annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 65 af 245 < 1 2 ... 63 64 65 66 67 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33290 - 15/09/2021 15:33 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hvis jeg har udtrykt mig sådan, at det kan forstås som, "at vi mennesker intet kan sige om Gud", da tilbagekalder jeg det, for jeg kender ikke nok til menneskers evner.
Dét, jeg mener, er, et jeg finder det forkert - ja utilstedeligt - og tillige umuligt - hvis jeg søgte at sige noget om det guddommelige. Det eneste, jeg kan sige om det guddommelige er, at det ER.
Man kan vel kalde det ærefrygt eller ærbødighed - men også uvidenhed.
Sådan har jeg det, og det hverken kan eller vil jeg ændre på.


Det respekterer jeg fuldt ud.

Citat:
Af og til tænker jeg også på, hvad vi mennesker kunne have undgået - og fortsat kunne undgå - af religionskrige m.m.m. - hvis vi alle havde det sådan.


Det kan du sikkert have ret i. Hvis alle vil til og definere og afgøre og fremhæve et dogme, så kan det sikkert føre til megen strid.

Det får mig til at tænke på, at Aldous Huxley vist nok et sted i Den Evige Filsofi skriver, at kristendommen har haft eller skabt problemer ved at insistere på, at der kun kan være én inkarnation af det guddommelige. Her er de østlige religioner vist mere åbne.

Citat:
En fordomsfri indstilling til det guddommelige har for mig ført til en oplevelse af det guddommeliges væren.
Dette har ført mig til kærlighed.
Det er så herefter kærligheden, der er i fokus - ikke spekulationer om det guddommelige.
Det er jo såre enkelt - har intet med logik at gøre - men er samtidig - synes jeg - vidunderligt


Det tror jeg, at jeg kan lære noget af. Jeg har altid haft en tendens til at filosofere. Men er det ikke netop vigtigere at elske og tjene?

Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Bedre er sandelig en ydmyg bonde, som tjener Gud, end en hoffærdig filosof, som iagttager stjernernes løb, men forsømmer sin sjæl. Hvem, som kender sig selv ret, har ringe tanker om sig selv og fryder sig ikke over menneskelige lovtaler. Dersom jeg enddog vidste alt, hvad der er i verden, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det hjælpe mig for Gud, som vil dømme mig efter gerningen?
- Thomas à Kempis


Citat:
Hvordan har du det?


Nu har jeg det fint. Men i går var jeg ked af min egen debatadfærd. For det første har jeg talt til dig på en arrogant måde. Det må du virkelig undskylde. Jeg skammer mig og har glædet mig til at undskylde.

For det andet er tingene nok mere nuancerede, end jeg selv har fattet. Fx er andet kapitel i den evige filosofi viet til "Årsagens Natur" - altså, hvad vi måske ville kalde: Hvad er Gud?

Og det kapitel ser på nogle måder ud til at give dig ret i det der med, hvad man kan eller ikke kan sige om Gud (eller måske rettere Guddommen; men det er her, det bliver lidt kompliceret). Læser jeg dybere efter, ser jeg, at tingene er nuancerede og ligger et sted mellem det, vi begge to siger. I "spændingsfeltet" i vores diskussion kan man måske sige.

Det vil jeg undersøge lidt mere, også via andre kilder. Men se blot dette:

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed, som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux


Dette finder jeg liggende i spændingsfeltet i den diskussion, vi har haft. Du har ofte sagt: Gud ER. Og jeg taler om algodhed og alkærlighed. Og her hører vi, at det ene indeholder det andet (og at man måske skal være forsigtig i sin tale herom).

Der står også meget andet, som jeg vil læse op på, og læse videre på via andre kilder.

Der åbnede sig lige en verden dér.

Men UNDSKYLD til dig, Arne. Jeg var den arrogante og på ingen måde ydmyg.
Top Svar Citer
#33291 - 15/09/2021 16:54 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Alt forladt blinker
Og jeg vil gerne tilføje, at vores dialog har hjulpet mig til lidt mere udvikling samt til at lære at udtrykke mig lidt mere præcist.
Jeg følte, at det var klart i mit hoved, men formuleret i ord, blev det i første omgang ikke klart nok blinker

Det interesserer mig, hvad du når frem til smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33293 - 16/09/2021 12:20 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Tak for svar.

Hvorfor stiller jeg spørgsmålstegn ved tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-3/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iii/

Jeg vil bare gerne have beskrivelsen undersøgt af videnskaben = kan det lade sig gøre, at skabe et univers på den måde? Det må være første skridt på vejen? Hvad beskæftiger andre mennesker sig med...

https://springlight.dk/universet.html

Der tales om sorte huller og alt sådan noget. Måske han er på rette spor...

Citat:
At holde rede på "det uredelige”

Astronomerne og astrofysikerne har fint tjek på det indre verdensrum, altså det der begrænses af vort eget solsystem og de nærmere omgivelser. Men når de forsøger at beskrive det ydre rum, kommer de til kort., bl.a. fordi de ikke har opdaget at galakserne alene består af støv og gas.

Når astrofysikerne ser noget, så prøver de at forklare det de ser ud fra det de allerede mener at vide samt de gængse teorier om f.eks. partikel og atomfysik. Forskerne har endnu ikke fundet lovene bag tyngdekraften og de stærke kernekræfter. Og det skal de jo nok have styr på før de kan dokumentere deres teorier om stjernedannelse f.eks.

Resultatet bliver en lang kæde af antagelser som griber ind i hinanden, hvor den ene forkerte antagelse bruges til at forklare den næste osv. osv. Naturvidenskaben forsøger altså at tænke sig til hvordan tingene hænger sammen, og forestiller sig fejlagtigt at alt kan beskrives i en ligning. Desværre bliver noget ikke nødvendigvis til videnskab blot ved at blive sat ind i en ligning. Men hvis videnskaben kendte de love og kræfter der står bag de stærke kernekræfter og tyngdekraften, ville de f.eks. vide at det ikke er muligt at danne stjerner ud fra stjernestøv og gasser f.eks.

Tyngdekraft eller gravitationskraft er noget der opstår som en konsekvens af at isotoper fortættes og danner masse. Men dette at tyngdekraft fremkommer af masse, betyder ikke at man kan gå den modsatte vej: at masse kan fremkomme af tyngdekraft. Det er således ikke gravitationskræfterne der danner massen eller tætheden af isotoperne. Dette arbejde står alene de supraatomare partikler og den supraatomare energi for. Gravitation kan kun forekomme i allerede eksisterende masse. Tyngdekraft er simpelt hen en konsekvens af masse.

Nok om det.

Jeg kan godt forstå, at du ikke orker al den læsning, men du kunne jo tage et kapitel om dagen, og på den måde komme igennem teksten. Måske bliver du grebet af beretningen...

http://thelightuniversal.org/page15.html

Vil meget gerne tale om dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Som sådan må der da have været en eller anden form for begyndelse...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33294 - 16/09/2021 16:29 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Tak, det er jeg glad for at høre heart

Det har også været en givende dialog for mig smiler
Top Svar Citer
#33299 - 18/09/2021 11:56 Re: Åndelig Føde [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Kære Gerth

Måske du kan gøre os lidt klogere på tingene...

http://thelightuniversal.org/page15.html

Jeg tænker på dette...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Som sådan må der da have været et startpunkt/udgangspunkt? Ellers ender vi vel op med noget meget underligt...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 65 af 245 < 1 2 ... 63 64 65 66 67 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk