annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 21 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32262 - 28/05/2021 12:59 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
"Vi" skal leve i og med Jesus (A)* igennem vort liv for at ha et godkendt forhold til gud, som indbefatter vi lever efter retfærdige regler og normer - en slags trafik regler?
min tilføjelse det med fed

Her ser vi hvor galt det kan gå når vi ikke kender Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - hvor galt det kan gå når man ikke behøver Gud i sit liv - fordi man mener hvad der står i Bibelen erstatter Gud; iøvrigt er det derfor Paulus og Luther ud fra Paulus kan skrive som følger her:

Citat:
Dette ene vil jeg have at vide af jer: Fik I Ånden ved at gøre lovgerninger eller ved at høre i tro? Er I så uforstandige? I begyndte dog i Ånden, vil I nu ende i kødelighed? Er alt det sket med jer til ingen nytte – hvis det da virkelig var til ingen nytte? Han, der giver jer Ånden og gør undergerninger iblandt jer – gør han det, fordi I gjorde lovgerninger, eller fordi I hørte i tro? Gal 3


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


---

Det var lidt kort og bombastisk og det skyldes at jeg gerne vil undgå at gå dybere ind på den bibelfundamentalisme Tikka (1)* og Jørgen altid så hjælpeløst og Gudløs/Åndløs havner i, da jeg idag har planer om at være optaget af gnosticismen og at de kaldte sig paulister efter Paulus (2)* - hvordan kan det hænge sammen med at Paulus ellers er kendt for at bekæmpe gnosticismen?

Min store opdagelse var at bibelfundamentalisterne slet ikke behøver Gud eller Guds Ånd - Bibelen suspenderer simpelthen Gud - også derfor mit svar alle dage til bibelfundamentalisterne har været at jeg modsat dem ikke kan undvære Gud i mit liv. Det er mig fuldstændig umuligt som det var for Paulus og Luther - hvilket citaterne ovenfor er et glimrende eksempel på.


(1)*:

Min iagttagelse er at der sker noget med Tikka - hendes skriverier vidner for mig at se om at hun er på vej ud af bibelfundamentalisme og mere og mere bevæger sig imod Gud - Gud Helligånden - Gud Søn virkeligheden: KRISTUS VIRKELIGHEDEN: begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.


(2)*:

Citat:
De store gnostiske vise fra det tidlige 2. århundrede omtalte Paulus som “den store apostel” (1) og ærede ham som den største inspirationskilde til gnostisk kristendom.

Mange kristne grupper betragtede Paulus som deres grundlægger, og gnostikere kaldte sig “paulister” indtil enden af det 10. årh. Cyril Malka





(A)*:


Om Paul's Spirit-Christology:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32263 - 28/05/2021 13:22 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Jeg er vejen sandheden og livet.

Vejen er jo guds vej.

Jesus forstås som udsendt af sin himmelske far for at forkynde om riget.

Han skulle om sig selv ha sagt – frit efter hukommelsen – at kender man Jesus har man set gud.

***
Top Svar Citer
#32264 - 28/05/2021 13:29 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Nå men du behøver ikke være enig med mig eller Paulus eller Paul Tillich, men jeg synes du skal læse det grundigt for at vi ikke skal om af tingene igen igen uden at vi gør fremskridt. Fremskridt kommer af at man dog har lyttet til sin modpart.

Citat:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, 2 Kor 5


Dette ene vil jeg have at vide af jer: Fik I Ånden ved at gøre lovgerninger eller ved at høre i tro? Er I så uforstandige? I begyndte dog i Ånden, vil I nu ende i kødelighed? Er alt det sket med jer til ingen nytte – hvis det da virkelig var til ingen nytte? Han, der giver jer Ånden og gør undergerninger iblandt jer – gør han det, fordi I gjorde lovgerninger, eller fordi I hørte i tro? Gal 3


Om Paul's Spirit-Christology:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32265 - 28/05/2021 13:40 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Jamen klart.

Forståelsen er, at Jesus er så meget guds ånd at hans identitet er denne ånd.

***

Top Svar Citer
#32266 - 28/05/2021 13:45 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Okay det lyder til at du har læst Paul Tillich citatet.

👍

🔥


-0-0-0-0-0-

Mange tror kristendommen er om noget, og om nogen (Jesus) der er sandt og som vi kan læse om i Bibelen - dette skal man så rende rundt og tro på


Men nej - at KRISTUS er opstået betyder at begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus til alle steder og i alle tider, i al fremtid, i kraft af Gud omfatter os - hver og en af os.

Altså vi skal ud af dette at tro noget og over til virkeligheden med Gud med Gud den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der stadig VIRKER lige kraftigt den dag i dag som dengang.

Verden tørster efter SPIRITUALITET og kristendommen har den kraftigste nogensinde set - så det er nu vi skal smede mens folk new age higer og hungrer efter SPIRITUALITET og kristendommen bør straks imødekomme dette behov og derigennem få en renæssance.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 21 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk