annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 268 gæster og 270 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 245 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32304 - 30/05/2021 00:55 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...

Vil du forklare nærmere???

Jamen, sådan er det vel – man må selv bakse med hvem/hvad gud er for én selv.

I kristendommen er det Jesu, der har forklaret ham – og gennem hans ord troen kan komme.

Ingen har nogen sinde set Gud; den Enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1

Uden her at komme ind på hvorfra Jesus havde denne tro/viden, så er det jo hans tro man skal/kan gøre til sin egen, ved at gå på vejen


Biblens univers har jeg gjort til mit og er blevet så meget en del af mig, at ”sådan er det bare” - og jeg har heller ikke tænkt mig at at udskifte det med andet. Jeg er jo en ældre dame.

Dog er det sådan, at jo mere jeg gennem årene har læst, jo mindre troende har jeg følt mig, men gør jo ikke noget, når det jeg før oplevede som tro til dels er blevet en identitet – eller måske kan man sige at dele af biblen har taget bolig i mig.

Jeg læser stadig i biblen - for som – »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹ «
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/4

Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.

***
Top Svar Citer
#32306 - 30/05/2021 01:18 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka - "ældre dame" blinker

Jeg finder dit indlæg forfriskende udogmatisk smiler

Så det skal du nok få verbale prygl for - tænker "ældre herre" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32308 - 30/05/2021 01:28 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Citat:
Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.
Det får du ikke mig til at protestere imod - vil blot også inkludere resten af verden smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32311 - 30/05/2021 07:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Vel - det er jo så din afgørelse - men det undrer mig, at du slet ikke klarlægger, hvad det er for "præmisser", du ikke kan godtage.
Det ville være nyttigt for mig, om du præciserede.


Hvis jeg også troede, at det ville være nyttigt for dig, så ville jeg præcisere og uddybe endnu engang. Men det ser som sagt ikke ud til at nytte overhovedet. Det fører blot til mere strid, hvilket slet ikke er min hensigt. (Jeg vil derfor nøjes med at henvise til Hanskrists feedback til dig angående din debatadfærd).

Jeg forsøgte endnu engang blot at gøre dig godt. Litteraturvalget er allerede blevet forklaret, men jeg tilføjer gerne, at mystikerne er valgt, fordi jeg finder din oplevelse for år tilbage ægte og god. Må den godhed følge dig og vokse i dig.
Top Svar Citer
#32312 - 30/05/2021 08:28 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Kære Tikka

Citat:
Biblens univers har jeg gjort til mit og er blevet så meget en del af mig, at ”sådan er det bare” - og jeg har heller ikke tænkt mig at at udskifte det med andet. Jeg er jo en ældre dame.

Dog er det sådan, at jo mere jeg gennem årene har læst, jo mindre troende har jeg følt mig, men gør jo ikke noget, når det jeg før oplevede som tro til dels er blevet en identitet – eller måske kan man sige at dele af biblen har taget bolig i mig.


Dette er interessant læsning for mig at spejle mig i. Jeg er vel stadig en halv-ung mand. Og min tilgang til Bibelen er vel nærmest den modsatte. Jeg var ikke-troende det meste af mit liv. Dernæst troede jeg, at jeg troede - og det gjorde jeg måske også nok i en vis forstand. Men jeg havde slet ikke sat mig ind i kristendommen, så min tro var nok en temmelig overfladisk blanding af alt muligt.

Først for ganske, ganske få år siden omfavnede jeg kristendommen. Og det var faktisk, fordi jeg begyndte at læse om den. N.T. Wright og David Bentley Hart har åbnet det kristne verdensbillede for mig på en sådan måde, at jeg intuitivt og intellektuelt kan tage imod det.

Citat:
Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.


Uh, jeg er bange for at presse dig. Men jeg håber, at du efterhånden vil fortælle mere. Det er spændende om dit syn på livet.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 245 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Flere byer i Canada bliver evakueret men..
13/05/2024 04:26
Dødstallet stiger i Brasilien, mens hun..
13/05/2024 02:27
Cataloniens separatister har mistet sit ..
13/05/2024 01:15
Putin vil skifte forsvarsministeren ud o..
12/05/2024 20:36
Ny leder i Nordmakedonien brugte landets..
12/05/2024 20:01
Nyheder fra Religion.dk