annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 22 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32682 - 08/07/2021 12:30 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er efterfølgende kommet i tanker om, at du måske finder det upassende og utilladeligt at pille tre steder ud af Bibelen uden også at acceptere resten.
Nu har du jo vist aldrig meldt klart ud, hvor du selv står, så det er gætteri fra min side, men jeg vil fortsat hævde, at vi her på Trosfrihed.dk må have ret til skepsis overfor "hellige skrifter" - uanset hvilken religion de er fra - og tillige ret til at lade sig inspirere derfra, samt at vi hver især skal have frihed til religiøse standpunkter - i hvert fald så længe de ikke skader andre.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32683 - 09/07/2021 13:05 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Jeg er efterfølgende kommet i tanker om, at du måske finder det upassende og utilladeligt at pille tre steder ud af Bibelen uden også at acceptere resten.
Nu har du jo vist aldrig meldt klart ud, hvor du selv står, så det er gætteri fra min side, men jeg vil fortsat hævde, at vi her på Trosfrihed.dk må have ret til skepsis overfor "hellige skrifter" - uanset hvilken religion de er fra - og tillige ret til at lade sig inspirere derfra, samt at vi hver især skal have frihed til religiøse standpunkter - i hvert fald så længe de ikke skader andre.


Citat:
Når jeg nævnte de tre steder fra Bibelen, så er det fordi:
Svaret til Moses alene peger på væren, som jeg jo også oplever "det guddommelige".
Saligprisningen peger på ydmyghed/beskedenhed.
Samaritaneren for mig peger på de suveræne livsytringer (som K.E. Løgstrup skrev om).

Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud


##

Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud

Jo - det gør de alle tre.

Gud Jahve er i tornebusken – trods det, det er en engel, han taler igennem
… og gud Jahve er også den der skrev Moseloven med sin finger – guds lov som samaritanerren adlød

… og lignelsen om samaritaneren blev fortalt på baggrund af spørgsmål om, hvad der skulle til for at arve evigt liv.

Det samme evige liv som der er tale om i »Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres

I øvrigt talte Jesus på guds vegne og kaldte ham far – og tilmed sagde han:

Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14




**

Nå - man kan sige meget om lidt, og lidt om meget, men det er jo ikke ualmindeligt, at folk plukker her og der og sammensætter deres egen tro, og det er du jo også i din gode ret til at gøre, men der er for mig at se, ikke tale om tro. Blot nogle ord du hæfter dig ved – som fortæller dig noget –

kunne du jo nok finde i andre bøger, men du finder dem i bibelen

Det morsomme er jo, at du mener, jeg ikke kan fortælle dig noget med bibelen i hånden, da du mener både biblen og dennes gud er menneskeskabt, og alligevel fremhæver du selv tre steder fra biblen, der fortæller dig noget.

Og hvad fortæller de dig. Ja, det siger du ikke. Blot hæfter du dig ved nogle ord og forholder dig ikke til tekstens sammenhæng eller biblens fortælling … særlig spøjst er det jo, at netop det du afviser, fortæller dig noget.

Lad os tage beretningen om tornebusken.

Jeg mener, det er helt hen i vejret at pege på, at gud siger: jeg Er og ligestille det med det guddommelige, du selv oplever ved at eksistere

Hvorfor..

Fordi du ikke anerkender denne menneskeskabte gud. Altså ER han ikke – han eksisterer ikke - og derfor kan du jo ikke sammenligne det med din egen eksistens, som du påstår at opleve som guddommelig uden, at kunne henvise til en gud,

At du syntes, alting er guddommeligt - efter din forestilling om intet, er jo også en dårlig begrundelse, da dette – som før sagt - er umuligt, når du selv gør dig disse tanker, men det er så sådan det er for dig. Dig som Jesus elsker – at gud – det guddommelige er i Alt – også mig pc. ...


Et hurtigt svar - og ikke nemt at fortsætte noget, jeg troede var afsluttet


***

Top Svar Citer
#32687 - 10/07/2021 12:56 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Det var jo tanken om, at fri opfattelse af ord i Bibelen måske kunne føles krænkende, der fik mig til at skrive her igen.

Nu ved jeg jo stadig ikke rigtig, hvor du står, ej heller om du mener, jeg krænker, men dét, jeg lægger mærke til angående fortællingen i Anden Mosebog Kapitel 3 Vers 14 om Moses og den brændende tornebusk er svaret som Moses her fik:
Citat:
Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
Det er jo ikke just særlig oplysende, og der er intet om en menneskelignende faderskikkelse, der er almægtig og god - kun udsagnet om væren.

Det er så dét, der - overraskende for mig - en lille smule - og uden sammenligning i øvrigt - ligner min oplevelse af "det guddommeliges væren overalt".
For jeg kan intet sige om denne for mig spinkle og slet ikke dramatiske oplevelse andet end netop dens væren.

Denne væren er egentlig mere værd for mig end alverdens kirker, moskeer og templer, der for mig er smukke og betagende centre for længsel efter "det guddommelige".

Denne væren - så spinkelt jeg end oplever den - giver mig mening i mit liv - så lille jeg end er i alt værende - og får mig til at elske alt værende.
Så jeg har rigeligt at gøre med at finde ud af at gøre det ordentligt blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32689 - 10/07/2021 22:15 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Når jeg nævnte de tre steder fra Bibelen, så er det fordi:
Svaret til Moses alene peger på væren, som jeg jo også oplever "det guddommelige".
Saligprisningen peger på ydmyghed/beskedenhed.
Samaritaneren for mig peger på de suveræne livsytringer (som K.E. Løgstrup skrev om).

Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud

##
Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Citat:
dét, jeg lægger mærke til angående fortællingen i Anden Mosebog Kapitel 3 Vers 14 om Moses og den brændende tornebusk er svaret som Moses her fik:
Citat:
Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«

Det er korrekt. Det står der.

Citat:
Det er jo ikke just særlig oplysende,

Jo vel også lige meget, når det som siger/fortæller dig noget, kun er ordene: Jeg Er i oplyste skriftsted, men ellers er der jo i verset tale om gud, hans udvalgte folk israelitterne, som gud ville sende Moses til – ud over - at han jo fortæller Moses, hvordan han skal præsentere ham for israelitterne, og at han/gud selv bestemmer hvem han vil være.

Citat:
og der er intet om en menneskelignende faderskikkelse, der er almægtig og god - kun udsagnet om væren.


Biblens gud forstås altid som almægtig, og hans plan var jo at udfri sit folk fra slaveri. Det må da vist høre ind under godhed, men ellers er det korrekt, der ikke står noget om en far, men kender man biblens fortælling, ved man jo også, at denne gud, Abrahams, Isaks og Jakobs gud samt Jesu far er skaberen, der har skabt mennesket i sit billede og spist sammen med Abraham og Sara i Mamrelund
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/18

Så der er bestemt tale om en menneskelignende gud af hankøn – og samme gud er det jo, der talte med/til Moses fra tornebusken ifølge biblens ord, trods det gud forstås som ånd - eller er det en ånd der har en ånd - du ved Guds ånd svævede over vandene.


Men alt det er ikke i ordene Jeg er,

… men nu i sidste skriv har du udvidet til et helt samlet vers, og det fortæller allerede mere, end kun at fokusere på de 2 ord: Jeg Er selv om jeg forstår, det stadig kun er det, der fortæller dig noget i forhold til du er glad for livet.

***

Top Svar Citer
#32690 - 11/07/2021 16:37 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er ikke i tvivl om, at både Moses' folk og kristendommens folk gør deres yderste for at nå sandheden om alt - og det respekterer jeg naturligvis.
Dét der overraskede mig, var - når jeg søger at udtrykke min oplevelse af "det guddommeliges væren i alt" - at jeg ikke kan komme længere end til: Er - ja, jeg er tillige ikke godt tilpas med udtrykket "det guddommelige" - oplever det som for fladt og for respektløst.

Hvordan denne lukkethed om kristendommens og jødedommens Gud's væren ved den brændende tornebusk skal forstås, ved jeg ikke - ej heller Bjergprædikenens saligprisning af "de fattige i ånden", men pudsigt for mig er det, at det netop er sådan, jeg føler mig i oplevelsen af "det guddommeliges" væren i alt blinker

Og al sådan snak, som jeg kommer med her, passer jo ikke ind i kristendommens faste rammer.

Ikke desto mindre er kristendommens "spontane suveræne livsytring" - som nogle kristne kalder den barmhjertige samaritaners næstekærlige handling - noget, som jeg også mærker inspiration til - ikke alene overfor medmennesker, men også overfor alt andet værende.

Så helt kort:
Jeg oplever, at der er noget der er - uanset at jeg føler mig "fattig i ånden" - og som motiverer mig til altomfattende kærlighed.

Kættersk tale indenfor kristendommen?
Ja - sikkert.
Men jeg vil ikke lyve blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 22 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk