annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 81 af 245 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33411 - 25/09/2021 10:46 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas - (har flyv travlt - men må lige gøre opmærksom på hvad du nok allerede har gættet skurer i mine ører):


Citat:
En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.
- Huxley


Umiddelbart hvad ville Paulus og ja Tillich og ja HansKrist sige til: "som vi kan nå frem til ad moralsk vej".


Den gode nyhed (evangeliet), begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren (1)* og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.



(1)*:

Citat:
The New Being is new in so far as it is the undistorted manifestation of essentiel being within and under the conditions of existence.

There are other ways of expressing the same idea. The New Being is new in so far as it is the conquest of the situation under the law -- which is the old situation. The law is man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it. In so far as his essentiel being is taken into his existence and actualized in it, the law has ceased to be law for him. Where there is New Being, there is no commandment and no judgement. If, therefor, we call Jesus as the Christ the New Being, we say with Paul that the Christ is the end of the law. Paul Tillich



For mig er Huxley repræsentant for den gamle tingenes ordning og orden. Ihvertfald i det citat.

Jeg føler mig ÅNDS'FORLADT og GUDS'FORLADT - overladt til mig selv og mine egne anstrengelser, moralske anstrengelser.

Personligt vil jeg hellere fødes af ÅNDEN - af Gud, være et barn af Gud: de GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGER - disse VERTIKALE EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER.

The law is man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it (her finder vi Huxley).

But In so far as his essentiel being is taken into his existence and actualized in it, the law has ceased to be law for him (her finder vi evangeliet - sandheden om vores SPIRITUALITET - Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

-0-0-0-

Synes i mit eget liv at jeg kender begge veje:

Den pietistiske moralske asketiske vej.

Og KRISTUS vejen: begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Jeg vælger personligt i KRISTUS vejen - den SPIRITUALITET - GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGs SPIRITUALITET:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.



Der er ingen god nyhed (ingen SPIRITUALITET) hos Huxley efter min mening, det er en gammel kendt metode eller vej.

Der dog i forhold til at "Man is born in revelation" - 1 Kor 2 - i forhold til den gode nyhed - begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - blegner efter min mening.

Mit eget liv fungerer klart bedst når jeg vælger SPIRITUALITET (KRISTUS) frem for "Huxley MORAL -vejen" - blot de pietistiske asketiske moralske anstrengelser.

JEG SAVNER SÅ MEGET GUD MED INDE OVER.

FØLER SLET IKKE JEG KUNNE LEVE UDEN KRISTUS den GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGs SPIRITUALITET - disse VERTIKALE EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER mit liv er så fyldt med - især når jeg tør denne bølge af EKSTATISK FLOW og MAGISK FLOW - SUPERFLUIDITY - denne Gud Helligåndens GLÆDE og JUBEL og KRAFT - VERTIKALT fra oven - så fyldt med HEALING POWER og RECOVERY - omvendelse - så fyldt med GUD's ARKETYPER ENERGIER og SJÆLSKRÆFTER og MOTIVATIONER (GUDs IDEER/TANKER og BILLEDER) for mig og mit liv.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33412 - 25/09/2021 11:15 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Skønt at høre fra dig! Hvad skal man med diverse teoretikere, når man er heldig at have en passioneret og skarp Hanskrist smiler Jeg læser dig med stor interesse.

Ja, jeg ser det som et spændingsfelt. Tror nok, at Wright bruger et billede i stil med, at Gud får roserne til at gro, men at vi selv må være med til at beskære busken.

Er det Frans af Sales, som siger, at Guds vind altid blæser, men at vi må sørge for at sætte sejl.

Vi er intet uden Gud, men i modtagelsen af Guds ånd vil vi stadig opleve anstrengelser og afkaldsgiven. Vi må samarbejde (hvilket stadig er et arbejde).

... Det er i hvert fald sådan, jeg ser det ...

Ja, faktisk ser jeg det sådan, at når Guds ånd arbejder i os, så vil vi pludselig det gode. Og vi vil gå langt for at arbejde med os selv - hvilket (nogle vil sige "paradoksalt nok") er Guds arbejde i os. Det er altså ikke længere en kamp om at VILLE det gode - det gør Guds ånd i os - altså at vi VIL - men vi må stadig bane vejen, fjerne affaldet, gøde jorden for at lade denne gode vilje flyde og bære frugt. Men også dette er Guds arbejde i os. Guds arbejde i os - som jeg ser det - er ikke ensbetydende med, at vi pludselig stopper med at arbejde. Men vi går til det fra en anden vinkel og med en anden (Gud-dreven) vilje.

Det er sådan, jeg ser det.

Men fortæl, fortæl, min gode mand. Fortæl. Jeg lytter interesseret smiler
Top Svar Citer
#33413 - 25/09/2021 11:31 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
💦🏊🚴🏃💕

Herligt Thomas (har godt nok ikke læst dit indlæg - har for travlt)

Men rigtig go weekend til jer alle

også Arne 😍

-0-0-0-0-


HUMØR er den største gåde over menneskets liv


Også dårligt HUMØR ??

Ja vel især er det dårligt HUMØR eller når vi har mistet vores gode HUMØR vi kommer til at tænke på HUMØR eller HUMØRET

At forstå SPIRITUALITET er også at have en god forståelse af HUMØR

Et nøglebegreb til at læse Paulus er HUMØR.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33414 - 25/09/2021 19:19 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist og Thomas.
Mens jeg læser jeres nye dialog her, bliver det endnu mere klart for mig, hvor meget jeg er agnostisk i forhold til jer.
Flere af de udtryk, I bruger om jeres forhold til, hvad I kalder Gud, kunne egentlig godt passe med, hvad jeg oplever.
Det gælder f.eks. når du Thomas skriver:
Citat:
Ja, faktisk ser jeg det sådan, at når Guds ånd arbejder i os, så vil vi pludselig det gode.
men også når du Hanskrist skriver:
Citat:
Personligt vil jeg hellere fødes af ÅNDEN - af Gud -
men jeg kunne aldrig finde på at driste mig til så gnostiske karakteriseringer af det guddommlige - ja, selv udtrykket "det guddommelige" er for mig egentlig en frækhed, men jeg kan ikke finde noget mindre frækt - så jeg ville nok udtrykke det sådan:
Oplevelsen af det guddommeliges væren gør mig kærlig.

Det får mig til at tænke på, om det i virkeligheden stort set er det samme, vi udtrykker - blot med forskellige grader af ydmyghed blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33416 - 26/09/2021 01:45 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
*Når vi hører, at Gud går gennem haven, at slangen går rundt og taler, at det er *"den sidste time", at Det Ny Jerusalem har porte af perler ... så må vi modtage det *intuitivt og inspirerende.
*fremhævningerne er mine

*den sidste time kendetegnes af antikrist der fornægter faderen og sønnen som der jo skrives om i biblen – og hvor tidernes ende er kommet til de salvede, der har kundskab ifølge link
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_joh/2


Hvis vi - som du skriver ovenfor: ” … må vi modtage det intuitivt og inspirerende. - er Jesu offer uden værdi og den hellige ånd fantasi - eller hvad? …

jeg tænker, at beretningen om syndefaldet i Edens have er vel grundlaget for Jesu rolle som den efter skrifterne forventede frelser - og hans død og opstandelse til et himmelsk liv en forudsætning for helligåndens virke på jord i og blandt mennesker der holder Jesu bud – og tillige et evigt himmelsk liv for de salvede som Paulus der mente, han havde en pant på dette – hvis han – hvad han forventede - sammen med Jesus og andre hellige skulle dømme engle og jordiske forhold
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6

så lidt spøjst med dit: intuitivt

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 81 af 245 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk