annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Mennesket og verden

Citat:
Når jeg nævnte de tre steder fra Bibelen, så er det fordi:
Svaret til Moses alene peger på væren, som jeg jo også oplever "det guddommelige".
Saligprisningen peger på ydmyghed/beskedenhed.
Samaritaneren for mig peger på de suveræne livsytringer (som K.E. Løgstrup skrev om).

Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud

##
Der er intet af dette, der - som jeg opfatter det - peger på en mandlig menneskelignende person som Gud
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Citat:
dét, jeg lægger mærke til angående fortællingen i Anden Mosebog Kapitel 3 Vers 14 om Moses og den brændende tornebusk er svaret som Moses her fik:
Citat:
Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«

Det er korrekt. Det står der.

Citat:
Det er jo ikke just særlig oplysende,

Jo vel også lige meget, når det som siger/fortæller dig noget, kun er ordene: Jeg Er i oplyste skriftsted, men ellers er der jo i verset tale om gud, hans udvalgte folk israelitterne, som gud ville sende Moses til – ud over - at han jo fortæller Moses, hvordan han skal præsentere ham for israelitterne, og at han/gud selv bestemmer hvem han vil være.

Citat:
og der er intet om en menneskelignende faderskikkelse, der er almægtig og god - kun udsagnet om væren.


Biblens gud forstås altid som almægtig, og hans plan var jo at udfri sit folk fra slaveri. Det må da vist høre ind under godhed, men ellers er det korrekt, der ikke står noget om en far, men kender man biblens fortælling, ved man jo også, at denne gud, Abrahams, Isaks og Jakobs gud samt Jesu far er skaberen, der har skabt mennesket i sit billede og spist sammen med Abraham og Sara i Mamrelund
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/18

Så der er bestemt tale om en menneskelignende gud af hankøn – og samme gud er det jo, der talte med/til Moses fra tornebusken ifølge biblens ord, trods det gud forstås som ånd - eller er det en ånd der har en ånd - du ved Guds ånd svævede over vandene.


Men alt det er ikke i ordene Jeg er,

… men nu i sidste skriv har du udvidet til et helt samlet vers, og det fortæller allerede mere, end kun at fokusere på de 2 ord: Jeg Er selv om jeg forstår, det stadig kun er det, der fortæller dig noget i forhold til du er glad for livet.

***

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk