annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 102 af 245 < 1 2 ... 100 101 102 103 104 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34180 - 28/12/2021 21:13 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Mine tanker og forståelser ...

Citat:
Hvor skal den kærlighed komme fra?


Jeg har før foreslået bøn om at måtte lade kærligheden blomstre i ens liv med opmærksomhed på næsten i det levede liv til hverdag.

Citat:
Men hvad med alle andre, der åbenbart ikke lader sig inspirere ad den vej - hvad jeg egentlig ikke forstår?
Hvordan kan kærligheden fødes i deres hjerter?

(Min fremhævning)

Er kærligheden ifølge dig endnu ikke født i alle andres hjerter? Er der absolut ingen, som inspireres som dig?

Egentlig er dit perspektiv på mange måder meget kristent:

* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.

* Uselvisk kærlighed, ydmyghed og ligeværd er værdier, som netop blev født af kristendommen i en verden, hvor rå magt var ret. Vi har før talt om Tom Holland:

Familiarity with the biblical narrative of the crucifixion has dulled our sense of just how completely novel a deity Christ was ... [Christianity] is the principal reason why, by and large, most of us who live in post-Christian societies still take for granted that it is nobler to suffer than to inflict suffering. It is why we generally assume that every human life is of equal value.

Med andre ord, så er det måske kristendommen, via kristen kultur, som har givet dig en "ydmyghedens linse" at se verden igennem - selv når du kritiserer (dine forestillinger om) religion, kirke og præster, så gør du det gennem en kristen linse.

* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.

I øvrigt findes en bog om præcis det, du taler om:

Creation Care: A Biblical Theology of the Natural World

Interessant er det, at den på en måde giver dig ret:

From Genesis to Revelation, the Bible reveals a God whose creative power and loving care embrace all that exists, from earth and sky and sea to every creeping, crawling, swimming, and flying creature. Yet the significance of the Bible’s extensive teaching about the natural world is easily overlooked by Christians accustomed to focusing only on what the Bible says about God’s interaction with human beings.
(Min fremhævning).

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34182 - 28/12/2021 21:58 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg samtaler med en faktisk spirituel person, som har travlt med sin karriere, børn, venskaber, en ifølge hende leder og problemer. Jeg har masser af tid til åndeligt arbejde men uden en status i samfundet. De mest ulykkelige mennesker snakker med hende, fordi hun har en uddannelse som fastansat i det offentlige system. Nå, mine vilkårs erfaring er ellers ikke bedre end fortabte.



Arbejde er eksistens eller for at komme i nærheden af et arbejde skal man bevæge sig ud i eksistens og væk fra essens.

Altså at arbejde og at elske kræver at man kan blive løs og fri af sig selv (essens) for at være der for noget andet (arbejdet) eller være der for nogen anden (dem man elsker (børn eller ægtefællen).

At kunne blive løs og fri af sig selv (sin essens) for at være i stand til at arbejde og elske (til at træde i karakter og eksistens) er det den paulinske KRISTUS SPIRITUALITET drejer sig om.

Hvorfra kommer den energi der gør at vi bliver fri og løs af os selv? Navnet for fænomenet er gennem en EKSTASE - hvor vi formår at komme ud af os selv (essens) fri af os selv.

Hvad er energien i en sådan EKSTASE - jo begejstring entusiasme men primært drevet af MOTIVATION hvorfra vores engagement og interesse for andet og andre (eksistens) end os selv (essens) stammer.

Mange vil sige jeg vender tingene på hovedet.

Men i en den nødvendige EKSTASE (hvor vi bliver løs og fri af os selv) står vi ud af os selv uden at miste os selv.

Fx efter en lang arbejdsdag vender et menneske jo hjem og tilbage til sig selv. Så vi skal ikke være bange for den EKSTASE FLOW SPIRITUALITET (MOTIVATION) - fx de spontane suveræne livsytringer der gør at vi bliver frie og løse af os selv, for vi vender altid tilbage til os selv (essens) for at blive os selv igen - opnå fuld restitution og recovery. Søvnen er mønster eksemplet - her falder vi i den grad tilbage ned i dybet af os selv (derfor vi siger "falder i søvn").

