annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 389 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas - for det er vel stadig dig, selvom du ikke sætter dit navn under dine indlæg?
Du konkluderer, at denne verden er en "falden" verden, hvilket vel må betyde "et mislykket skaberværk".
Det er så her jeg stillede 6 spørgsmål, og dem vil du ikke besvare, før du kender mine svar.
Det undrer mig. Du ma da vide hvad du mener.

Men jeg giver dig da gerne mine svar - og starter med det sidste:
Citat:
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?
Mit svar: Nej.
Citat:
Er det ikke en del af skaberværket, at noget kan "gå galt" og at mennesker kan "komme galt af sted"?
Mit svar: Jo.
Citat:
Tror du på, at en falden engel i skaberværket lokker os mennesker til ondskab?
Mit svar: Nej.
Citat:
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?
Mit svar: Jeg tror ikke på, at vi mennesker kan være onde, men på, at vi kan "komme galt afsted", samt at vi måske arveligt - som en slags misfostre - kan fødes uden evne til empati.
Citat:
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Mit svar: Nej.
Citat:
Var det ondskab, da et meteor for mange millioner år siden ramte jorden og bla. stort set udryddede dinosaurerne, hvorved det blev muligt for os mennesker at udvikle os?
Mit svar: Nej.

Det var så alt dette, der førte mig til den konklusion, at vi mennesker ikke har evner til at være skabelsens forvaltere her på denne klode (at forvalte kosmos er jo på forhånd en umulighed), men at vi hver især - med empati - kan udvikle vore evner til: Altomfattende, uselvisk og omsorgsfuld kærlighed, og hvor jeg nævnte tre hovedopgaver:
- at hjælpe mennesker, der er kommet galt afsted, "på ret køl",
- at ændre vi menneskers ressourceforbrug, så vi ikke ad den vej udrydder os selv, og
- at yde omsorg for alt levende og dødt på denne klode.
(Hvor mange planter og dyr er dræbt i tidens løb for at holde mig i live? Det er uhyggeligt at tænke på - og jeg kan ikke ændre det - udover nøjsomhed.)

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Australien sender evakueringsfly til Ny ..
21/05/2024 04:14
Se videoen: Containerskib er nu sejlet v..
21/05/2024 02:14
Flere anholdte i Polen sættes i forbind..
21/05/2024 01:14
Bandeuro i Haiti: International lufthavn..
20/05/2024 23:32
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Nyheder fra Religion.dk