt aspekt af den yderste virkelighed", men jeg oplever kærligheden vokse i mig i oplevelsen af den værende verden som et guddommeligt mirakel.
Hvorfor det er sådan, det aner jeg ikke, men jeg føler det som godt og rigtigt - og det giver mig mening med mit liv.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Vil du fx ikke indrømme, at moralsk set så er der noget, som er forkert, og andet som er rigtigt?
er mit svar:
Jo, det vil jeg gerne indrømme, men overfor det moralsk forkerte - f.eks. at et menneske stjæler fra et andet menneske, eller at et menneske tager livet af et andet menneske - dér er min fornemmelse, at det netop er her, der for alvor er behov for kærligheden:
Hvad var det, der fik et menneske til at gøre noget forkert?
Var det dårlige arveanlæg?
Var det oplevelser i miljøet?
Hvordan kan man hjælpe den forkerte til et bedre liv?

Jeg gætter, at vi ikke er meget uenige her blinker

Du skriver afsluttende:
Citat:
Med hensyn til viden, så læner jeg mig op ad ideen om intuition.
Min kommentar:
Ja, intuition er jo en fantastisk evne - vel også på det religiøse område? smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35261 - 31/03/2022 09:00 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Først lige dét med ydmygheden.
Det er ikke noget jeg tilstræber, men noget der - for mig - er en naturlig følge af synet på dette univers, hvor vi mennesker, ligesom alt andet levende er en del af naturen på denne klode, der jo en en bagatel i en enkelt af de uhyre mange galakser.
Så for mig er det ikke Gud, Mennesket og Naturen, men det guddommelige og universet, hvor vi mennesker, som en levende art jo knap nok er en bagatel


Jeg har forstået, at du ser kærligheden og ydmygheden opstå i dig naturligt, når du undres over, at vi ER - ja, at noget overhovedet ER.

Det er efter min overbevisning også et Bibelsk tema, at mennesket kigger op mod himlen og ser sig rundt om i naturen og UNDRES og OVERVÆLDES af Guds skabelses skønhed og storhed ... og måske oplever det samme som dig.

Men det fører IKKE til, at mennesket eller noget levende væsen går hen og bliver en "bagatel". Tværtimod. ALT har værdi. HELE Guds skabelse har værdi.

Hvad angår intuitionen, så er her nogle citater:

Intuition, evnen til umiddelbar og direkte opfattelse af en helhed eller sammenhæng uden forudgående rationel tænkning. Denne helhed kan være et almenmenneskeligt livsforhold, en praktisk, teknisk eller erkendelsesmæssig problemstilling eller tilværelsens inderste væsen.

Indsigten har således åbenbaringskarakter og kan som sådan hverken kontrolleres eller begrundes rationelt; men dette forhindrer ikke, at den for den oplevende altid fremstår med høj sandhedsværdi.

Til den intuitive indsigt knytter der sig ofte et særegent "nærvær", hvori afstanden mellem den erkendende og det erkendte er ophævet, så man så at sige bliver ét med genstanden for sin betragtning og forstår dennes væsen indefra.

I sjældne tilfælde kan denne konkrete enhed igen blive indgangen til den totale enhedsoplevelse (unio mystica), som mystikerne beretter om, hvor individet bliver ét med det værendes inderste væsen og i ét nu forstår alt.


https://denstoredanske.lex.dk/intuition

(Hanskrist, dine åbenbaringer har vel så en anden slags karakter?!)

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35274 - 31/03/2022 17:38 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Når du skriver:
Citat:
Jeg har forstået, at du ser kærligheden og ydmygheden opstå i dig naturligt, når du undres over, at vi ER - ja, at noget overhovedet ER.

Det er efter min overbevisning også et Bibelsk tema, at mennesket kigger op mod himlen og ser sig rundt om i naturen og UNDRES og OVERVÆLDES af Guds skabelses skønhed og storhed ... og måske oplever det samme som dig.

Men det fører IKKE til, at mennesket eller noget levende væsen går hen og bliver en "bagatel". Tværtimod. ALT har værdi. HELE Guds skabelse har værdi.
så er det mit indtryk, at vi ikke er ret langt fra at være enige smiler
Og jo, alt har værdi - alt er i mine øjne lige mirakuløst.

Men at gøre menneskene til mere betydningsfulde end alt andet i den værende verden, det opfatter jeg, at bl.a. kristendommen gør sig skyldig i.
Det minder mig alt for meget om fynboen, der ville have en globus - over Fyn (Fyn tilfældigt valgt) - eller sagt med andre ord: at det nærmeste er det vigtigste.
Dét gælder jo i kampen for overlevelse, men at overføre det til også at gælde synet på verden, dét finder jeg at være for egocentrisk.

Du kan meget vel have ret i, at dette ikke gælder kristendommen teologisk, men desværre gælder det jo i praksis, og jeg ser ikke tegn på, at kristendommen ændrer på dét - uanset at klimakrise og pandemier dog så tydeligt viser, at vi skal ophøre med den nuværende overbefolkning og grådige rovdrift på denne vidunderlige klode, som sandsynligvis fortsat vil eksistere lige så længe, som der er brint tilbage i solen til dens fusionsreaktor (Beregnet til nogle få milliarder år).

Jeg glæder mig over dine citater om intuition, og særligt meget glæder jeg mig over dette:
Citat:
Til den intuitive indsigt knytter der sig ofte et særegent "nærvær", hvori afstanden mellem den erkendende og det erkendte er ophævet, så man så at sige bliver ét med genstanden for sin betragtning og forstår dennes væsen indefra.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35276 - 01/04/2022 10:55 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Tak for dit svar smiler
Skønt med en sober dialog. Jeg nyder det virkelig.

Et spørgsmål:
Jeg har stadig svært ved at forstå, hvordan du kan gøre kristendommen skyldig i rovdrift på verdens ressourcer. Hvordan får du skabt det forhold?

Når jeg læser Bibelen, så læser jeg, at mennesket bør afholde sig fra grådighed og materiel rigdom. Mennesket bør give, ja det er saligere at give end at få. Jeg læser også, at de, som hører Jesus til, ikke er dem, som siger "herre, herre", men derimod dem som HANDLER efter hans ord og Guds vilje.

Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
- Bjergprædiken


Kan disse få mennesker mon være dem, du tænker på, når du overvejer dit syn på klodens tilstand? Det har jeg svært ved at forstå.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 176 af 245 < 1 2 ... 174 175 176 177 178 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Nyheder fra Religion.dk