Nogle mennesker er for meget i sig selv - i deres ESSENS og for lidt i EKSISTENS - for lidt ude i verden blandt andet og andre. Disse mennesker har fået deres MOTIVATION og BEGÆR og/eller LYST LIVSLYST svækket.

Andre mennesker er for meget i EKSISTENS og har for dårlig en kontakt til sig selv deres ESSENS. Men den type har vi vist ikke her på stedet. Ole Bjørn var nok en af de debattører der havde de stærkeste MOTIVATIONS KRÆFTER i sig ud mod EKSISTENS, verden og andre mennesker.


Så Gerth vil du gerne have et arbejde skal du begynde at fatte interesse for EKSISTENSEN og glemme ESSENSEN lidt.

Ikke at kunne blive fri og løs af sig selv fordi man grunder i sig selv - går for meget til grunde i sig selv - går til i ESSENS er det der gør at new age mindfulness buddhismen kan være farligt for nogle da det er rettet imod en forherligelse vores ESSENS - men ESSENS er intet uden EKSISTENS - nøjagtig som GUD (essens) intet er uden MENNESKET (eksistens).

Balancen mellem ESSENS og EKSISTENS er hvad lykken og visdom bunder i.

Ingen mennesker bliver lykkelig alene med GUD (sin essens) som ingen bliver lykkelig med kun sin i verdens værens EKSISTENS uden GUD - sig selv sin ESSENS.


Paulus og Jesus går ikke til grunde i GUD - grunder ikke i GUD - men de har et dynamisk samspil mellem GUD (ESSENS) og deres menneskelige fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens EKSISTENS - tilstedeværelse (dasein).

Derfor finder vi ingen verdens forsagende askese hos Paulus og Jesus - men begge har de en form for askese vi kunne kalde selvdisciplin som gør dem begge i stand til at agere og præstere mere optimalt i verden. Jesus og Paulus er voldsom interesseret og engageret i EKSISTENSEN i verden - i verdens forhold. Vi finder hos dem begge arbejdets betydning og det sociale engagement's store betydning og kærlighed mennesker imellem.

Den kristne spiritualitet er fyldt med ENGAGEMENT social engagement men også engagement i helbredet (at folk bliver raske og ikke er syge) og i de daglige fornødenheder - det daglige brød 🍞 - at bekæmpe overdreven fattigdom - ikke i frådseri og luksus - hvilket en stolt tømmer og teltmager bestemt ikke har meget til overs for.

Åndens begær er livet - GUDS ÅND er LIVETS ÅND. SÅ GUD ÅND (ESSENS) VIL LIVET vores EKSISTENS.


Freud sagde at det sunde raske menneske var kendetegnet gennem at kunne ARBEJDE og ELSKE - og begge dele kræver at vi gennem GUDS ÅND = EKSTATISK FORNUFT kan blive fri og løs af os selv - for at kunne være der for nogen anden (elske) være der for noget andet (et arbejde).

At gå til grunde i sig selv og sindssyge gør folk ude af stand til at elske og arbejde var Freuds erfaring, så når folk efter terapi igen var i stand til at arbejde og elske var de sådan set raske sunde mennesker.

Selvkredsen, at være optaget af sig selv og konstant grunde i sig selv - uden at kunne igennem at opnå en EKSTASE FLOW igennem GUDS ÅND (EKSTATISK FORNUFT) og derigennem at blive fri og løs af sig selv er hvad stort set al psykiatri og klinisk psykologi drejer sig om.

Hvad vil du gøre ved tingene Gerth?

At arbejde har du opgivet dette?

Nu du synes din pension gi'r dig så god en økonomi du kunne måske købe dig et hus i en landsby med 3000 kvm jord til på Fyn og her skabe et nyt samfund hvor I arbejder med at få opbygget en permakultur køkkenhave. I kunne lære kogekunst madlavning og at sylte eller opbevare høsten vinteren over.

Der er nok at tage fat på.

ÅND uden Legeme uden HÅND er ondskab.

Vi må ikke leve kun i hovedet i sindet vi skal bruge vores hænder vores legeme til at arbejde med.

Ihvertfald har du ambitioner hvilket dine café drømme jo er et tydeligt eksempel på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34184 - 28/12/2021 22:34 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5443
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvorfor kommer Gud ikke længere på besøg...

https://vandrermotlyset.net/Onsket%20Gud%20Jesus%20dod.html

Hvad er grunden til fraværet...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34185 - 28/12/2021 23:10 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg advarer jer om, at vendepunktet sker ikke kun i mig men også verden, skillelinjen.

Desværre idag indser jeg om mod istedet for frygtens dårlige undskyldninger, at frelsere, helte og frihedskæmpere tager chancen med livet som indsats.


Nu er du vel ikke så desperat at du ender op som terrorist?

Du lyder truende.

"Livet som indsats" skriver du, er det så farligt og mener du det bogstaveligt.


Måske du alligevel ikke skal presse dig selv ud i EKSISTENS hvis du opfatter det som meget farligt eller hvis du forbinder det med noget dramatisk.

Måske du skulle finde et sted at bo hvor der ikke er larm fra naboerne og du så skulle lære at skrive - du vil jo gerne skrive - men dine tekster er stadig lidt for uforståelige - men måske hvis du kom i en slags skrive skole - deltog i et kursus hvor man skulle lære at skrive du ville kunne forbedre dig.

Kun ved at arbejde med noget (kun igennem opgaver at løse) kan vi styrke vores kræfter og evner. Ellers mister vi vores kræfter og evner som sygner hen og går til grunde.

Du er jo en fri mand Gerth så du har så mange af døgnets 24 timer du kunne bruge på at arbejde med et og andet.

Du kunne jo kalde dig selv for selvstændig, din egen arbejdsgiver. Du kunne ansætte dig selv. Gå udenfor lejligheden og banke på døren og gå indenfor igen og sætte dig og lade som om du søger et arbejde.

Der er mange muligheder for en økonomisk fri mand som dig Gerth.

Skal jeg være ærlig så synes jeg der er at spore igennem hvad du skriver, en mørk side ved dig, noget uhyggeligt der titter frem i dine tekster fra tid til anden.

Jeg kender dig ikke godt nok til at kunne vide om du er potentielt farlig for dig selv eller dine omgivelser.


Citat:
Jeg advarer jer om, at vendepunktet sker ikke kun i mig men også verden, skillelinjen.

Desværre idag indser jeg om mod istedet for frygtens dårlige undskyldninger, at frelsere, helte og frihedskæmpere tager chancen med livet som indsats.


Du skal ikke presse dig selv ud i noget der forekommer dig at være farligt.

Et menneske skal have det godt med sig selv og derfra skal det handle - ud fra glæde og overskud - ihvertfald ud fra tryghed - et menneske skal ikke presse sig selv ud i noget det finder farligt.

Og føler du dig ikke tryg skal du ikke foretage dig noget, men kun arbejde på at finde trygheden igen.

Apropos hvad du skriver Gerth, må jeg så spørge dig om hvordan du har det?

Hvordan har du det Gerth, med dig selv og det hele?

Er der noget der bekymrer dig eller går dig rigtig meget på?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34187 - 28/12/2021 23:42 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3669
Sted: Nørresundby
Citat:
så ´livet som indsats´ har du jo selv sagt om Paulus som et oplysende eksempel i ægte praksis.



Paulus var ikke farlig for sig selv eller sine omgivelser.

Så hvis du vil gå i Pauls fodspor, efterligne ham, er jeg ikke så nervøs for hvad du skriver.


Har du det godt Gerth?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 102 af 245 < 1 2 ... 100 101 102 103 104 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Nyheder fra Religion.dk