annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 80 af 245 < 1 2 ... 78 79 80 81 82 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33404 - 24/09/2021 15:14 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg elsker åndeligt arbejde og mit spirituelle privatliv er ikke anderledes end det i hverdagen, men kunsten er alligevel her, at jeg hjerteligt brænder for min intellektuelt professionelle behandling af folket.


at jeg hjerteligt brænder for min intellektuelt professionelle behandling af folket


Du vil gerne behandle, befolkningen?

Det er der sgu mange religiøse mennesker der vil, og her er det befriende at læse hvad Paul Tillich skriver om det forhold:

Du/I kan nøjes med at læse det med store bogstaver:



Citat:
The New Being is new in so far as it is the undistorted manifestation of essentiel being within and under the conditions of existence.

There are other ways of expressing the same idea. The New Being is new in so far as it is the conquest of the situation under the law -- which is the old situation. The law is man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it. In so far as his essentiel being is taken into his existence and actualized in it, the law has ceased to be law for him. Where there is New Being, there is no commandment and no judgement. If, therefor, we call Jesus as the Christ the New Being, we say with Paul that the Christ is the end of the law. Paul Tillich


Du vil gerne behandle befolkningen, du vil:


commanding and judging


Du er således ikke på niveau med kristendommen, med Jesus og Paulus, med THE NEW BEING - men du befinder dig stadig i den gamle ordning - med LOVEN som opdrager hvor commanding and judging er så udbredt

Og jeg personligt hader dette og ved at det ikke har noget med kristendommen at gøre, ja ikke har noget at gøre med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren (NÅDES BEGIVENHED (1)*) og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Der skal være NÅDE og FRIHED og BEFRIELSE - ellers er det ikke kristendom - men stadig "The law" - Loven vi befinder os under, nemlig er:

The law is man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it..


Hvorimod kristendom er:

Where there is New Being, there is no commandment and no judgement.

In so far as his essentiel being is taken into his existence and actualized in it, the law has ceased to be law for him.


-0-0-0-0-

Nogle tror Jesus "moraliserede" - var en stor moralsk lærermester og vejviser, men nej, derved ville han præsentere Loven, stadig repræsentere og præsentere os for:

The law; man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it.

Og JESUS KRISTUS ville ikke have været THE NEW BEING:

The New Being is new in so far as it is the undistorted manifestation of essentiel being within and under the conditions of existence.

In so far as his essentiel being is taken into his existence and actualized in it, the law has ceased to be law for him.


(1)*:

Citat:
Tro - begivenheden KRISTUS: er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Den nysgerrige kunne læse Galaterbrevet hvis vedkommende vil forstå kristendommen, altså det med KRISTUS overfor LOVEN - de nye skabninger vi er i KRISTUS - modsat de mennesker vi er og bliver under LOVEN:

The law is man's essentiel being standing against his existence, commanding and judging it.

-0-0-0-


Kristendommen er svært at forstå - den er overraskende og fuldstændig paradoksalt i forhold til hvad folk almindeligvis betragter kristendommen som værende.

Derfor PAULUS er så fandens vigtig fordi han skærer tingene ud i pap for os.

Begivenheden KRISTUS bliver så tydeligt poetisk becifret og implementeret i kultursfæren for altid og det på en måde så det ikke er til at tage fejl af hvis man dykker ned i PAULUS BREVENE.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33406 - 24/09/2021 18:30 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Jeg har tidligere selv oplyst jer om, at Jesus bud om kærlighed ikke er lov for mig, hvilket istedet er om vores guddommelighed naturligt og du var ligeglad der.



"og du var ligeglad der" --- vrøvl med dig.

Dog viser hvad du skriver ovenfor at du har forstået principielt hvad vi drøfter. 👍


Citat:
Gerth:

"Ligesindede har et eller andet essentielt tilfælles.... Der er de menneskelige regler og love, som kan brydes"


"Ligesindede har et eller andet essentielt tilfælles" er forståeligt dansk.

Men hvad du mener med følgende er så dårligt dansk at ingen kan forstå hvad du mener/siger:

"Ligesindede har et eller andet essentielt tilfælles.... Der er de menneskelige regler og love, som kan brydes"


Ikke en aner hvad det er du forsøger at sige, eller slå fast.



_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33408 - 25/09/2021 02:15 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
👍 super du forstår mine principielle drøftelser 👍

Så forstår du uden tvivl også efterfølgende af Nicolai Berdyaev (1)*, og jeg er ret spændt på hvad du tænker om Berdyaev's religionsfilosofiske og teologiske verdensberømte og anerkendte påstand:

Revelation is always the revelation both of God and of man.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN.



Min formodning, ud fra hvad jeg har læst af dig Gerth, er at det lige må være vand på din mølle. At det ret meget flugter dit syn på tingene.


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN.

a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN = de nye skabninger vi er i KRISTUS som Paulus formulerer det.



(1)*:

Citat:
Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev




Man is born in revelation

Er noget af det smukkeste og stærkeste der nogensinde er skrevet.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
1 Kor 2


Altså igen en forståelse vi finder hos Paulus at det er igennem de åbenbaringer (Gud Helligåndens Åbenbaringer) vi møder, at vi kommer til os selv - bliver os selv gennem det Guds Billede (IDE - MOTIV - MOTIVATION) vi er skabte.


-0-0-0-0-

Der er to veje til erkendelse og viden:

Den vores fornuft og sanser giver os igennem at vi omgås tingene (undersøger og leger og eksperimenterer med tingene).

Og så de Gud Helligåndens Åbenbaringer vi modtager. Åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER.

Hvis de ikke er EKSTATISKE vil de være blot hvad der hører under fornuften - eller det vil være hvad der kommer fra vores eget sind og tænkning.

ÅBENBARINGER er VERTIKALE EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER.

Nogle mennesker har mange af disse og har et nært fortroligt forhold til ÅBENBARINGER.

Det er også derigennem vi lærer vores KALD at kende - hvad det er Gud vil med os eller støtte os i - hvilke guddommelige SJÆLS -KRÆFTER og -ENERGIER og ARKETYPER (MOTIVER OG MOTIVATIONER - GUDS BILLEDER) vi bliver skabt i - når frem til os selv igennem.


-0-0-0-

Hvorfor er Gud Helligåndens Åbenbaringer så vigtige, jo fordi:

The World will ask you who you are, and if you don't know, the World will tell you. Jung.

Altså hvis vi ikke ved hvem vi er fra Gud af i os selv (essens - hvilke talenter og potentialer vi har), da vil vi blive blot et produkt af vores omgivelser og miljø - hvad de gør os til.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33409 - 25/09/2021 10:12 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Hej Tikka og Jan

Jan, jeg kommer ikke til at svare dig, når du refererer til det der.

---

Citat:
Hmm hvilken gud tales der om? … biblens gud er ikke underlagt menneskets tid, som han selv har givet dem – dog lever mennesket bibelsk som gud på den 7. dag … så en lang periode – tid – fra den 6. skabelsesdag og til nu fra de forgående ”dage” -


Bibelens Gud er ikke underlagt menneskenes tid. Det er vi nemlig enige om. Faktisk er Gud slet ikke underlagt tid eller noget som helst andet - ellers ville Gud ikke være Gud.

Citat:
Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.


Dette skal næppe forstås sådan, at Gud er underlagt tid. Da folk så, at Herrens komme lod vente på sig, blev de beroliget med denne sprogbrug. Men det skal næppe forstås sådan, at de blev givet en omregningsmetode, hvor dage og minutter på jorden kunne omregnes til himmelsk tid i dage og minutter.

Bibelen er ikke skrevet for at besvare den slags positivistiske spørgsmål. Dens genrer er en ganske anden. Men vi får givet et kosmisk perspektiv på, at Guds handlinger med verden strækker sig over lang tid. Således også med udtrykkene "de sidste dage" og "den sidste time" - der menes jo ikke 60 minutter, ej heller at Gud sidder utålmodigt og venter og triller tommelfingre eller er hektisk travl med sved på panden.

Når vi hører, at Gud går gennem haven, at slangen går rundt og taler, at det er "den sidste time", at Det Ny Jerusalem har porte af perler ... så må vi modtage det intuitivt og inspirerende.
Top Svar Citer
#33410 - 25/09/2021 10:22 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Pot Pourri

En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.
- Huxley

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
- Huxley

------------
------------

Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
- Jesus

Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, thi Gud er kærlighed.
- Johannes

Ved kærlighed kan han findes og fastholdes, men aldrig ved tanken.
- Uvidenhedens Sky

Guds mysteriers astrolabie er kærlighed.
- Rumi

------------
------------

Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Bedre er sandelig en ydmyg bonde, som tjener Gud, end en hoffærdig filosof, som iagttager stjernernes løb, men forsømmer sin sjæl. Hvem, som kender sig selv ret, har ringe tanker om sig selv og fryder sig ikke over menneskelige lovtaler. Dersom jeg enddog vidste alt, hvad der er i verden, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det hjælpe mig for Gud, som vil dømme mig efter gerningen?
- Thomas à Kempis

Når jeg prædiker, taler jeg sædvanligvis om at være ubundet og siger, at et menneske skal være uden selv og løsrevet alle ting; for det andet at han skal blive genskabt i det simple gode, som Gud er; for det tredje at han må lægge sig på sinde det mægtige dømme, som Gud har oprettet i sjælen, således at mennesket ved dette på vidunderligste vis må opnå Gud.
- Eckehart

Omvendelse er ikke at se på alt dét, det ikke er lykkedes for os at blive, men på hvad vi nu kan blive af Guds nåde; og at handle på det, vi ser. At omvende sig er at åbne øjnene for lyset. I den forstand er omvendelse ikke blot en enkeltstående handling eller et første skridt, men en vedvarende tilstand, en hjertets og viljens disposition, som løbende må fornyes indtil livets ende.
- Kallistos Ware

Ydmyghed består i ikke at agte os selv over andre og i ikke at søge at blive agtet over dem.
- Frans af Sales

Sandelig, det er en velsignelse at elske her på jorden, som vi håber at måtte elske i Himlen, og at begynde det venskab her som skal fortsætte i al evighed der.
- Frans af Sales

------------
------------

"Gud er ikke god, jeg er god" siger Eckehart i sin voldsomme og overdrevne formulering. Hvad han i virkeligheden mente var "Jeg er kun menneskeligt god; Gud er i fremragende grad god; Guddommen er, og hans "er-hed" (Istigkeit, hedder det på Eckeharts tysk) indeholder godhed, kærlighed, visdom og alt det øvrige i deres væsen og princip.
- Aldous Huxley

Og da Jesus gik ud på vejen, kom der én løbende og faldt på knæ for ham og spurgte: "Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?" Jesus svarede ham: "Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud."

------------
------------

Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig, at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen.
- Eckehart

Dagen for min spirituelle opvågnen var dagen, hvor jeg så og vidste, at jeg så, alle ting i Gud og Gud i alle ting.
- Metchild af Magdeburg

Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud.
-Catherine of Genoa

------------
------------

Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os. For skabningen venter med længsel på, at Guds børn skal åbenbares. Skabningen blev jo underlagt tomheden, ikke fordi den selv ville, men på grund af ham, der gjorde det, og med det håb, at også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden.
- Fra Romerbrevet kap. 8

------------
------------

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed, som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux

Guddommen overlod alting til Gud. Guddommen er fattig, nøgen og tom, som om den ikke var; den har ikke, vil ikke, ønsker ikke, arbejder ikke, får ikke. Det er Gud, som har skatten og bruden i sig; Guddommen er så tom, som om den ikke var.
- Eckehart

------------
------------
Top Svar Citer
annonce
Side 80 af 245 < 1 2 ... 78 79 80 81 82 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk