annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 245 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33191 - 04/09/2021 12:00 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg skrev, at jeg synes, religionerne svigter alt andet end os mennesker.
Du nævner så, at buddhismen medtager dyrene, men det skyldes jo, at vi mennesker kan genfødes som dyr.
Og hvad planteverdenen angår, er der vist ikke megen omsorg at finde i nogen religion.
Kommer vi så til denne klode som helhed, er der vist intet


Jeg tror ikke, at østens religioner er så forenklede, at godhed mod dyrene udelukkende skyldes, at vi selv kan fødes som dyr (det er ikke alle grene af de østlige religioner, der tror på dette, i øvrigt). Det er snarere, at de er sansende væsner, og at al lidelse bør undgås i videst muligt omfang. For mig at se, når jeg læser om disse religioner, så er medfølelse i nuet i centrum, ikke egoisme i forhold til ens egen fremtid.

Med hensyn til "kloden som helhed", så er jeg meget uenig. Netop kristendommen fokuserer på skaberværket som helhed. Men skaberværket er i en falden tilstand, hvor mennesket må slide i det og ikke har det nemt. Dette er dog ikke "telos", det indre formål og mening med skabelsen som vi ser forskellige steder i Bibelen, fx første kapitel og i Romerbrevet kap. 8.

Citat:
Jeg tror ikke på, at vi mennesker skal gøre forsøg på at fatte det guddommelige.


Så sort og hvidt ser jeg ikke på det. Jeg mener ikke, at vi kan "udtømme Gud" eller "sætte ham i logisk system". Men jeg mener i aller højeste grad, at vi er forpligtet til at tage imod det guddommelige meningsfuldt. Og for mig er det IKKE meningsfuldt at påstå, at Gud er ligeglad med menneskers og dyrs pinsler, og at "ulven vil bo med lammet, og at panteren ligge sammen med kiddet" (Esajas).

Jeg på, at Gud vil sørge for, at alt bliver godt. For Gud er kærlighed. Eller som du måske vil sige: Det guddommelige er altomfattende kærlighed.

Citat:
Jeg tror på, at vi mennesker ydmygt og taknemmeligt skal glæde os over at være en del af miraklet: skaberværket - på lige fod med alt andet skabt.


Selvfølgelig skal vi glæde os over det. Enig. Men vi er dog givet muligheder, ingen andre dyr på denne klode er givet. Valgfrihed til at forstå verden i et større omfang end fluen - og handle på det. Hvis Gud er skaberen, og du og jeg er skabt, så må vi heller ikke fornægte denne Guds gave, dette aspekt af Miraklet.

Citat:
Og værdidomme over hvordan og hvorfor verden er, det er for mig spild af kræfter, der i stedet kunne være brugt til kærlighed.


Og jeg mener omvendt, at vi kan elske Gud med hele vores forstand, sind og hjerte. Det ene udelukker ikke det andet, tværtimod, hvis vi elsker i al ydmyghed, så opstår harmonien. Sådan ser jeg det.

Citat:
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?


Jeg tror ikke, at løven er ond, når den flænser et andet dyrs kød. Dette er dens natur.
Top Svar Citer
#33192 - 04/09/2021 12:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Der var noget tastefejl i det sidste indlæg (i forhold til "ulven og lammet"). Læs her i stedet for:

Citat:
Jeg skrev, at jeg synes, religionerne svigter alt andet end os mennesker.
Du nævner så, at buddhismen medtager dyrene, men det skyldes jo, at vi mennesker kan genfødes som dyr.
Og hvad planteverdenen angår, er der vist ikke megen omsorg at finde i nogen religion.
Kommer vi så til denne klode som helhed, er der vist intet


Jeg tror ikke, at østens religioner er så forenklede, at godhed mod dyrene udelukkende skyldes, at vi selv kan fødes som dyr (det er ikke alle grene af de østlige religioner, der tror på dette, i øvrigt). Det er snarere, at de er sansende væsner, og at al lidelse bør undgås i videst muligt omfang. For mig at se, når jeg læser om disse religioner, så er medfølelse i nuet i centrum, ikke egoisme i forhold til ens egen fremtid.

