annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 209 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 201 af 245 < 1 2 ... 199 200 201 202 203 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35629 - 01/05/2022 18:20 Re: kærlighed er handling [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen
Du citerer mig for ordene:
Citat:
Det handler jo om følelserne taknemmelighed og kærlighed, og følelser mener jeg ikke er noget, man selv kan bestemme.
Og du svarer:

Citat:
Selvfølgeligt kan man det!
Min replik:
Jo, man kan pålægge sig dem som idealer, men er det holdbart - er det ægte.
Her har jeg mine tvivl.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Jo, man kan pålægge sig dem som idealer, men er det holdbart - er det ægte.
Her har jeg mine tvivl.


Thjooe … der er det jo så din egen samvittighed, du må spørge ang ægthed smiler ... men forventer du en belønning - bare et tak er din selvopofrelse ikke ægte i mine øjne smiler

… men enhver mor ved, at barnet har behov der skal dækkes straks fra fødsel - og disse behov opfylder de fleste trods det, at skulle tilsidesætte egne lyster og behov i årevis - i forståelsen - det lille barn kommer først - pligt kærlighed så det basker tommelop og taknemmeligheden ved at kunne udføre og klare denne opgave er ganske stor og øger både lyst og vilje til at yde andre hjælp – og "sidegevinsten" er den, at et forhold ad denne vej styrkes, og her tilliden til den anden vokser … og så kan man opleve gengældelse – en boomerang effekt, som jo på ingen måde bør være motiv for det man yder … ofte kan modtager mærke om diverse tiltag til hjælp mm er ægte

Så man giver uden bagtanke for egen gevinst, fordi man efter beslutning om dette at yde en indsats ikke kan andet … at, der så ofte kommer en "gevinst" i form af glæde mm er så en anden sag

Pligt kærlighed kan også kaldes selvopofrelse, fordi man tilsidesætter egne lyst og sætter "den anden" først

Og her med barnet, er der bestemt ikke tale om man giver spontant kærlighed. Barnet er jo den ydre påvirkning man handler på smiler

***************
hvorfor ofte koks med farvelægning på skrivesiden - og hvorfor er teksten nu i skriveboks så sort - ser snavset ud
Top Svar Citer
#35630 - 01/05/2022 18:57 Re: En tanke ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver til mig:
Citat:
Forstår jo ikke man kan være uvidende om noget man kalder det guddommelige og samtidig mene at kunne mærke det … og - forstår jo heller ikke hvorfor, agnostisk pan"theisme" inspirerer til: ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
Mit svar:
Jeg oplever, at noget ER, men ikke hvad det er.
Det eneste, jeg kan tilføje er, at jeg ikke kan finde et rigtigere udtryk end det guddommelige - tænker dig også på sufien Rumi´s udtryk: Sandhedens mirakel - det gør mig ikke utryg smiler

Og hvorfor dén oplevelse inspirerer til de nævnte egenskaber, ved jeg heller ikke, men det ville være løgn, hvis jeg benægtede inspirationen - altså inspirationer, der kommer af sig selv blinker
Mine evner til at følge inspirationerne kan jeg ikke prale af.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Ja det lyder jo alt sammen meget mystisk smiler

Du kan mærke noget du ikke ved hvad er, som du kalder det guddommelige, som bevirker du inspireres til egenskaberne: ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed , som du dog ikke evner at efterleve -

men kommer af sig selv gør det vel ikke. Det komme jo netop af noget du mener ER - altså ydre påvirkning
Top Svar Citer
#35631 - 01/05/2022 19:27 Re: En tanke ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7231
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver om mig:
Citat:
Du kan mærke noget du ikke ved hvad er, som du kalder det guddommelige, som bevirker du inspireres til egenskaberne: ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed , som du dog ikke evner at efterleve -

men kommer af sig selv gør det vel ikke. Det komme jo netop af noget du mener ER - altså ydre påvirkning
Mit svar:
Ja, det kommer det vel af, men det er ikke noget, jeg kan "kloge" mig på blinker

Nu er det jo ikke første gang, der tales om noget, der kun karakteriseres ved ER.
Det fortalte Moses jo om - uden sammenligning i øvrigt - naturligvis smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35632 - 01/05/2022 19:28 Re: kærlighed er handling [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Hvis man er i dårligt humør, kan man så med sin vilje ændre det til godt humør?

Ja. Bestemt! Hvis du bliver bevidst om, du er i dårligt humør og ønsker at ændre det, er det muligt.

Citat:
Det er det, der får mig til at mene, at vi mennesker løber rundt og foretager os en masse ting styret af vore følelser.
Thjoee – indimellem

Citat:
Og når det handler om vrede, had, hævntørst, begær o.m.a., så er det jo desværre langt fra altid, at fornuftens vilje bremser os

hmm –
afhænger meget af hvilke værdier man har og om man tænker før man handler smiler
Top Svar Citer
#35633 - 01/05/2022 19:37 Re: En tanke ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver om mig:
Citat:
Du kan mærke noget du ikke ved hvad er, som du kalder det guddommelige, som bevirker du inspireres til egenskaberne: ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed , som du dog ikke evner at efterleve -

men kommer af sig selv gør det vel ikke. Det komme jo netop af noget du mener ER - altså ydre påvirkning
Mit svar:
Ja, det kommer det vel af, men det er ikke noget, jeg kan "kloge" mig på blinker

Nu er det jo ikke første gang, der tales om noget, der kun karakteriseres ved ER.
Det fortalte Moses jo om - uden sammenligning i øvrigt - naturligvis smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Ej stortchock det argument kan du bestemt ikke bruge.

Teksten fortæller klart hvem den der Er er smiler

Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
Gud sagde videre til Moses: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jahve, jeres fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid,

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_mos/3
Top Svar Citer
annonce
Side 201 af 245 < 1 2 ... 199 200 201 202 203 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
To mænd sigtet for tyveri af sidespejle..
10/05/2024 14:26
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Nyheder fra Religion.dk