annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 440 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 245 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32434 - 07/06/2021 22:50 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Et ekstra spørgsmål smiler

Hvorfra har du i øvrigt den ide fra, der findes en gud … du skrev, du var lige ved at blive ateist inden dit besøg til den ortodokse kirke.

... og hvordan forbandt du oplevelsen af guddommelighed i kirken med din guds forståelse?

***
Top Svar Citer
#32435 - 07/06/2021 23:30 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Du oplever altså det guddommelige foran ikoner – ikoner som du ikke tilbeder, men elsker - på grund af det de symboliserer, men som du ikke elsker men - måske tilbeder … eller er det bare træpladen, du elsker?
Mit svar:
Dét spørgsmål er lidt "kringlet", synes jeg blinker
Dét, jeg oplever, er, at Ikonen "siger" noget til mig om guddommelighed indenfor de rammer, hvori Ikonen er skabt.
At den så er "låst inde" i noget dogmatik, generer mig egentlig ikke så meget.
Eksempel: Kristus' højre hånd siger: Jeg elsker, mens øjnene ser dybt ind i dig, der "ser ikonen i øjnene" heart
Resten er egentlig - for mig - ikke så vigtige detaljer.

Du skriver også:
Citat:
Du vil så ikke bede mer lige nu, men - du har i den ortodokse kirke, hvor guden er den 3enige gud bedt til - ”din egen gud” - den gud, som du mener intet menneske kan forestille sig
Mit svar:
Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud, men jeg har i ortodokse kirker intenst oplevet noget guddommeligt - hinsides alle dogmer blinker

Endelig skriver du:
Citat:
… men spørgsmålet flagre i vinden … Hvem er det, du kysser og elsker, når du kysser ikonet der ifølge dit link siger om ikoner:

Ifølge kirkens lære svarer ikonen fuldstændig til Skriftens indhold
Mit svar:
Logisk set har du da en pointe her, men som ovenfor nævnt drejer dette her sig jo ikke om logik, men om oplevelse, følelse og motivation.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32436 - 07/06/2021 23:45 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Hvorfra har du i øvrigt den ide fra, der findes en gud … du skrev, du var lige ved at blive ateist inden dit besøg til den ortodokse kirke.
Mit svar:
Min konfirmation og præstens efterfølgende krav om tro gav mig en fornemmelse af kirkelig råddenskab.
Mit møde adskillige tiår senere med en Kristus Ikon overvældede mig med sin dybe indsigt i mig og med sin dybt alvorlige kærlighed.
Dét var, hvad jeg oplevede - og ikke kan fornægte.
På det tidspunkt havde jeg intet kendskab til ortodoks kristendom.
Det får mig ikke til at påstå noget om "en Gud", men det gør det umuligt for mig at fornægte oplevelsen af noget guddommeligt blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32437 - 08/06/2021 00:52 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Når man nu som du foregiver, at har så ophøjet et gudsbillede, at det ikke hverken kan eller skal beskrives eller forstås, er det underligt for mig, du kæder oplevelsen/oplevelserne med og uden sang og røgelse til dette, for - er noget moderligt, er det fordi man har et billede af disse ord.

Ligeså mener jeg, at er noget guddommeligt har man også et billede af denne gud hvorfra dette kommer … men ok lad det ligge – og tak for svar.

Det lyder til, du har haft et behov som blev vækket og at vejen til biblens gud gik gennem en ikon af Jesus, men ifølge kirkebiblen er der tale om afgudsdyrkelse.

Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig –
Citat:
Kristus' højre hånd siger: Jeg elsker, mens øjnene ser dybt ind i dig, der "ser ikonen i øjnene"

Top Svar Citer
#32440 - 08/06/2021 13:23 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Når man nu som du foregiver, at har så ophøjet et gudsbillede, at det ikke hverken kan eller skal beskrives eller forstås, er det underligt for mig, du kæder oplevelsen/oplevelserne med og uden sang og røgelse til dette, for - er noget moderligt, er det fordi man har et billede af disse ord.
Mit svar:
For mig er det guddommelige bag - og i - alt.
Og med "alt" mener jeg denne klode, denne galakse, dette univers - og måske endda flere universer.
Dét at "alt" er værende - modsat intet - oplever jeg som kærlighed.
Dét skete for mig første gang i mødet med Kristus Ikonen, hvor jeg oplevede denne dybe kærlighed rettet mod mig.
Det var en stor, stor og vidunderlig oplevelse.
Herefter var mit liv noget andet - og nylig oplevede jeg, at denne kærligheds væren i alt.

Men i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed, og jeg finder det hovmodigt at bilde sig ind, at det er noget, vi mennesker kan fatte dybere end alene kærligheden fra det guddommelige.

At mange mennesker så har behov for at "få det ned på jorden, så vi kan forstå det" opfatter jeg, som årsagen til de næsten utallige dogmer i vore mange forskellige religioner - dogmer, som ofte strider mod hinanden og derved skaber forfærdende grusomheder.
Men når ortodoks-kristne mennesker kysser ikoner, så er det vel netop en spontan reaktion - uanset dogmerne - på oplevelsen af kærligheden fra det guddommelige.
Dét har jeg i hvert fald ikke svært ved at forstå blinker

Du kommenterer også mine ord:
Citat:
Kristus' højre hånd siger: Jeg elsker, mens øjnene ser dybt ind i dig, der "ser ikonen i øjnene"
med følgende:
Citat:
Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig –
Mit svar: Det lyder for mig som en dødsdom over al kunst blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 245 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk