annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 63 af 245 < 1 2 ... 61 62 63 64 65 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33276 - 13/09/2021 17:13 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Som jeg forstår evighed, er den uden begyndelse og uden ende.
Dermed kan der ikke være en skabelse - og forholdet mellem det guddommelige og den evige verden er - om muligt - endnu mere ufattelig for os mennesker.


Jeg ser mange problemer med din position.

* Der kan godt være en skabelse, også selv om den ikke har et begyndelsestidspunkt. Skabelsen er her jo tydeligvis. Der er ikke et intet.

* Efter min opfattelse er det kun Gud, der er evig, ikke skabelsen. For skabelsen er i tiden, Gud står uden for tiden. (Dette blot min opfattelse, som jeg dog deler med mange religionsfilosoffer).

* Gad vide hvad du mener med en evig skabelse. Denne verden menes dog at have en begyndelse i Big Bang. Ligeså skulle tiden have sin begyndelse her (som jeg sagde, bryder begrebet tid common sense på nogle punkter).

* Om skabelsen alligevel skulle være evig, så er den vel stadig betinget af Gud. Du påstår jo selv, at det guddommelige er bag verdens væren og i alt, ikke sandt?! Hvis verden skulle være "løsrevet"/ubetinget Gud, så har du endnu en gang begrænset Gud efter min mening.

* Er du ikke også selv betinget af Gud?

Hvordan du end vender og drejer det, så er det for mig volapyk, at du vil tale om mennesket og mener, at du kan gøre dette uden at sige noget om Gud. For hvis dette var muligt, så ser det ud til for mig, at du taler om en så distanceret Gud, at Gud slet ikke er i nogen form for kontakt med mennesket eller skabelsen. Og dog påstår du jo, at det guddommelige er i alt og bag verdens væren! (Og herved har du så alligevel sagt noget om det guddommelige).

Du ser yderligere ud til at hænge dig meget i, at det guddommelige er ufatteligt. Og det ser ud til at betage dig. For den kristne er Gud også evig og uendelig og kan ikke "indkapsles" - men fokus er dog på kærligheden, mens dit snarere er på noget kognitivt (hvad vi kan eller ikke kan fatte).

Men er vi betinget af Gud, må det dog sige noget om Gud og Guds forhold til os, når vi taler om mennesket. Når du siger, at mennesket IKKE kan sige noget som helst om Gud, vil jeg mene, at du har "begrænset" Gud. For hvorfra ved du, hvordan vi er betinget af det guddommelige? Og hvorfra ved du, at det guddommelige ikke skulle kunne meddele sig til os på en måde, hvor vi retteligt kan sige noget om Gud - fx noget om Guds uendelige kærlighed?

Hvis Gud er ubegrænset, så kan du da ikke være overbevist om, at det er en umulighed for Gud at sikre mennesket erkendelse, om det Gud er villig til at åbenbare om sig selv (fx sin kærlighed). Du kan tro, hvad du vil, og du kalder det da også blot 'din' tro. Jeg kan bare ikke finde, at den er konsistent. Der er udtalelser og antagelser, som strider mod hinanden efter min mening.

Citat:
Jeg kunne ikke drømme om at ville bestemme, hvad mennesker må sige - og ikke må sige - om Gud. Skulle jeg kunne forstås sådan, vil jeg understrege, at min ærbødige holdning her alene gælder mig selv.
Det kalde du selvros, og i så fald giver du mig jo kun den mulighed at "holde kæft" - så dén "køber" jeg ikke


Jeg ved ikke, hvad du vil med din første sætning. Jeg ved godt, at du har dine holdninger, og at du accepterer, at andre har andre holdninger (om du respekterer dem, må du selv vide).

Din ærbødige holdning? Er det "ærbødigt" at påstå om dig selv, at du elsker med en altomfattende kærlighed og er ydmyg? Og ret mig endelig, hvis jeg tager fejl ... men det er det, jeg hører dig sige.

At "holde kæft"? Nej, tværtimod, jeg spurgte dig jo direkte, om du virkelig elsker med en altomfattende kærlighed. Det er da en invitation til at tale.

Citat:
I den sammenhæng er det min tro, at total fordomsfri oplevelse af det guddommelige fører ethvert menneske til kærlighed - og at mere indviklet er det ikke.


I dine sidste indlæg mener jeg nu nok, at du har gjort det temmeligt "indviklet". Jeg kan i hvert fald ikke finde hoved og hale i det, du skriver.
Top Svar Citer
#33278 - 13/09/2021 18:13 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Dejligt at høre din stemme igen, Hanskrist! smiler

Citat:
Hvad er det JESUS KRISTUS er kendt for?


Så vidt min overbevisning så vil stort set alle identificere Jesus med næstekærligheden. Dette vil jeg ikke mene, at nogen er i tvivl om. Og dertil vil jeg måske tilføje Ny Skabelse, Ny Menneskehed. Vi kan også sige "opstandelsen" og herved berøre Ny Skabelse og Ny Menneskehed, men for mange bliver det pludseligt et videnskabeligt spørgsmål.

-------
-------

Og helt kort til dig, Arne:

Hvis du mener, at Gud er i alt og står bag verdens væren, så går jeg ud fra, at du hermed indtager det helt klassiske standpunkt, at Gud er ubetinget, men selv betinger alt værende.

Hvis verden og mennesket er betinget af Gud, så kan du ikke påstå, at vi mennesker IKKE kan erkende noget som helst om Gud, uden samtidig at antage at Gud har betinget os på en sådan måde. Og er Gud ifølge dig ubegrænset (hvilket jeg er ganske enig i), kan du ikke samtidig påstå, at Gud ikke kan give os sand erkendelse om sig selv - at vi umuligt kan have nogen form for erkendelse af Gud - da du herved ellers har begrænset Gud.

Med andre ord: Du er selvfølgelig velkommen til at tro, at Gud har betinget os på en sådan måde, at det er umuligt for os at nå nogen erkendelse af Gud overhovedet. Men herved har du sagt noget om Gud. Du er lige så velkommen til at tro, at Gud ikke kan give os sand erkendelse af sig selv (at vi umuligt kan nå nogen erkendelse af Gud overhovedet). Men herved har du jo begrænset Gud.

Hvis jeg var dig, ville jeg koncentrere mig om din Ikón-oplevelse og den kærlighed, du modtog og blev inspireret til at give videre - i stedet for at være betaget af menneskets nul-punkts fatteevne i forhold til Gud. For herved kommer du til at flytte Gud fra hjertet op i hovedet. Og så bliver det simpelthen for snørklet for dig.

heart
Top Svar Citer
#33279 - 13/09/2021 21:18 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

En tilføjelse til hvad Jesus Kristus er kendt for: At gøre forholdet til Gud personligt.

"Vores Far."
Top Svar Citer
#33280 - 14/09/2021 12:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvad gik Jesu lære ud på...

https://vandrermodlyset.dk/47-jesu-undfangelse/

Der henvises hertil...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Måske dette også er relevant...

https://vandrermodlyset.dk/15-genvejen/

Håber vi kan blive enige om noget...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33281 - 14/09/2021 17:39 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har ladet lidt tid gå - i overvejelser om udviklingen i vores dialog.

For at sige det kort, så føler jeg mig mistænkeliggjort af dine - for mig at se - mange besynderlige mistydninger af mine indlæg.

Når jeg f.eks. føler mig inspireret til ydmyghed, så "tyder" du dét som pral - eller noget i den retning.
Og når jeg søger at gøre mit standpunkt helt enkelt og klart med ordene:
Citat:
I øvrigt er jeg tilhænger af den totale trosfrihed - altså at jeg respekterer andres tro - så længe den ikke direkte skader medmennesker - og tillige friheden til at ytre sig herom.

I den sammenhæng er det min tro, at total fordomsfri oplevelse af det guddommelige fører ethvert menneske til kærlighed - og at mere indviklet er det ikke.
Så påstår du noget i retning af, at jeg modsiger mig selv - dog uden at klarlægge, hvordan du kommer til den opfattelse.

Jeg kan ikke undgå at få en fornemmelse af antipati fra din side, når jeg hævder, at min holdning - ud fra mine egne oplevelser - her forsøgt endnu klarere formuleret - er:
En totalt fordomsfri indstilling til det guddommelige kan muliggøre oplevelsen af det guddommeliges væren, og dette kan føre til kærlighed.
Det er så kærligheden, der er i fokus - ikke spekulationer om det guddommelige.

Jeg kan se, at du har opfattet, at jeg respekterer, at du har en helt anden opfattelse af det guddommelige.
Men jeg kan ikke se, at du respekterer min.

De "problemer" du hævder at se med min position, og som fører dig til konklusionen: "Volapyk", de er dine problemer - ikke mine.

Jeg ser, at du i et efterfølgende indlæg skriver:
Citat:
Denne verden menes dog at have en begyndelse i Big Bang.
Begyndelse, nå da, men hvad var det, der "bangede"? blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 63 af 245 < 1 2 ... 61 62 63 64 65 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk