annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 571 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guder og det guddommelige

Jeg startede denne tråd med at omtale de mange religioner og de mange guder, samt mistanken om, at de er menneskelige "konstruktioner", der søger at nå, hvad der er bag - og i - miraklet: Verdens væren.

Denne stræben op mod det guddommelige finder jeg smuk - om end umulig.
For - som jeg ser det - er vi mennesker jo en meget ubetydelig del af kosmos, og at vi skulle bilde os ind at have evner til at opfatte den altomfattende sandhed, ville jeg opfatte som storhedsvanvid.

Det behøver jo imidlertid ikke at forhindre, at nogle mennesker oplever glimt af det guddommeliges væren.
Gerth fortæller jo herom og benævner det: Helligånden.
Den danske mystiker Johs. Anker Larsen kaldte det: Evighedsøjeblikke.
Og der er sikkert mange andre, som blot holder det for sig selv.
Jeg synes også, jeg ikke så sjældent fornemmer det guddommeliges væren i alt værende - om end meget, meget svagt.

Og når K.E. Løgstrup talte om spontane og suveræne livsytringer af næstekærlig art, er det vel også glimt af det guddommelige - endda inden i os mennesker.

Den slags kan jo vist ikke puttes ind udbyggede religioner, som jo til gengæld giver tryghed, når man tilslutter sig dem.

Dét er stort set, hvad jeg har fået ud af denne tråd, og mit håb er, at det må lykkes os alle at nå frem til gensidig accept af hinanden - i stedet for "kætterforfølgelser", religionskrige og religiøse slagsmål.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
14/05/2024 10:17
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Outdoor-væresteder kan være på vej ti..
14/05/2024 12:43
EU-rådsformand Charles Michel udtrykker..
14/05/2024 12:20
WHO: 'Intet galt' med dødstal fra Gazas..
14/05/2024 11:53
Emilie Mengs sognepræst håber på klar..
14/05/2024 11:41
Ny form for fjernvarme kommer snart til ..
14/05/2024 11:11
Nyheder fra Religion.dk