annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 102 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne

Mine tanker og forståelser ...

Citat:
Hvor skal den kærlighed komme fra?


Jeg har før foreslået bøn om at måtte lade kærligheden blomstre i ens liv med opmærksomhed på næsten i det levede liv til hverdag.

Citat:
Men hvad med alle andre, der åbenbart ikke lader sig inspirere ad den vej - hvad jeg egentlig ikke forstår?
Hvordan kan kærligheden fødes i deres hjerter?

(Min fremhævning)

Er kærligheden ifølge dig endnu ikke født i alle andres hjerter? Er der absolut ingen, som inspireres som dig?

Egentlig er dit perspektiv på mange måder meget kristent:

* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.

* Uselvisk kærlighed, ydmyghed og ligeværd er værdier, som netop blev født af kristendommen i en verden, hvor rå magt var ret. Vi har før talt om Tom Holland:

Familiarity with the biblical narrative of the crucifixion has dulled our sense of just how completely novel a deity Christ was ... [Christianity] is the principal reason why, by and large, most of us who live in post-Christian societies still take for granted that it is nobler to suffer than to inflict suffering. It is why we generally assume that every human life is of equal value.

Med andre ord, så er det måske kristendommen, via kristen kultur, som har givet dig en "ydmyghedens linse" at se verden igennem - selv når du kritiserer (dine forestillinger om) religion, kirke og præster, så gør du det gennem en kristen linse.

* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.

I øvrigt findes en bog om præcis det, du taler om:

Creation Care: A Biblical Theology of the Natural World

Interessant er det, at den på en måde giver dig ret:

From Genesis to Revelation, the Bible reveals a God whose creative power and loving care embrace all that exists, from earth and sky and sea to every creeping, crawling, swimming, and flying creature. Yet the significance of the Bible’s extensive teaching about the natural world is easily overlooked by Christians accustomed to focusing only on what the Bible says about God’s interaction with human beings.
(Min fremhævning).

Kh Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Nyheder fra Religion.dk