annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15791363
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392830
Et andet syn 1999069
Åndelig Føde 1559979
Jesu ord 1530231
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 177 gæster og 335 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 245 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32330 - 30/05/2021 17:16 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3680
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka

godt du er tilfreds med mit svar, selv om jeg jo ikke - mener jeg - har lagt skjul på, jeg ikke kalder mig kristen.


Folk på sidelinjen ville ikke ane at du ikke var bibelfundamentalistisk Kristen, mange finder noget indremissionsk, ja indimellem så tæt på Jehovas Vidner at du var svær at skelne fra disse, især deres kongstanker og hvor de angriber de tre store traditionelle Kirke retninger i verden. Sådan var det i 19 ud af 20 indlæg, så var nogen igang med at læse et af de 19 indlæg, ville de ikke kunne forestille sig de der bemærkelsesværdige og meget overraskende gøren grin med kristendommen som ren hjernespind og at du sørme ikke var kristen - men de var der og de er der når man læser gamle indlæg så dukker de op.

Ene øjeblik stærkt bibelfundamentalistisk funderet næste øjeblik er det hele hjernespind og det er mennesket der har skabt Gud i deres billede. Hvad jeg mener herom har jeg skrevet et principielt fremragende indlæg om 😜 💕

Vi var ret forvirrede og når vi spurgte dig fik vi aldrig et svar (ufattelig mange gange har Arne spurgt og jeg spurgt og da Thomas spurgte forleden fik han et dumsmart svar at det var hans problem og bestemt ikke dit at du skrev så tvetydigt at vi der kendte dig var rundt på gulvet så vidt hvad du egentlig mener. Men du er blevet meget anderledes her på det sidste).


Ja du er blevet meget mere ligetil at samtale med.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32332 - 30/05/2021 20:01 Helligånden [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1901

Jamen, jeg mener da stadig, at tro – inden det bliver tro er hjernespind.

Du vil måske forklare hvorfra du har den ide om helligånden – og da især hvordan du er nået frem til det, som du forstår ved dette, er det, og hvorfor?

***

Top Svar Citer
#32333 - 30/05/2021 20:10 Ny stil ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1901
Citat:
Ja du er blevet meget mere ligetil at samtale med.
Jamen fortjenesten er din.

Du angriber ikke - og det ville være nok til, at jeg kan samtale, hvis der er noget at samtale om.

Så du behøver ikke at rose mig og stryge mig med hårene for at få mig udfrittet - bliver da også helt nervøs med din nye stil efter så mange års pres og "tæsk"

***

Top Svar Citer
#32334 - 30/05/2021 20:47 Re: Helligånden [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3680
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jamen, jeg mener da stadig, at tro – inden det bliver tro er hjernespind.

Du vil måske forklare hvorfra du har den ide om helligånden – og da især hvordan du er nået frem til det, som du forstår ved dette, er det, og hvorfor?


Det har jeg fra især følgende sammenhænge:

1):

da jeg cyklede på elite niveau var jeg nogengange i ikke bare flow men i magisk flow, i superfluidity - alt var let selv om det var svært, jeg var i EKSTASE - noget havde grebet mig og besat mig som var meget forskelligt fra normale tilstande og jeg kunne præstere i usædvanlig grad når der var HUL IGENNEM som det hedder indenfor sportens verden

2):

Da jeg var i murerfirmaet og vi ofte arbejdede på akkord - der skete der ofte noget magisk med os alle sammen humør mæssigt og energi mæssigt, vi blev grebet af venskabeligt sammenhold og et humør uden lige som varede i årevis og som vi tog med os hjem hver aften og det smittede af på alle i vores omgivelser og det varer den dag endnu hvis vi der stadig lever møder hinanden igen så gnister vores øjne af gensynsglæde fra en uforglemmelig epoke i vores liv

3):

Da jeg begyndte på Århus Universitet der blev jeg så inspireret at jeg gang på gang blev væk i studierne og præsterede igen ganske usædvanligt, noget jeg der er ordblind og altid havde været lidt skoletræt aldrig rigtig havde oplevet før (lidt i realskolen til termins eksamen i matematik havde jeg fået et glimt af noget lignende) men her på Århus Universitet ville det slet ikke sådan gå væk igen, jeg var i dagevis, i månedsvis under så stor inspiration og havde så kraftige åbenbaringer at jeg spændte over så meget og igangsatte så meget - hvilket jeg under normale omstændigheder ikke ville kunne have gjort, uden disse mærkværdige åbenbaringer - jeg havde nogle mærkværdige intellektuelle præstationer og mig der var ordblind og havde fået 6,9 i studenter eksamen, og de fleste af dem jeg var på hold med lå omkring 13 i snit - de måbede over at det var mig der havde svært ved stoffet at det var mig som den eneste da året var omme der havde magtet at løse samtlige de sværeste opgaver vi fik i biofysik og kemi - fordi der skulle være noget til de særlige godt begavede. Selvfølgelig blev jeg berygtet at ham den dumme - faktisk var ham der præsterede bedst af alle godt 100 af Danmarks yngre klogeste hoveder. Det var også mærkeligt også for mig selv, men jeg var under inspiration og fik konstant åbenbaringer og indsigter fra en anden verden.


Jeg er vokset op i en sekulær familie, ikke kirke vant familie, vi kom der kun hvis altså bryllup barnedåb og konfirmation - så jeg forbandt ikke mine oplevelser med noget der kunne relateres til noget SPIRITUELT førend der på Århus Universitet hvor jeg undrede mig over disse åbenbaringer - hvor kom de dog fra - hvad var de, hvordan havde andre mennesker talt og beskrevet disse ekstraordinære forhold - først var det hos Jung jeg fandt ligesindede og endelig mange år efter fandt jeg Paulus der åbenbart gang på gang havde erfaringer som mine


--- det er min vej - jeg har ikke læst om tingene førend mange år efter - måske også fordi jeg er ordblind og min far og mor der var landmænd og senere selvstændige indenfor byggebranchen - for dem var der kun den praktiske virkelighed der eksisterede, hvor vi bøvler med vores omgivelser, og sproget har kun en funktion i vores liv nemlig at beskrive noget vi har erfaringer med gennem vores arbejde = vores måde at kunne udrette noget igennem vores den fysiske kropslige sanselige biologiske i verdens værens tilstedeværelse (altså der var altid et stof, noget konkret vi arbejdede med) - al tænkt og abstrakt havde og har egentlig ikke min interesse, med den baggrund og som ordblind

Jeg har det på samme måde i dag, jeg anerkender kun en og samme virkelighed for os alle - vi kan ikke tillade os at tro noget - det er alene erfaringer der afgør om der er noget at tale om

Også derfor jeg aldrig har troet noget - jeg er 100% centeret i virkeligheden og det vi kan gøre os erfaringer med

Om du husker vores 🍓 jordbær snak - men vi to har drøftet det her ufatteligt mange gange tidligere
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32335 - 30/05/2021 22:01 Re: Helligånden [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1901
Citat:
#32327 - 30/05/2021 15:01
Som min papsøn skrev forleden, du Hans havde modet til at stå ved at du var hard core KRISTUS TROENDE i en tid hvor dette blev ringeagtet og latterliggjort - idag ser tingene meget anderledes ud.


Citat:
Jeg har det på samme måde i dag, jeg anerkender kun en og samme virkelighed for os alle - vi kan ikke tillade os at tro noget - det er alene erfaringer der afgør om der er noget at tale om

Også derfor jeg aldrig har troet noget - jeg er 100% centeret i virkeligheden og det vi kan gøre os erfaringer med
fremhævning er min

Hvad forstås der ved hard core KRISTUS TROENDE – og hvordan er man det uden tro

***
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 245 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
06/05/2024 05:15
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Protester i Mexico efter tre surfere er ..
06/05/2024 03:51
Mindst 19 meldes dræbt i israelske angr..
06/05/2024 03:05
Danske stafetter kikser totalt i OL-kval..
06/05/2024 02:49
Helikoptere har travlt med redningsarbej..
06/05/2024 02:32
FN anklager Israel for at nægte dem hum..
05/05/2024 22:22
Nyheder fra Religion.dk