annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 184 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 47 af 245 < 1 2 ... 45 46 47 48 49 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33155 - 29/08/2021 12:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Det var efter først at have oplevet det guddommeliges væren i alt - og til sidst også i mig selv - ved at den altomfattende kærlighed fødtes i mig - at det gik op for mig, at verden ikke er til for vi menneskers skyld, men at vi blot er en del af verden - og jo egentlig ikke fylder ret meget i dette univers - at jeg indså, at vi mennesker åbenbart er tilbøjelige til at være egocentriske.

Dét er så, som det ser ud for mig - og jeg respekterer jo fuldt ud, at andre kan mene, at en personlig menneskelignende Gud har sat menneskene til at forvalte verden - om end jeg bestemt ikke er enig.

Jeg beklager, hvis jeg kan forstås som, at vi mennesker er betydningsløse. Det mener jeg ikke. Jeg mener, vi har betydning - men på lige fod med alt andet værende.

I min oplevelse af det guddommelige kan jeg ikke bruge ordet: Gud.
For mig er dét at reducere det ufattelige alle steds nærværende guddommelige til en menneskelignende hankønsperson.
Og for mig er forsøg på at nærme sig det guddommelige respektløst.

Jeg tror ikke dét er meningen med livet.
For mig er meningen at bruge de givne evner til at elske det guddommelige i alt.
Jeg har ikke lyst til at kalde dette en åbenbaring - selv om det egentlig opleves sådan.
Andre mennesker har andre åbenbaringer - eller tilslutter sig andres åbenbaringer - og det respekterer jeg - men de overbeviser mig ikke.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33156 - 29/08/2021 14:19 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg beklager, hvis jeg kan forstås som, at vi mennesker er betydningsløse. Det mener jeg ikke. Jeg mener, vi har betydning - men på lige fod med alt andet værende.


Det glæder mig, at du siger det. For jeg troede faktisk, at du mente, at mennesker var det guddommelige ligegyldigt.

smiler

Citat:
Det var efter først at have oplevet det guddommeliges væren i alt - og til sidst også i mig selv - ved at den altomfattende kærlighed fødtes i mig - at det gik op for mig, at verden ikke er til for vi menneskers skyld, men at vi blot er en del af verden - og jo egentlig ikke fylder ret meget i dette univers - at jeg indså, at vi mennesker åbenbart er tilbøjelige til at være egocentriske.


Jeg er enig med dig i oplevelsen, at alt har betydning. Skabelsen har betydning. Men for mig betyder det ikke, at fordi universet er stort, og du og jeg befinder os et lille bitte sted i dette store univers, at vi "reduceres" i betydning - eller i den rolle vi måtte have.

Gad vide hvad du tænker om følgende tre ting:

1) For mig at se er denne verden "falden". Der ER meget smukt i den. Men der er OGSÅ meget ondt og megen lidelse. Denne verden kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

2) Alt levende må leve videre på en eller anden måde. Jeg kan ikke forstå, at nogle lever et tilfredsstillende liv, mens andre lever i elendighed og nød, fattigdom og sult, tortur og indespærring. Dette kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

3) Mennesket har i kraft af sin alsidighed og langt større virkekraft en anden rolle end dyrene. Edderkoppen gør, hvad edderkoppen gør. Ligeså med fluen og løven. Men vi har valg, og vi har en større forståelse. Mennesket kan være grusomt, men også fabelagtigt kærligt og selvløst. Skulle dette virkelig være uden betydning? Det kan jeg ikke forestille mig. Er det ikke - som i lignelsen - noget med at bruge de talenter, vi har?

Derfor hælder jeg faktisk også til, at mennesket er forvaltere af skabelsen. Ikke ment som arrogance og selvophøjelse - men som ydmyghed, tjeneste og selvløshed. Alternativet til denne tjenergerning er at sidde med hænderne i skødet derhjemme - eller værre - at gå på rov i verden.
Top Svar Citer
#33157 - 29/08/2021 17:42 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Mennesket har i kraft af sin alsidighed og langt større virkekraft en anden rolle end dyrene. Edderkoppen gør, hvad edderkoppen gør. Ligeså med fluen og løven. Men vi har valg, og vi har en større forståelse. Mennesket kan være grusomt, men også fabelagtigt kærligt og selvløst. Skulle dette virkelig være uden betydning? Det kan jeg ikke forestille mig. Er det ikke - som i lignelsen - noget med at bruge de talenter, vi har?
Mit svar:
Har du aldrig hørt om sælers "suveræne ytringer"?
Jeg mindes da at have set en beretning om, at en sæl kan finde på at trække sig fra et bytte til fordel for en anden mere trængende sæl.
Havde dét været mennesker, er der vist ikke megen tvivl om, at vi ville kalde det næstekærlighed blinker

Du skriver også:
Citat:
For mig at se er denne verden "falden". Der ER meget smukt i den. Men der er OGSÅ meget ondt og megen lidelse. Denne verden kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.
Mit svar:
Var det ondskab, da et meteor for mange millioner år siden ramte jorden og bla. stort set udryddede dinosaurerne, hvorved det blev muligt for os mennesker at udvikle os?
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?
Tror du på, at en falden engel i skaberværket lokker os mennesker til ondskab?
Er det ikke en del af skaberværket, at noget kan "gå galt" og at mennesker kan "komme galt af sted"?
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?

Endelig skriver du:
Citat:
Derfor hælder jeg faktisk også til, at mennesket er forvaltere af skabelsen. Ikke ment som arrogance og selvophøjelse - men som ydmyghed, tjeneste og selvløshed. Alternativet til denne tjenergerning er at sidde med hænderne i skødet derhjemme - eller værre - at gå på rov i verden.
Mit svar:
Det er jo en umulighed for os mennesker at "forvalte" kosmos.
Men udover dine to alternativer: Passivitet og rovdrift, er der jo et andet: Altomfattende, uselvisk og omsorgsfuld kærlighed.
Her er der jo rigeligt at gøre:
- med at hjælpe mennesker, der er kommet galt afsted, "på ret køl",
- med at ændre vi menneskers ressourceforbrug, så vi ikke ad den vej udrydder os selv, og
- med at yde omsorg for alt levende og dødt på denne klode.

Dét er så mit standpunkt smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33159 - 29/08/2021 19:02 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Du besvarer mit spørgsmål med seks af dine egne spørgsmål. Det gør mig egentlig lidt usikker på, hvad du mener.

Citat:
Mit svar:
Var det ondskab, da et meteor for mange millioner år siden ramte jorden og bla. stort set udryddede dinosaurerne, hvorved det blev muligt for os mennesker at udvikle os?
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?
Tror du på, at en falden engel i skaberværket lokker os mennesker til ondskab?
Er det ikke en del af skaberværket, at noget kan "gå galt" og at mennesker kan "komme galt af sted"?
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?


Jeg spurgte jo, hvad du mener om følgende:
For mig at se er denne verden "falden". Der ER meget smukt i den. Men der er OGSÅ meget ondt og megen lidelse. Denne verden kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

Skal jeg forstå det sådan på dig, at lidelsen og ondskaben i denne verden GODT kan være målet for den guddommelige virken i skabelsen?

Jeg glæder mig meget til at besvare dine spørgsmål. Men jeg vil bare lige opnå lidt klarhed først. Håber det er ok med dig.

smiler
Top Svar Citer
#33165 - 30/08/2021 12:59 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas - for det er vel stadig dig, selvom du ikke sætter dit navn under dine indlæg?
Du konkluderer, at denne verden er en "falden" verden, hvilket vel må betyde "et mislykket skaberværk".
Det er så her jeg stillede 6 spørgsmål, og dem vil du ikke besvare, før du kender mine svar.
Det undrer mig. Du ma da vide hvad du mener.

Men jeg giver dig da gerne mine svar - og starter med det sidste:
Citat:
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?
Mit svar: Nej.
Citat:
Er det ikke en del af skaberværket, at noget kan "gå galt" og at mennesker kan "komme galt af sted"?
Mit svar: Jo.
Citat:
Tror du på, at en falden engel i skaberværket lokker os mennesker til ondskab?
Mit svar: Nej.
Citat:
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?
Mit svar: Jeg tror ikke på, at vi mennesker kan være onde, men på, at vi kan "komme galt afsted", samt at vi måske arveligt - som en slags misfostre - kan fødes uden evne til empati.
Citat:
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Mit svar: Nej.
Citat:
Var det ondskab, da et meteor for mange millioner år siden ramte jorden og bla. stort set udryddede dinosaurerne, hvorved det blev muligt for os mennesker at udvikle os?
Mit svar: Nej.

Det var så alt dette, der førte mig til den konklusion, at vi mennesker ikke har evner til at være skabelsens forvaltere her på denne klode (at forvalte kosmos er jo på forhånd en umulighed), men at vi hver især - med empati - kan udvikle vore evner til: Altomfattende, uselvisk og omsorgsfuld kærlighed, og hvor jeg nævnte tre hovedopgaver:
- at hjælpe mennesker, der er kommet galt afsted, "på ret køl",
- at ændre vi menneskers ressourceforbrug, så vi ikke ad den vej udrydder os selv, og
- at yde omsorg for alt levende og dødt på denne klode.
(Hvor mange planter og dyr er dræbt i tidens løb for at holde mig i live? Det er uhyggeligt at tænke på - og jeg kan ikke ændre det - udover nøjsomhed.)

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 47 af 245 < 1 2 ... 45 46 47 48 49 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
FN-domstol afviser at stoppe tysk våben..
30/04/2024 16:10
Brand i skib i Køge
30/04/2024 16:08
Folketingets formand: Vi vil se på brug..
30/04/2024 15:54
EU: Flyselskaber skal forklare, hvordan ..
30/04/2024 15:49
Mand varetægtsfængslet for at forsøge..
30/04/2024 15:12
Nyheder fra Religion.dk