Med hensyn til "kloden som helhed", så er jeg meget uenig. Netop kristendommen fokuserer på skaberværket som helhed. Men skaberværket er i en falden tilstand, hvor mennesket må slide i det og ikke har det nemt. Dette er dog ikke "telos", det indre formål og mening med skabelsen som vi ser forskellige steder i Bibelen, fx første kapitel og i Romerbrevet kap. 8.

Citat:
Jeg tror ikke på, at vi mennesker skal gøre forsøg på at fatte det guddommelige.


Så sort og hvidt ser jeg ikke på det. Jeg mener ikke, at vi kan "udtømme Gud" eller "sætte ham i logisk system". Men jeg mener i aller højeste grad, at vi er forpligtet til at tage imod det guddommelige meningsfuldt. Og for mig er det IKKE meningsfuldt at påstå, at Gud er ligeglad med menneskers og dyrs pinsler. Jeg tror omvendt på, at "ulven vil bo med lammet, og at panteren ligge sammen med kiddet" (Esajas).

Jeg på, at Gud vil sørge for, at alt bliver godt. For Gud er kærlighed. Eller som du måske vil sige: Det guddommelige er altomfattende kærlighed.

Citat:
Jeg tror på, at vi mennesker ydmygt og taknemmeligt skal glæde os over at være en del af miraklet: skaberværket - på lige fod med alt andet skabt.


Selvfølgelig skal vi glæde os over det. Enig. Men vi er dog givet muligheder, ingen andre dyr på denne klode er givet. Valgfrihed til at forstå verden i et større omfang end fluen - og handle på det med "altomfattende kærlighed". Hvis Gud er skaberen, og du og jeg er skabt, så må vi heller ikke fornægte denne Guds gave, dette aspekt af Miraklet.

Citat:
Og værdidomme over hvordan og hvorfor verden er, det er for mig spild af kræfter, der i stedet kunne være brugt til kærlighed.


Og jeg mener omvendt, at vi kan elske Gud med hele vores forstand, sind og hjerte. Det ene udelukker ikke det andet, tværtimod, hvis vi elsker i al ydmyghed, så opstår harmonien. Sådan ser jeg det.

Citat:
Er det alene menneskers handlinger, der kan være onde?


Jeg tror ikke, at løven er ond, når den flænser et andet dyrs kød. Dette er dens natur.
Top Svar Citer
#33193 - 04/09/2021 16:03 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Din dristighed i din opfattelse af, hvad du kalder Gud og i din vurdering af skaberværkets tilstand, den har jeg ikke.

Min opfattelse er, at vi menneskers evner her er, at de nogenlunde svarende til myrers evner til at forstå computere blinker

I øvrigt er det mit fornemmelse, at vi mennesker generelt undervurderer andre levende væseners evner.

Du skriver, at det er løvens natur at dræbe og æde sit bytte.
Det er jeg enig med dig i, og efter min mening gælder det samme os mennesker - ikke bare overfor dyr, men også overfor planter.

Imidlertid behøver vi mennesker jo ikke at frådse og svine og formere os så voldsomt, som vi gør - i øvrigt med fare for vor egen fremtid.

Du nævnte buddhismen, den beundrer jeg for dens fokus på indre harmoni - ligesom jeg beundrer kristendommen for dens fokus på kærlighed - og islam for dens fokus på ydmyghed.

Du nævner også begrebet telos, "det indre formål og mening med skabelsen", som - for mig - er noget, jeg ikke finder det passende at søge at trænge ind i.

Her er vi forskellige - og det er jo heldigvis vores begges gode ret smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33194 - 04/09/2021 22:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Din dristighed i din opfattelse af, hvad du kalder Gud og i din vurdering af skaberværkets tilstand, den har jeg ikke.


Jeg oplever det nu ikke som dristighed, at jeg mener, at det guddommelige er større end mig. Hvis jeg kan opleve den uselviske kærlighed, hvor meget mere ER det guddommelige ikke dette - "den altomfattende kærlighed", som du jo selv kalder det. Det ser jo dog ud til, at vi begge mener, at det guddommelige (eller som jeg siger, Gud) er Kærlighed.

Jeg kan derfor heller ikke distancere mig fra - eller være kynisk omkring - den umiddelbare opfattelse, at Gud både har viljen og evnen til at "tørre enhver tåre bort" og sørge for, at alt bliver godt for alle. At du vil være agnostisk omkring dette - og altså mene at vi ikke kan vide, hvorvidt Gud vil alles salighed - er for mig at se "et koldt syn" på det guddommelige. Du kalder det ydmyghed; men for mig at se er det er det en form for selvhævdelse ikke at tillægge alt det gode Gud, men mene at du selv kender til den altomfattende kærlighed, dog uden at ville prise Gud for at have både evnen og viljen til at fuldbyrde den samme kærlighed i sin skabelse.

Citat:
Min opfattelse er, at vi menneskers evner her er, at de nogenlunde svarende til myrers evner til at forstå computere


En computer melder sig ikke i en myres sjæl, som jeg dog vil mene, at Gud - i sin altomfattende kærlighed - giver sig til kende i den elskende.

Citat:
I øvrigt er det mit fornemmelse, at vi mennesker generelt undervurderer andre levende væseners evner.


Den holdning tror jeg, at man er ved at gøre op med. Mange dyr kan mere, end vi tror. Men dog har de næppe den samme forståelse og frihed til at gå mange veje som mennesket. Og her mener jeg, at vi - i den gave vi har fået - må udnytte "vores talenter".

Citat:
Du skriver, at det er løvens natur at dræbe og æde sit bytte.
Det er jeg enig med dig i, og efter min mening gælder det samme os mennesker


Jeg vil nu nok mene, at vi kan behandle dyrene bedre!

Citat:
Du nævner også begrebet telos, "det indre formål og mening med skabelsen", som - for mig - er noget, jeg ikke finder det passende at søge at trænge ind i.


Jeg finder det omvendt passende - med hjertet som lanterne - at søge både formål og mening med vores Gud-givne liv.

Citat:
Her er vi forskellige - og det er jo heldigvis vores begges gode ret


Selvfølgelig smiler

Hvis du er med på ideen, vil jeg med glæde fortsætte besvarelsen af dine seks-syv spørgsmål. Har du lyst til det?
Top Svar Citer
#33195 - 05/09/2021 12:58 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Jeg kan derfor heller ikke distancere mig fra - eller være kynisk omkring - den umiddelbare opfattelse, at Gud både har viljen og evnen til at "tørre enhver tåre bort" og sørge for, at alt bliver godt for alle. At du vil være agnostisk omkring dette - og altså mene at vi ikke kan vide, hvorvidt Gud vil alles salighed - er for mig at se "et koldt syn" på det guddommelige. Du kalder det ydmyghed; men for mig at se er det er det en form for selvhævdelse ikke at tillægge alt det gode Gud, men mene at du selv kender til den altomfattende kærlighed, dog uden at ville prise Gud for at have både evnen og viljen til at fuldbyrde den samme kærlighed i sin skabelse.
Min replik:
Du kalder mig "kynisk", "kold" og "selvhævdende", fordi jeg ikke drister mig til at fastlægge det guddommeliges egenskaber, men for mig er det en frækhed at begrænse det guddommelige til en mandsperson, der vil - og kan - alt godt.
Det rejser - for mig - også spørgsmålet: Hvad er "godt"?
Og hvis vi deler verden op i "det gode" og "det onde", hvor kommer "det onde" så fra?
For mig hænger alt dette ikke sammen!
Og årsagen til dette åbenlyse kludder, den er - efter min mening - at vi mennesker i vores egoistiske snæversyn deler verden op i "det gode" og "det onde", i nydelse og lidelse, at vi menneskers evne til at forstå disse ting svarer til myrens evner til at forstå en computer.
Jeg mindes ordene fra Jalal al-Din Rumi:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Min overbevisning er, at det ikke er muligt for os mennesker, at forstå alle disse ting - at vi ikke er skabt dertil - men åh så gerne ville være det.

Og min oplevelse af det guddommeliges væren i alt, der føder kærlighed til alt - som det nu engang er - det er for mig bedre end alverdens fine religioner - det siger mig - enkelt og ligetil - hvad der er det rigtige for mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 245 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Nyheder fra Religion.dk