annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 28 < 1 2 ... 25 26 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33134 - 26/08/2021 17:00 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg gentager:
Citat:
Og hvordan andre klarer sig - det mener jeg må være deres eget frie valg.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33135 - 27/08/2021 14:07 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Kan det virkeligt passe, at du ikke tror på noget...

https://jesusnet.dk/svar/3213/

Hvorfor er din forståelse ikke mere udbredt? Har du fat i den lange ende...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Der er mange andre på banen...

https://askrealjesus.com/

Hvor langt er vi nået i vores udvikling...

https://carstenplougolsen.com/2021/08/26/en-advarsel-til-alle-potentielle-selvmordsterrorister/

Er der lys forude...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33136 - 27/08/2021 16:41 Re: Guder og det guddommelige [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Ja kære Jan ABC


der er ikke nogen grund til at tro på noget


men ufatteligt meget at blive indviet i - og så længe disse åbenbaringer strømmer i overflod og der er nok at tage af - af disse skabende formkræfter og energier så det nærmest er et problem at følge med - hvorfor så dog bede om mere og flere af disse skabende formkræfter og energier?

🌊🐳🐋💦🏊🚴🏃
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33139 - 27/08/2021 18:05 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Det blev jeg ikke meget klogere af...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Noget må du da tro på? Som sådan troede Paulus på Jesu opstandelse og tilbagekomst og meget andet...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33142 - 28/08/2021 00:43 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Gerth

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.



faith = a Spiritual reality in itself.

faith is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Det er hvad TRO betyder hos Paulus!

Faktisk det modsatte af hvad vi idag forbinder tro med.

Når Paulus taler om TRO betyder det at erfare Gud Helligåndens Tilstedeværelse eller Nærvær.

Bedste måde at forstå det på er når vi tænker på et menneske der har mistet TROEN. Hvad er det så dette menneske pludselig mangler? Jo at være drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden) at være grebet af GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆR det mangler ENTUSIASME (= i GUD VÆREN).

Mere tydeligt bliver det ikke Gerth.

Og jeg har sagt det ofte og jeg bliver ved med at sige det fordi det er i overensstemmelse med netop Paulus som Paul Tillich skriver, nemlig TRO i dets NY TESTAMENTLIGE betydning som vi finder Paulus bruger begrebet TRO.

Det er sørme korrekt at TRO optræder hos Paulus, men det betyder noget ganske andet end vi moderne mennesker forbinder ordet tro med, ja det betyder hos Paulus som Tillich og jeg har forklaret det.


Der er ingen trosbekendelser hos Paulus, ja Paulus forlanger ikke at vi skal tro noget som helst, men at vi tager imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Har et menneske TRO så er dette menneske grebet af ÅNDEN = Gud Helligånden. Er et menneske uden TRO har der mistet ÅNDEN er det ikke længere drevet og grebet af ÅNDEN

Derfor:

faith = a Spiritual reality in itself.

faith is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


-0-0-0-0-

Jeg håber du begynder at forstå det, at det begynder at dæmre for dig.


Vi ved også intuitivt Paulus har ret, for et menneske der er drevet af og grebet af ÅNDEN han har TROEN. Hvis vi om dette menneske siger ved en senere lejlighed, at vedkommende har mistet TROEN så er det ÅNDEN vedkommende ikke længere erfare NÆRVÆRELSEN af.

Alle forældre ved det, et barn der har TROEN eller er i TROEN - har sin beGEJSTring = sin ENTUSIASME (i GUD VÆREN). Mister barnet TROEN - har barnet ikke længere TROEN eller er barnet ikke længere i TROEN - da er det veGEJSTringen og ENTUSIASMEN der er forsvundet.

Men så kigger faderen ud af vinduet og konstaterer at barnet igen har genvundet sin beGEJSTring og ENTUSIASME og han siger til sin kone, vores søn har fået TROEN igen.

Jeg skrev det til Jan ABC - men han forstod det ikke, han sagde han ikke blev klogere af mine ord, men det skyldes at Jan ABC som Arne omgøre tingene til grublerier og spekulationer - ja jeg kender ingen som Arne og Jan ABC der omgør det religiøse spirituelle så meget til nytteløse grublerier og spekulationer om hvad var der før Big Bang etc etc etc og hvad sker når vi dør etc etc.


At rende rundt og tro dit og dat er nytteløst, og ihvertfald gjorde Jesus og Paulus ikke dette - tværtimod vidste de besked - gennem deres erfaringer med Gud og Guds Ånd.

Og vitterligt det ønsker jeg så meget for jer alle om I dog bare til en begyndelse måtte erfare bare lidt - derefter vil meget mere følge efter - fordi efter den første mindre erfaring er I kommet på sporet af det ægte religiøse spirituelle der bare venter og venter på at mennesker vil gå i proces hermed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 28 < 1 2 ... 25 26 27 28 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk